29 kwietnia w Zakładzie Stoczni Nauta w Gdańsku odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego statku rybackiego Kings Cross. Było to drugie w tym roku i dziesiąte wodowanie od momentu uruchomienia Zakładu Nowych Budów.

Microsoft Word - Informacja o wodowaniu_695_1.docKontrakt na budowę tej jednostki zawarto w październiku 2014 r. Warto zaznaczyć, że statek został zamówiony jako jeden z serii, co jest niecodzienną sytuacją na rynku stoczniowym. W ostatnim czasie armatorzy zamawiają głównie pojedyncze jednostki, a wykonywanie małych serii należy do rzadkości. Wodowanie drugiego statku z tej serii (Pathway) zaplanowane jest na czerwiec tego roku.

IMG_6805

Kings Cross ma 78 m długości i ponad 15 m szerokości, wysokość do pokładu głównego jednostki wynosi 6,5 m. Jest to nowoczesny statek trałowy, który będzie łowił ryby siecią przyciąganą do burty. Do przechowywania ryb na jednostkach tego typu instalowane są stalowe zbiorniki z wodą morską. Elektroniczne urządzenia, takie jak szperacze i echosondy, które lokalizują ławice, oceniają ich wielkość i ustalają optymalną trasę zarzucania sieci, pozwolą zwiększyć efektywność poszukiwania ryb.

CSPI8158

Dyrektor Zakładu Nowych Budów, Sławomir Łubiński rozpoczął od złożenia gratulacji wybranemu 12 kwietnia br. na stanowisko Prezesa Zarządu Stoczni Remontowej Nauta S.A. Sławomirowi Latosowi. Jak chwilę później powiedział, zauważając, że to już ósme wodowanie w tym zakładzie. „Wodowanie dla nas zawsze jest tym momentem, który podkreśla naszą pracę, wszystkich, którzy od chwili podpisania kontraktu, do tego dnia włożyli tu swój wysiłek i zaangażowanie.” Chwalił też wszystkich swoich pracowników, którzy od lipca 2013 roku, kiedy to powołano ten zakład, podjęli w nim pracę. „Głęboko się zastanawialiśmy, jak rozpocząć produkcję i pozyskać załogę. Już po kilku miesiącach rozpoczęliśmy pierwszą budowę, nie było łatwo zatrudnić fachowców, ale mamy ich już dzisiaj nie 10 czy 20, ale setki. Dziękuję Wam za zaufanie…” Dobre słowo skierował też do armatora, który zamówił tu nie jeden statek, ale zdecydował się na podjęcie dłuższej współpracy i zbudowanie ich kilku w serii.

CSPI8179

„Dzisiaj, co jest widoczne na m.in. sąsiedniej pochylni – budujemy siedem statków na raz… W lipcu wodujemy następny statek i dzisiaj nie musimy się obawiać, że zabraknie nam pracy. Mamy zakontraktowanych 14 statków – za co chciałbym podziękować naszej dyrektor handlowej Ewie Jagielskiej…” Padły też słowa podziękowania w kierunku Stoczni Gdańskiej oraz wszystkich kooperantów. Rzeczywiście, widać wzmożony, dawno nie obserwowany ruch produkcyjny – co pokazują poniższe zdjęcia

Kings Cross jest dziesiątym statkiem, który został zwodowany przez stocznię Nauta od momentu uruchomienia Zakładu Nowych Budów. Zaledwie kilka dni temu Nauta rozpoczęła budowę w pełni wyposażonego trawlera dla szkockiego armatora, co jest potwierdzeniem dynamicznego rozwoju Zakładu Nowych Budów. W portfelu zamówień stoczni znajduje się obecnie osiem statków, których budowa będzie realizowana do połowy przyszłego roku.

CSPI8184

Prezes Sławomir Latos w imieniu zarządu stoczni powitał przybyłych na wodowanie gości, przedstawicieli zamawiającego, towarzystwa klasyfikacyjnego oraz wszystkich pracowników Stoczni Nauta S.A. „Chciałbym, aby dzisiejsze wodowanie było dla nas wszystkich niezapomnianym przeżyciem.”

Zakład Nowych Budów w trakcie ostatnich trzech lat osiągnął silną pozycję na europejskim rynku budowy statków rybackich i naukowo-badawczych. Klienci cenią ten zakład przede wszystkim ze względu na doskonałą organizację pracy oraz wysoką jakość i terminowość świadczonych usług.

CSPI8194

Knud Degn Karstensen, Managing Director Firmy Karstensens Skibsvaerft AS: „Dzisiejszy dzień to wielki dzień dla Stoczni Nauta, dla właścicieli statku „Kings Cross” oraz dla Stoczni Karstensens. Dzisiaj wspólnie wodujemy ten statek i chciałbym podziękować za dobre pomysły i dobrą współpracę z osobami zaangażowanymi w jego budowę. Współpracujemy od 2013 roku. Kiedy pierwszy raz odwiedziliśmy tę stocznię – była zamknięta od wielu lat i wyglądała dość ponuro. Miło jest patrzeć jak stocznia się rozwija i jakim dzisiaj dysponuje wyposażeniem.” Podziękował stoczni Nauta za dotychczasową kooperację i życzył dalszej udanej współpracy.

Karstensens Skibsvaerft AS jest ważnym klientem dla Stoczni Nauta. Firmy nawiązały współpracę już w 2013 r i od tej pory duński klient zamówił w Naucie 11 częściowo wyposażonych statków, z których 5 zostało już zwodowanych, a kolejne są na zaawansowanym etapie budowy.

CSPI8206

I nastał ten moment, dla którego wszyscy tu dzisiaj przybyli… :)

Źródło: Materiały prasowe Nauta S.A.

Zdjęcia: Jarosław Staluszka i Cezary Spigarski (oraz komentarz do zdjęć)

* * *

Stocznia Remontowa Nauta może poszczycić się dziewięćdziesięcioletnią obecnością na rynku oraz uznaniem armatorów i firm z branży morskiej. Wykonuje zarówno standardowe prace remontowe na statkach różnych typów i rozmiarów, jak też skomplikowane konwersje i przebudowy jednostek pływających. Trzy lata temu Stocznia Nauta powróciła na rynek nowych budów i wyspecjalizowała się w budowie średniej wielkości statków rybackich, specjalistycznych i badawczych. Współpracując z Marynarką Wojenną RP, Stocznia Nauta wykonuje także remonty i modernizacje okrętów wojennych. Stocznia Remontowa Nauta posiada rozległe zaplecze techniczne – zakład przy ulicy Czechosłowackiej w Gdyni z dostępem do dwóch suchych doków pozwala obsługiwać nawet największe statki, wpływające na Bałtyk, a infrastruktura Zakładu Nowych Budów w Gdańsku dostosowana jest do budowy nowoczesnych jednostek.