Jak podaje firma Green Management Sp. z o.o. w Gdyni, rośnie zainteresowanie remontami statków, którymi zarządza. Ostatnio w trójmiejskich stoczniach przeprowadzano remonty i dokowano trzy statki: statek typu Ro-Ro Antares, oraz Green Ice przechodziły remonty w Gdańskiej Stoczni Remontowa S. A., a Green Music w stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.

20150714_150933

Mv Antares w doku GS Remontowa S. A.

Jak mówi dyrektor zarządzający w Green Managent Sp. z o. o. Ireneusz Kuligowski: „tylko te trzy ostanie remonty to koszt ok. 3 mln. dolarów USA, a są to pieniądze, które zostaną w naszym kraju. Zatrudnienie znajduje tu (oprócz naszych stoczni) również wiele firm kooperujących w zakresie napraw statków i ich urządzeń. Tak liczne naprawy i dokowania w polskich stoczniach to nie tylko efekt dobrej jakości ich usług, ale też korzystnego stosunku wartości do ceny (z ang. value for money).

Ice

MusicJak mówi dyrektor Kuligowski, jest to też bardzo dobrym efektem istnienia i rozwoju na polskim rynku firm zajmujących się tzw. „ship management” – zarządzaniem i obsługą statków należących do różnych światowych firm. Ship Managerowie zajmują się nie tylko zatrudnianiem polskich marynarzy czy wyspecjalizowanych pracowników biurowych, ale również mają duży wpływ na naprawy, dokowania, kontraktowanie ubezpieczeń, itd., tworząc znaczną wartość dodaną produktu dla polskiego rynku pracy.

CSPI6554

Ostatnio remontowany w GS Remontowa S.A. mv Antares. Oczywiście należy tu głośno powiedzieć, że statek ten w 1988 roku wyprodukowała Stocznia Gdańska (wtedy jeszcze im. Lenina…). Można go było dość długo oglądać przy nabrzeżu należącym do gdyńskiego Dalmoru, gdzie cumował oczekując na swój remont. Statek teraz czeka na nowe zatrudnienie stojąc od wczoraj na redzie gdyńskiego portu, po wyjściu ze stoczni. Jest statkiem typu Ro-Ro o długości 158, szerokości 25 m i zanurzeniu 7,32 m, Jego parametry to: TEU – 146, GT – 19963 t; NT – 5989 t; DWT – 9793 t. Należy do armatora CAIANO SHIPPING AS

Od początku roku firma Green Management Sp. z o.o. w Gdyni, która zajmuje się zarządzaniem statkami miała w Polskich stoczniach również statki: Green Concordia, Green Magnific, Green Frost oraz Green Tromso.

Frost

LTF_3407

Mv Green Tromso w doku Stoczni Marynarki Wojennej 26 czerwca br.

Aktualnie firma współpracuje z dwoma armatorami, mając w swojej pieczy 30 statków. Wydaje się, że to dobra sytuacja i należy spodziewać się dalszych prac remontowych wykonywanych w Polsce na potrzeby tak pokaźnej floty.

Cezary Spigarski

Zdjęcia: udostępnione przez Green Management Sp. z o. o., Tadeusz Lademann, Cezary Spigarski