3 lipca w Zakładzie Stoczni Remontowej Nauta zostały zwodowane dwa częściowo wyposażone sejnery do połowu ryb. Obie jednostki spłynęły na wodę z pochylni B1, tym samym po raz pierwszy w historii pochylni został wykorzystany system umożliwiający podwójne wodowanie.

Operacja wodowania została podzielona na dwie części. W pierwszej kolejności, o godzinie 9:30 został zwodowany sejner Don Ole. Kilka godzin później wydana została komenda do wodowania jednostki Ruth.

Microsoft Word - Dokument1

Bardzo cieszy mnie fakt, że możemy ponownie spotkać się przy okazji uroczystości wodowania. W ciągu zaledwie kilku dni stocznia Nauta woduje kolejne statki, a tuż obok powstają bloki kadłubowe na kolejny statek. To, co widzimy dookoła, jest najlepszym dowodem na to, że Nauta może budować nowe statki – powiedział po ceremonii Piotr Słupski, Prezes Zarządu MS TFI.

Pierwszy z wodowanych sejnerów – Don Ole to jednostka do połowu ryb, zamówiona przez norweską stocznię Fitjar Mekaniske Verksted AS. Armatorem statku będzie peruwiański armator – Austral Group S.A.A., będący częścią norweskiej grupy Austevoll Seafood ASA, jednej z wiodących na świecie firm specjalizujących się w rybołówstwie. Don Ole ma ponad 60 m długości , 12.6 m szerokości oraz 5.5 m zanurzenie. Sejner został zaprojektowany tak, by mógł być napędzany jednym silnikiem o mocy ok. 3000 kW, połączonym ze śrubą napędową poprzez wał i dwubiegową skrzynię biegów. Jednostka będzie wyposażona w nowoczesne rozwiązania łowcze, dzięki czemu połów będzie odbywał się za pomocą pompy, która przetransportuje ryby do separatora pokładowego, a następnie do 9 zbiorników z wodą. Przy maksymalnym obciążeniu balastowym jednostka będzie mogła poruszać się z prędkością ok. 16 węzłów. Nadzór nad budową sprawuje towarzystwo klasyfikacyjne Det Norske Veritas.

W godzinach popołudniowych został zwodowany drugi sejner – Ruth, który powstał na zlecenie Karstensens Skibsvaerft AS. Jednostka ma 88,0 m długości, 16,2 m szerokości, a jej zanurzenie wynosi 9,2 m. Jest to trzeci sejner, jaki Nauta zbudowała na zlecenie duńskiego klienta. W zeszłym roku stocznia oddała zamawiającemu dwie podobne statki – Haugagut i Kvannoy. Sejner przystosowany jest do przewożenia żywych ryb w zbiornikach z wodą morską. Wyposażony jest także w wysokoprężny silnik napędu głównego oraz nowoczesne rozwiązania rybołówcze i elektroniczne.

Microsoft Word - Dokument1

Budowa nowoczesnych statków rybackich stanowi znaczną część zamówień Zakładu Nowych Budów. Dzięki zdobytemu doświadczeniu, Nauta skutecznie konkuruje na tym rynku. Kolejne jednostki będziemy przekazywać armatorom w roku 2015 i 2016 – powiedział Krzysztof Juchniewicz, Prezes Zarządu Stoczni Remontowej Nauta.

CSPI5944

Jak na pierwsze w historii tej pochylni podwójne wodowanie przystało, tuż przed zwolnieniem drugiego sejnera pojawili się nowożeńcy – Karolina i Filip, którzy swoją własną uroczystość zapragnęli ubarwić wcale nie na plaży, ani w innej inscenizacji, ale właśnie w stoczni, podczas narodzin nowej jednostki pływającej… :)

CSPI5952

I oczywiście musiał się im dostać uścisk dłoni prezesa Nauty Krzysztofa Juchniewicza wraz z serdecznymi życzeniami na nową drogę życia… :)

CSPI5965

No, i na ten sygnał rozpoczął swoją nową drogę życia właśnie wodowany statek rybacki „Ruth”… :)

Statki trałowe typu purse seiner to jednostki łowiące siecią przyciąganą do burty statku wraz ze złowionymi rybami. Złowione w ten sposób ryby są przechowywane w zbiornikach statkowych wypełnionych wodą morską. Statki tego typu, w celu lepszego poszukiwania ryb, są wyposażone w rożnego rodzaju typy urządzeń elektronicznych takich jak sonary, echosondy lub szperacze, które znajdują ławice ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość i ustalają optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci. Siłownie tych statków cechuje się duża moc i elastyczny układ, który zapełnia nie tylko szybkie dotarcie statku do ławicy ryb, ale jednoczenie moc różnym urządzeniom pokładowym i specjalistycznym, takim jak windy trałowe, dźwigi oraz inne urządzenia rybołówcze na statku.

CSPI6031

Tak zakończone ceremonie należało jeszcze uczcić małą lampką szampana w Sali Tradycji stoczni

Tekst: Nauta

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski

Zobacz też, jak to widział Jarosław Staluszka:

IMG_0547

* * *

Stocznia Nauta łączy wieloletnią tradycję z nowoczesnością. Stocznia prowadzi działalność nieprzerwanie od blisko 89 lat. W ostatnich latach Nauta skupiała się przede wszystkim na działalności remontowej. Na rynek budowy nowych statków Nauta powróciła dwa lata temu, otwierając zakład Nowych Budów na terenie gdańskich pochylni. Od tego czasu stocznia pozyskała kilkanaście kontraktów i negocjuje kolejne zlecenia na budowę nowych jednostek.

Fitjar Mekaniske Verksted AS to niewielka norweska stocznia położona na wyspie Stord, na południe od Bergen. Zakład zatrudniający około 60 osób działa na rynku od 1957 r. Swoje produkty dostarcza przede wszystkim dla klientów z branży offshore i rybołówstwa.

Karstensens Skibsvaert AS to duńska stocznia, specjalizująca się w budowie i wyposażaniu różnego rodzaju statków. Oprócz sejnerów i trawlerów rybackich buduje także niewielkie promy pasażerskie i okręty specjalne dla duńskiej marynarki wojennej. Od dwóch lat firma jest stałym klientem stoczni Nauta.

Kontakt:

Biuro Prasowe MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA,

Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa

press@mstfi.pl