W dniu 8 maja prom Wawel po raz pierwszy zawinął do Terminalu Promowego Westerplatte, aby następnego dnia dokonać załadunku i o godzinie 18 wyruszyć w rejs do Nynashamn.

Zmiana miejsca zawinięć armatora była podyktowana m.in. decyzją PŻB o sprzedaży eksploatowanego dotąd promu Scandinavia i przeniesieniu promu Wawel z dotychczasowego serwisu obsługującego trasę Świnoujście – Ystad na trasę Gdańsk – Nynashamn. Parametry nowej większej jednostki spowodowały konieczność zaoferowania armatorowi innego dogodnego miejsca zawinięć w Porcie Gdańsk. Prom Wawel jest bowiem statkiem o blisko 20 metrów dłuższym niż obsługiwana dotąd na tej trasie Scandinavia. Różni się od swojej poprzedniczki także innymi parametrami, w tym m.in. dwukrotnie dłuższą linią ładunkową i liczbą pasażerów, których może wziąć na pokład. Statek Wawel przystosowany jest bowiem do obsługi jednorazowo 1000 pasażerów.

4

Terminal Promowy Westerplatte to dużo nowocześniejszy od dotychczasowego terminal promowy, który wybudowany został w 2002 roku. Oferuje stanowiska przystosowane do obsługi większych statków niż baza promowa na Nabrzeżu Ziółkowskiego. Innym niewątpliwym atutem Terminalu Promowego Westerplatte, zwłaszcza względem klientów generujących na trasie Gdańsk – Nynashamn ładunki typu Ro-Ro, jest jego lokalizacja tuż przy Trasie Sucharskiego, która zapewnia bardzo sprawny i bezkolizyjny względem ruchu miejskiego dowóz i wywóz ładunków z terminala w kierunku południa Polski. W ten sposób ładunki przewożone będą dalej przez Most Wantowy do obwodnicy południowej z wyjściem na drogę krajową nr 7 w kierunku Warszawy oraz Autostradę A1.

Za kilkanaście tygodni oddany zostanie do użytku nowy tunel pod Martwą Wisłą, który stworzy możliwość sprawnej obsługi dowozowo-odwozowej również w kierunku północnym regionu.

Przez ostatnie lata terminal wykorzystywany był głównie do obsługi statków pasażerskich. Przekierowanie ruchu promowego z Nabrzeża Ziółkowskiego na Terminal Promowy Westerplatte nie wpłynie jednak na obsługę ruchu wycieczkowego. Statki pasażerskie nadal przyjmowane będą na Westerplatte, gdyż armator promowy generować będzie ruch wyłącznie w jednej z trzech dostępnych części nabrzeża, tuż przy budynku dworca pasażerskiego.

Jak zapewnia armator, zmiana dotyczy wyłącznie lokalizacji zawinięć promów. Nie przewiduje się natomiast na tę chwilę żadnych zmian w zakresie częstotliwości serwisu, który dla przypomnienia obsługiwany jest w Gdańsku 3-4 razy w tygodniu.

Źródło: www.portgdansk.pl