W dniu 15 sierpnia do Bazy Paliw Płynnych Naftoport w Porcie Gdańsk zacumował największy w historii portu tankowiec wielkości trzech boisk piłkarskich, przywożąc na pokładzie blisko 300 tys. ton ropy naftowej z Iranu. To pierwsza tego typu operacja od momentu zniesienia sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową nałożonych na Iran. Otwarcie rynków USA i Unii Europejskiej na surowiec Iranu, mającego drugie co do wielkości złoża ropy na świecie, w praktyce oznacza możliwość zaopatrywania się w ten surowiec także polskich rafinerii. Z takiej możliwości skorzystał Lotos podpisując umowę na testową dostawę 2 mln baryłek ropy, która na pokładzie statku „Atlantas” pod koniec czerwca wyruszyła z terminalu eksportowego Kharg znajdującego się na niewielkiej irańskiej wyspie zlokalizowanej w północnej części Zatoki Perskiej, aby w niespełna 2 miesiące później dotrzeć do gdańskiego portu.

Z uwagi na swoje gabaryty statek nie mógł przebyć rejsu przez Kanał Sueski, bowiem „Atlantas” to tzw. statek typu VLCC (Very Large Crude Carrier), którego szerokość sięga 60 metrów, długość 333 metrów, natomiast zanurzenie maksymalne statku wynosi aż 22,5 metra (o 2,5 metra więcej niż dopuszcza się w Kanale Sueskim). Takie parametry jednostki nie tylko uniemożliwiały jej przejście przez Kanał Sueski, ale również przez Cieśniny Duńskie, w których maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków sięga 15 metrów. Z tego też względu przed wpłynięciem do cieśnin, na redzie duńskiego portu Frederikshavn, „Atlantas” został częściowo odładowany w systemie STS, aby zmniejszyć zanurzenie jednostki i umożliwić jej wejście na Bałtyk.

STS czyli ‚ship to ship transfer’ to bardzo ciekawa operacja pozwalająca przeładować płynny ładunek w relacji bezpośredniej statek-statek nawet w trakcie trwającego rejsu. Odładowany „Atlantas” wszedł do Portu Gdańsk 15 sierpnia, podobnie jak przewożący drugą część ładunku tankowiec „Calida”. Ładunek z obu jednostek przepompowywany jest rurociągami bezpośrednio do zbiorników Lotos oraz PERN.

Pierwsza po odblokowaniu rynku dostawa irańskiego surowca to następny krok w kierunku polityki dywersyfikacji dostaw energetycznych do Polski oraz kolejne potwierdzenie nawiązywania przez Polskę nowych relacji handlowych na nie wykorzystywanych dotąd kierunkach.
12Operacje przeładunkowe zbiornikowca „Calida” zakończone zostały nad ranem 16 sierpnia, natomiast tankowca „Atlantas” – dobiegną końca najprawdopodobniej dziś po południu.

Źródło: www.portgdansk.pl