2 czerwca br. zaznaczy się w historii gdańskiego DCT (Deepwater Container Terminal) jako dzień historycznie godny odnotowania. Około godz. 17.00 rozpoczął podejście do nabrzeża terminalu, należący największych na świecie (czwarty taki zbudowany), oddany do eksploatacji we wrześniu roku 2015 w południowo-koreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering w Okpo – statek kontenerowy „MSC Maya”. Statek ten, co prawda kilka metrów krótszy niż dotychczasowi rekordziści typu Triple-E (należący do Duńczyków z MAERSK Line), ale na swoim 396 metrowej długości pokładzie może przewieźć 19 224 TEU (TEU – jednostka odpowiadająca objętości 20-stopowego kontenera) – znaczy ten kolos może podnieść ponad tysiąc TEU więcej, niż wspomniane z klasy Triple-E. Wychodzi, że nie na darmo budowany jest drugi plac – T2, mający zwiększyć dwukrotnie możliwości przeładunkowe DCT, zresztą, jak pokażą poniższe zdjęcia – pierwsze suwnice, sięgające trzy warstwy (kontenerów na pokładzie) wyżej od już używanych na T1, są bardzo zaawansowane w montażu, a na jesień spodziewamy się uroczystego otwarcia całości placu (poczytaj też tu – kliknij) (cs).

Zdjęcia: Tadeusz Lademann i Cezary Spigarski

CSPI2254

CSPI2217

CSPI2218