Największy jak dotąd statek kontenerowy odwiedził dzisiaj, 5 czerwca br. Port w Gdyni. MSC Charleston, bo o nim tu mowa, przybił do nabrzeża w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym ok. godz. 7.00. Ten pływający pod banderą niemiecką 324 metrowej długości kontenerowiec może wziąć na burtę do 8100 TEU. Zanim wszedł, jak powiedział nam dzisiaj szef marketingu BCT Michał Kużajczyk, trzeba było przeprowadzić całą operację logistyczną przygotowania i opracowania szczegółów. Mimo, że nie jest to specjalnie wielki statek (do Gdańska wchodzą przecież ponad dwukrotnie większych możliwości przewozowych jednostki – tzw. Triple-E – zabierające do 18000 TEU), ale gdyński port ma w tym miejscu 13,5 m głębokości i planuje inwestycje, które pozwolą na przyjmowanie statków do 385 m dł. – po powiększeniu obrotnicy nr 2, pogłębieniu portu do 16 m oraz pogłębieniu toru wodnego do 17 m. Dzisiaj statek ze swoim możliwym zanurzeniem do 14,5 m nie mógł wejść do portu w pełni załadowany. A jak go widzieliśmy od wejścia w główki portu, poprzez manewry obracania (co prawda zapowiedzi i względy ostrożności miały pozwolić na dłuższą obserwację, ale uwinęli się błyskawicznie), zacumowanie i nie dla wszystkich dostępne obserwacje z poziomu suwnicy – pokazujemy poniżej.

2015_06_05_msc_charleston_03

Statek wychodził w morze 6 czerwca br., a asystował mu przy tym Tadeusz Urbaniak.

2015.06.06 fot. T.Urbaniak 097

Cezary Spigarski

Zdjęcia: Tadeusz Urbaniak i Cezary Spigarski

Może z małą łezką w oku należy w tym miejscu przypomnieć, że Stocznia Gdynia S.A. swego czasu też budowała kontenerowce, co prawda sięgające 4500 TEU, o długościach 285 – 291 m, ale sprawiające równie wielkie wrażenie podczas manewrów obracania.

MSC Florida – oddany armatorowi do użytku 27 października 2005 roku (poczytaj też tu – kliknij)

2005_10_27_msc_florida_01

Maersk Diadema – oddany armatorowi do użytku 26 stycznia 2006 roku (poczytaj też tu – kliknij)

2006_01_26_maersk_diadema_01