24 listopada br., w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. odbyło się spotkanie, można powiedzieć, mające charakter konferencji, jednak dość niecodzienne. Gośćmi prezesa Janusza Jarosińskiego byli członkowie Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej oraz Członkowie Honorowi tej zacnej organizacji. Można powiedzieć, że spotkanie to miało charakter prologu do konferencji, która planowana jest na 7 grudnia br., z przeznaczeniem do szerokiej wiadomości medialnej. Otóż tematem, a raczej pretekstem do tego spotkania, był właśnie się kończący, realizowany w porcie projekt (inwestycja) pn.: „Przebudowa Nabrzeży w Porcie Gdynia – Etap Nabrzeże Rumuńskie.” Inwestycji współfinansowanej przez Unię Europejską. Stało się to okazją do przybliżenia nie tylko spraw związanych z tą inwestycją, ale też innych, dotyczących również założeń aktualnej strategii rozwoju Portu Gdynia.

CSPI4456

A o tym, co tu „w trawie piszczy” (a może raczej między odbojnicami szumi…), opowiadał przez ponad godzinę prezes (również Honorowy Kapitan SKŻW) Janusz Jarosiński. Trzeba powiedzieć, że wypowiedź była płynna, bez karki, z doskonałą znajomością stanu rzeczy – oczywiście nie jest to żart, jak sam prezes powiedział – przepracował już w tym porcie prawie czterdzieści lat, i zna go od podszewki.

A o czym tyle mówił? Ano uważny słuchacz mógł dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Ważną informacją, podaną w kontekście rozwoju portowego, było stwierdzenie, że we wszystkich inwestycjach ostatnich lat w porcie, nie było udziału środków pochodzących z kredytów bankowych – wszystko pochodzi ze środków wypracowanych przez port, przy współfinansowaniu przez Unię Europejską. (Wychodzi na to, że umiejętne korzystanie z takich funduszy robi wiele dobrego – dop. red.). Można było podczas tej prelekcji obejrzeć prezentowany materiał zdjęciowy, obrazujący jak zmienia się port względem nowych wyzwań – jakie zmiany, choćby w zabudowie dokonały się na Nabrzeżu Rumuńskim (dzisiejsza eksploatacja portów wymaga nowego spojrzenia m.in. na sprawy nabrzeży i ich uzbrojenia w nowej generacji magazyny) i nie tylko.

CSPI4473

Prezes opowiedział w skrócie, jak zmieniał się port na przestrzeni ostatnich lat pod względem własności majątkowej, jakie osiągał przychody i zyski, jak wygląda na tle pozostałych dwóch kompleksów portowych Gdańska i Szczecina-Świnoujście (wśród naszych portów Port Gdynia przoduje np. w wykorzystaniu środków unijnych na przeprowadzane inwestycje). Pokazał jak wyglądały inne zrealizowane już inwestycje, choćby ostatnia – oddanie do użytku zmodernizowanego Nabrzeża Szwedzkiego, gdzie, co szczególnie prezes Janusz Jarosiński podkreślił – nabrzeże to już dzisiaj przygotowane jest do przyjmowania statków o większym zanurzeniu niż obecnie możliwe w porcie – chodzi o to, że technologicznie, kiedy rozpoczną się prace związane z pogłębianiem portu do głębokości 15 metrów – tu już wszystko będzie gotowe. Znaczy się – wybiegli myślami w przyszłość :) Było też nawiązanie do planowanej budowy nowej obrotnicy (co stało się możliwe po nabyciu od Stoczni Marynarki Wojennej Nabrzeża Gościnnego), powiększeniu się obszaru portu (co prawda niewielkim, ale bardzo ważnym) o część terenów należących wcześniej do Stoczni Nauta S.A. (Zresztą o wielu z tych inwestycji padały już słowa informacji na naszych łamach). Prezes odniósł się też do bardzo widowiskowych, aczkolwiek dla portu niekoniecznie dobrze dochodowych – zawinięć statków pasażerskich. Jak stwierdził, bardziej niż o przychody – chodzi tu o prestiż i gościnność.

CSPI4489

A potem słychać było nie tylko słowa pochwały ze strony uważnych słuchaczy, były też pytania, kierowane również do obecnego podczas tego spotkania z ludźmi morza – posła na Sejm RP Tadeusza Aziewicza – również Honorowego Kapitana SKŻW – dzisiaj wiceprzewodniczącego sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a dotyczące spraw związanych z właśnie zapowiadanym, nowym rozwojem żeglugi śródlądowej.

Gościem specjalnym był też wicemarszałek Województwa Pomorskiego Wiesław Byczkowski. Natomiast prezesa Janusza Jarosińskiego technologicznie wspierał dyrektor ds. Współpracy Międzynarodowej i Public Relations ZMPG-a S.A. Krzysztof Gromadowski.

Tekst i zdjęcia: Cezary Spigarski