Chciałem Wam pokazać na jakim dzisiaj etapie znajduje się kolejny, prestiżowy, wysoce specjalistyczny statek budowany w Stoczni CRIST S.A. Statek to może niezbyt dokładne i właściwe tutaj słowo. Jest to wysoce specjalistyczna jednostka (określana jako: Heavy Lift Jack-up Barge), przeznaczona do… budowy autostrady! Tak właśnie! Arteria ta ma powstać wokół Wyspy Reunion na odcinku 5,5 km. Umowę sygnowano z Firmą Vinci Construction 26 listopada 2014 r. Jakiś czas temu, we wrześniu 2015 roku miałem sposobność pokazania ówczesnego stanu zaawansowania tej budowy (zajrzyj tu – kliknij). Wtedy jednak niczym jeszcze nie przypominała tego, co widać dzisiaj. Konstrukcja jest jeszcze „owoalowana” systemem  tzw. roboczych rusztowań – oplatają statek, a raczej jego część od pokładu ku niebu, siatką przypominającą pajęczynę. Taki rozkład, bez konieczności stawiania na każdym poziomie pomostów i chodników, umożliwia w dowolnym momencie układanie ich na wysokości akurat potrzebnej do prowadzonych prac. Jest przy tym zdecydowanie tańszy, niż tradycyjnie budowane rusztowania. Ja mogłem się tylko z tego cieszyć – zawsze to na zdjęciach więcej widać… Moja wizyta w stoczni odbyła się kilka dni temu, dlatego niekoniecznie obecnie teraz wszystko wygląda jeszcze tak samo. Statek powinien zostać zwodowany w marcu br., czyli prace w doku dobiegają końca.

CSPI9646

Za jedną z ważniejszych inwestycji Firmy CRIST S.A. – przegrodą w suchym doku – wyłania się sylwetka potężnej platformy, która swój ciężar będzie dźwigać na ośmiu, 53 metrowej wysokości nogach. Wcześniejsze konstrukcje miały systemy czterech nóg

CSPI9662

Przegroda – umożliwia dogodną konfigurację i rozdzielenie doku na część suchą, roboczą oraz wydzielenie powierzchni zalewanej wodą, dla prawie już gotowych produkcji

CSPI9663

Na rufowej części kadłuba najnowsza nazwa wraz z portem macierzystym

CSPI9659

Siatka rusztowań, niczym pajęczyna broniąca dostępu…

CSPI9703

Mostek nawigacyjny, prawie „ginie”, jakby od niechcenia przyczepiony do potężnej konstrukcji

CSPI9734

Statek, jak samowystarczalna fabryka – sam sobie będzie budował betonowe elementy autostrady…

CSPI9700

Potężne suwnice – 2 razy po 1200 ton każda, razem 4800 ton do wzięcia… Przed nimi 25. tonowe „maleństwo” …

CSPI9658

I ludzie, którzy budują i patrzą na ręce…

CSPI9691

No i właśnie tak to widziałem…

Tekst i zdjęcia: Cezary Spigarski