W terminalu DCT Gdańsk zakończono wbijanie ściany szczelnej budowanego od stycznia 2015 r. nabrzeża T2. Oznacza to zamknięcie części morskiej prac i rozpoczęcie prac budowlanych na naziemnej części nabrzeża. W między czasie położono instalacje elektryczne, wodne i sanitarne, trwa także przygotowywanie podłoża pod szyny dźwigów nabrzeżowych.

Zgodnie z harmonogramem planujemy, że prace budowlane zakończą się w II połowie 2016 r., na koniec sierpnia – mówi Michał Biernacki, kierownik projektu budowy nowego nabrzeża. – Nowy terminal powinien zacząć działać do końca 2016 roku. Po zakończeniu budowy musimy jeszcze zmontować i zainstalować sprzęt.

Dzięki drugiemu nabrzeżu, DCT podwoi swoje zdolności przeładunkowe do 3 mln kontenerów 20 stopowych rocznie, co pozwoli mu wejść do ścisłej czołówki największych terminali w Europie.

Zanim umożliwiono zobaczenie postępu prac od strony wody, na krótkim spotkaniu przyjął dziennikarzy Prezes Zarządu DCT Gdańsk S.A. Maciek Kwiatkowski. Po raz pierwszy w historii (od czerwca 2007 roku) DCT Gdańsk S.A. odnotował spadek przeładunku kontenerów, co prezes skomentował drastycznym załamaniem gospodarczym Rosji, odczuwalnym również u nas, w związku ze zmniejszeniem się tzw. „transshipmentu” - przeładunku kontenerów w tranzycie, przewożonych dla firm rosyjskich. Dodał też, że terminal oczekuje zwiększenia aktywności (aktualnie jedynym armatorem wykorzystującym ładunki „transshipmentowe” jest Maersk) w grupie Alians G6 (tj. APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha (NYK) oraz Orient Overseas Container Line), która w sierpniu br. postanowiła wprowadzić swoje serwisy na Bałtyk.  Odnosząc się do budowy drugiej części Terminala (T2) powiedział: „Nie wzięlibyśmy się do tak potężnego dzieła, wymagającego nakładów w granicach 200 mln. Euro, nie będąc przekonanym, że jest rynek i realna możliwość wypełnienia tej nowej struktury wolumenem (kontenerów) i to wypełnienia go szybko...” Jak dodał, DCT obecnie ma wiele zapytań z linii żeglugowych, obecnie nie współpracujących z terminalem, dotyczących możliwości cumowania i przeładunku wielkich, oceanicznych kontenerowców. Na dzisiaj możliwości takie ograniczone są do jednego nabrzeża, co ma zasadniczo zmienić trwająca właśnie budowa kolejnego

Zanim umożliwiono zobaczenie postępu prac od strony wody, na krótkim spotkaniu przyjął dziennikarzy Prezes Zarządu DCT Gdańsk S.A. Maciek Kwiatkowski. Po raz pierwszy w historii (od czerwca 2007 roku) DCT Gdańsk S.A. odnotował spadek przeładunku kontenerów, co prezes skomentował drastycznym załamaniem gospodarczym Rosji, odczuwalnym również u nas, w związku ze zmniejszeniem się tzw. „transshipmentu” – przeładunku kontenerów w tranzycie, przewożonych dla firm rosyjskich. Dodał też, że terminal oczekuje zwiększenia aktywności (aktualnie jedynym armatorem wykorzystującym ładunki „transshipmentowe” jest Maersk) w grupie Alians G6 (tj. APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha (NYK) oraz Orient Overseas Container Line), która w sierpniu br. postanowiła wprowadzić swoje serwisy na Bałtyk.
Odnosząc się do budowy drugiej części Terminala (T2) powiedział: „Nie wzięlibyśmy się do tak potężnego dzieła, wymagającego nakładów w granicach 200 mln. Euro, nie będąc przekonanym, że jest rynek i realna możliwość wypełnienia tej nowej struktury wolumenem (kontenerów) i to wypełnienia go szybko…” Jak dodał, DCT obecnie ma wiele zapytań z linii żeglugowych, obecnie nie współpracujących z terminalem, dotyczących możliwości cumowania i przeładunku wielkich, oceanicznych kontenerowców. Na dzisiaj możliwości takie ograniczone są do jednego nabrzeża, co ma zasadniczo zmienić trwająca właśnie budowa kolejnego.

CSPI5243

CSPI5265

A tu kilka fotek z placu budowy i końcowych prac związanych z palowaniem. Na zdjęciach widoczna zmiana zagłębienia wbijanego pala w czasie kilkunastu minut (średnio postęp takich prac, w zależności od rodzaju gruntu, wynosi kilka centymetrów na minutę)

***

DCT jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Terminal DCT, zlokalizowany w samym sercu Morza Bałtyckiego – w Porcie Gdańskim, jest najbardziej wysuniętym na wschód terminalem w grupie głębokowodnych portów północno-europejskich między Gdańskiem i Le Havre.

Terminal obsługuje polski import, eksport, tranzyt oraz tranzyt morski. Dzięki dobremu dostępowi ze strony morza zapewnionemu przez kanał podejściowy o głębokości 17 m oraz do 16,5 m wzdłuż nabrzeża, braku zalodzenia oraz doskonałym możliwościom operacyjnym, DCT jest naturalnym hubem dla obrotu ładunków skonteneryzowanych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę realizowanym przez polski rząd i miasto Gdańsk, terminal DCT jest bardzo dobrze połączony z miejscami zlokalizowanymi w głębi lądu oraz jest prawdziwą bramą do Europy Środkowo-Wschodniej.

Jadwiga Grabowska (www.dctgdansk.com)

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski

Poniżej, jak kształtowały się przeładunki w pełnych latach eksploatacji DCT:

2008 TEU
Q1 2008 Q2 2008 Q3 2008 Q4 2008 Total
16 287 26 216 29 493 34 473 106 469
2009 TEU
Q1 2009 Q2 2009 Q3 2009 Q4 2009 Total
40 934 38 736 38 105 44 532 162 307
2010 TEU
Q1 2010 Q2 2010 Q3 2010 Q4 2010 Total
76 403 96 876 118 355 160 096 451 730
2011 TEU
Q1 2011 Q2 2011 Q3 2011 Q4 2011 Total
135 791 153 853 179 788 165 439 634 871
2012 TEU
Q1 2012 Q2 2012 Q3 2012 Q4 2012 Total
173 455 220 979 251 911 250 617 896 962
2013 TEU
Q1 2013 Q2 2013 Q3 2013 Q4 2013 Total
288 091 282 794 286 058 293 944 1 150 887
2014 TEU
Q1 2014 Q2 2014 Q3 2014 Q4 2014 Total
308 539 301 225 304 368 274 248 1 188 380
2015 TEU
Q1 2015 Q2 2015 Q3 2015 Q4 2015 Total
269 453 227 033 286 722 196 425 979 633 do końca listopada 2015!