5 sierpnia w gdańskim Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego sejnera dla duńskiego klienta – Karstensens Skibsvaerft A/S. Z pochylni B3 spłynął statek o nazwie „Pathway”. Jest to siostrzana jednostka sejnera „Kings Cross”, który został zwodowany pod koniec kwietnia.

CSPI6698

„Pathway” to szósty statek, zbudowany w stoczni na zamówienie Karstensens Skibsvaerft A/S. Jednostka ma 78 m długości, 15,5 m szerokości, a jej zanurzenie wynosi 6,5 m. Podobnie jak siostrzana jednostka, będzie on łowił ryby siecią przyciąganą do burty. Elektroniczne urządzenia posłużą do lokalizowania i oceniania wielkości ławic oraz wyznaczania optymalnej trasy zarzucania sieci.

CSPI6748

Wszystkich zaangażowanych w budowę chwalił podczas rozpoczęcia uroczystości dyrektor Zakładu Nowych Budów Sławomir Łubiński

CSPI6754

Przemówił Sławomir Latos, prezes SR NAUTA S.A., witając wszystkich obecnych i wyrażając słowa podziękowania skierowane ku armatorowi statku za złożone w stoczni zamówienie. Powiedział też słowa szczególne: „nasz klucz do sukcesu, to zaangażowanie, dbałość o najdrobniejszy szczegół, a przede wszystkim serce, które stoczniowcy wkładają w to, co robią…”. Padły też oczywiście słowa podziękowania dla wszystkich, którzy to swoje serce w tę budowę włożyli

CSPI6792

Po przejściu procedur związanych z wodowaniem, statek odbył swą pierwszą drogę ku wodzie, znaczy udaną drogę ku wodzie… :), oczywiście przy wielkim zainteresowaniu przybyłych specjalnie, również z najmłodszymi pociechami – mieszkańców Gdańska i najpewniej szeroko rozumianych okolic

W Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta powstaje obecnie siedem statków, w tym dwie jednostki w pełni wyposażone. Specjalnością Stoczni w segmencie nowych budów są nowoczesne jednostki rybackie oraz statki naukowo-badawcze i do obsługi instalacji offshore…

CSPI6704

… a, że praca tu wre – to widać i słychać :)

Od początku 2014 r. w gdańskim Zakładzie zwodowano 9 statków, głównie dla klientów z Danii i Norwegii.

Kontrakt na budowę tej jednostki został zawarty w październiku 2014 r. Warto zaznaczyć, że statek został zamówiony jako jeden z serii, co jest niecodzienną sytuacją na rynku stoczniowym. W ostatnim czasie armatorzy zamawiają głównie pojedyncze jednostki, a wykonywanie małych serii należy do rzadkości. Zakład Nowych Budów w trakcie ostatnich trzech lat osiągnął silną pozycję na europejskim rynku budowy statków rybackich i naukowo-badawczych.

Tekst: materiały prasowe MARS Shipyards & Offshore

Zdjęcia: Jarosław Staluszka i Cezary Spigarski (oraz komentarz)