… czyli najnowsze seminarium poświęcone odbojnicom, przeprowadzone zostało 21 kwietnia br. w Gdyni. Temat wydaje się mało skomplikowany – wszyscy wiemy, że przecież statki wchodzą do portów, a przed kontaktem z betonowym nabrzeżem chronią je stare, zużyte na drogach… opony. No tak, taka prawda przez dziesiątki lat funkcjonowała w naszych umysłach. Ale było to dawno i już nie wróci, aczkolwiek jeszcze jest dużo do zrobienia w tej dziedzinie w naszych portach, nie tylko morskich. Dzisiaj sprawy związane z odbojnicami to już niemalże dziedzina nauki, skomplikowane obliczenia i projekty. Przy ich wyborze decyduje charakter danego nabrzeża, przykładowo czy jest przeznaczone do załadunku, wyładunku czy też pełni obie te funkcje, albo jest tylko postojowym. W projektowaniu bierze się pod uwagę przeznaczenie nabrzeży, wielkości cumujących statków, ich rodzaj (np.: holowniki, masowce, kontenerowce, statki pasażerskie czy też okręty wojenne). Również budowa nowych, czy modernizacja istniejących nabrzeży wymaga stosowania najnowszych technologii i uwzględniania współdziałania ze sobą wszystkich elementów. Na wielu nowo budowanych jednostkach specjalistycznych obserwujemy elementy chroniące burty przed uszkodzeniami. W portach można zobaczyć coraz ciekawsze systemy urządzeń odbojowych.

CSPI7004

I właśnie zorganizowane kilka dni temu seminarium poświęcone zostało temu tematowi. Swoje doświadczenia naukowe, projektowe, produkcyjne i wdrożeniowe prezentowali przedstawiciele Politechniki Gdańskiej, Zakładu Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych z Milanówka (głównego inspiratora nie pierwszy już raz przeprowadzanego seminarium), a dokładniej jednej z jego odnóg ZPTS Marine; współpracującej, z siedzibą w Hamburgu Firmy ShibataFenderTeam AG z Niemiec; amerykańskiej Lee Composites Inc. z siedzibą w Spring w Teksasie oraz Mampaey Offshore Industries B.V. z siedzibą w Dortrecht w Holandii. Seminarium zatytułowane: „Wyposażenie morskich budowli hydrotechnicznych oraz statków w urządzenia zwiększające bezpieczeństwo dobijania i cumowania” , przygotowała będąca przedstawicielem tych firm – Galor.eu.

Przywitaniem przybyłych i omówieniem tematyki zorganizowanego przez swoją firmę spotkania zajął się Przemysław Galor.

CSPI7037

Z pierwszym referatem „Nabrzeża i pirsy – konstrukcja i posadowienie” , wystąpił prof. dr hab inż. Kazimierz Gwizdała z Politechniki Gdańskiej. Profesor zajął się omówieniem szeregu zagadnień związanych z palowaniem, czyli jednym z najważniejszych elementów budowy nabrzeży – formowaniem i zagłębianiem pali, stanowiących nośny element konstrukcyjny budowli morskiej; omówił jakie warunki muszą spełniać oraz jakim badaniom podlegają konstrukcje nabrzeży, przedstawił kilka rodzajów stosowanych w takich budowach pali. Zapoznał wszystkich z warunkami technologicznymi współczesnego osadzania pali. (Chcę tu dodać, że szczegółowo zagadnienia związane ze współczesną inżynierią morską i hydrotechniką, zawarł w swojej, wydanej przez naszą Fundację „Encyklopedii inżynierii morskiej” , profesor dr hab. Bolesław K. Mazurkiewicz – można ją nabyć w naszej księgarni – kliknij – dop. red.).

CSPI7058

Następne wystąpienie „Odbojnice z elastomeru poliuretanowego” przedstawił Przemysław Galor. Opowiedział tu o firmie, rodzajach odbojnic produkowanych przez czołowego naszego wytwórcę – Zakład Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych z Milanówka, a także o możliwościach ich zastosowania. Wytwarza się tu odbojnice np. cylindryczne, korytkowe, modułowe, stożkowe, ale też z elastomerów poliuretanowych m.in. elementy amortyzujące, okładziny pod wysokie obciążenia, elementy trudnościeralne, krążniki do przenośników taśmowych, wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu, m.in. w górnictwie. Zaprezentował też sporo zrealizowanych instalacji na całym naszym wybrzeżu, ale i nie tylko – również dokonanych na statkach specjalistycznych – m.in. na jednostce ratowniczej SAR „Orkan” . Poruszył też temat udanej, od 2009 roku współpracy z firmą ShibataFenderTeam AG (wcześniej FenderTeam AG) i wspólnych realizacji projektowych.

CSPI7085

Judith Richter z ShibataFenderTeam AG, omówiła w referacie „Odbojnice gumowe, piankowe, pachoły cumownicze” wszystko, czym zajmuje się jej firma, działając w skali światowej. A było o czym mówić – od 2006 roku firma ta może pochwalić się niebagatelną ilością realizacji, wynoszącą 2800 na całym świecie, w tym również w portach polskich, co prezentują poniższe zdjęcia.

CSPI7120

Podała też przykład błędu projektowego, którego skutkiem było zastosowanie (pomimo pisemnych monitów i ostrzeżeń wykonawcy odbojnic do głównego wykonawcy) niedopasowanych do wykorzystania nabrzeża odbojnic. Było tak w przypadku Nabrzeża Bytomskiego w gdańskim porcie, gdzie dochodziło do dużych zniszczeń i zniekształceń samych urządzeń odbojowych. Po wymianie na nowe elementy gumowe i rekonstrukcji tarczy panelu czołowego, uwzględniające parametry nabrzeża i statków do niego cumujących wraz z zastosowaniem dodatkowych wzmocnień łańcuchami i lepiej wyprofilowanych – od półtora roku nic takiego się nie zdarza. Ważnym przy wyborze rodzaju odbojnic (na etapie projektowym) jest uwzględnienie wszystkich możliwych do przewidzenia zdarzeń, choćby branie pod uwagę, że niektóre jednostki cumujące do nabrzeży mają belki wzmocnieniowe na burtach, i że mogą one powodować zaczepianie końcówek odbojnic przy ruchach góra-dół statku, podobnie z brakiem łańcuchów pomocniczych.

CSPI7163

Został też zaprezentowany bardzo ciekawie opracowany „Podręcznik projektowania odbojnic” , przygotowany i wydany przez ShibataFenderTeam AG, który właśnie doczekał wersji polsko języcznej. U nas na razie można pobrać wersję angielską – kliknij, jest też dostępna wersja polska – co ważne udostępniana nieodpłatnie – kliknij.

Po krótkiej przerwie regenerującej siły, kolejny mówca – inż. Alfred Rogowski z biura projektowego Ingenieurbüro Roßburger, przedstawił w jaki sposób i z uwzględnieniem jakich parametrów powstają projekty odbojnic. Pokazał też skutki złych wyborów.

CSPI7181

Przybyły specjalnie ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, Bob Lee, reprezentujący stworzoną przez siebie firmę Lee Composites Inc., omówił ciekawy temat „Pale oraz ścianki szczelne z tworzyw sztucznych.” W swoim wystąpieniu zapoznał wszystkich uczestników z możliwościami zastosowania włókien szklanych do produkcji odbojnic i pali. W USA obecnie obserwuje się tendencję do stosowania przy nowych budowach oraz wymiany urządzeń wykonanych ze stali na wykonane z włókien szklanych. Nie dość, że są czterokrotnie lżejsze, powodują wymierne oszczędności finansowe, to jeszcze są o wiele bardziej wytrzymałe, wykazując przy tym dużą sprężystość i odporność na odkształcenia. Całą prezentację można obejrzeć tu – kliknij. Firma współpracuje m.in. Creative Pultrusions Inc. – wyspecjalizowanej w produkcji rur z włókien szklanych metodą pultruzji – kształtowania ciągłego – proces, w którym długość powstających np. rur ograniczona jest jedynie długością hali produkcyjnej… Wielką zaletą pali wykonanych taką metodą i z tych materiałów jest też ich całkowita odporność na korozję, oddziaływanie czynników chemicznych i środowiska.

CSPI7219

Przedstawiciel rodzinnej firmy z Holandii – Mampaey Offshore Industries B.V. – Shanan Mutsaers, omówił temat „Haki szybkozwalniające, systemy wsparcia cumowania, łączność statek – terminal (LNG), haki holownicze.” Zapoznał z ofertą swojej firmy prezentując krótkie wizualizacje bardzo ciekawych rozwiązań. Przykładowo wykorzystanie na holownikach haków szybkozwalniających przy manewrach wprowadzania i cumowania statków, gdzie mogą być zwalniane w sposób ręczny, automatyczny czy zdalny – zobacz tu – kliknij. Podkreślenia wymaga trwałość takich haków, obecnie obliczana na 30 lat. Przedstawił systemy inteligentnego cumowania, systemy offshore i boje cumownicze. Na szczególną uwagę zasługuje pokazany system cumowania burta w burtę, stosowany dotąd na jednej bunkierce. Na jej burcie pracują odbojnice z automatycznym przemieszczaniem, dopasowujące do aktualnego, wzajemnego – pionowego ustawienia statków. W miarę wypompowywania dostarczanego paliwa statek unosi się, a system automatycznie koryguje wzajemne ułożenie – trzeba to zobaczyć – kliknij. Zaprezentowano także najnowszy produkt firmy pn. „Intelligent Multi Safety Link” będący systemem łączności statek – nabrzeże (ship-to-shore), który jest dedykowany dla przemysłu LNG.

CSPI7247

I na zakończenie odbył się krótki komentarz autorski do wydawanych przez naszą Fundację zaleceń projektowych, odnoszących się do morskich budowli hydrotechnicznych. Konkretnie wydany w 2015 roku, a przygotowany przez prof. Bolesława Mazurkiewicza i Franciszka Wiśniewskiego – zwiastun najnowszego, szóstego już wydania tych zaleceń. Zagadnienia dotyczące zaleceń Z1, Z2, Z3, Z12 oraz Z24, omówił jeden z Autorów – Franciszek Wiśniewski. Oczywiście, zanim powstanie pełna wersja najnowszych zaleceń, obecnie funkcjonujące można nabyć w naszej księgarni – kliknij tu oraz tu :)

CSPI7299

Tekst i zdjęcia: Cezary Spigarski