24 marca br. zaznaczył się niebagatelnym wydarzeniem w Stoczni CRIST S.A. W ręce armatora – firmy Vinci Construction trafiła budowana tu na zlecenie francuskiego konsorcjum Bouygues Travaux Publics S.A. (od 2 lutego 2015 roku, kiedy to rozpoczęto cięcie blach) specjalistyczna barka nazwana zdrobniale Zourite. Na dzisiaj wygląda, że stanowić będzie jednorazowe narzędzie do zbudowania 5,5 kilometrowego odcinka autostrady wokół wyspy La Reunion. Autostrady biegnącej po, a raczej posadowionej na morzu. Jak już podawałem wcześniej, na wyspie tej istniejąca wokół niej droga jest niebezpiecznie zasypywana przez kruszejące i spadające odłamki skalne, co stanowiło inspirację dla twórców obecnego konceptu przebiegu tej drogi. Ciekawe, czy po wykonaniu tego zadania, jeszcze w jakimś innym miejscu tego padołu ziemskiego będą powstawać inwestycje tego typu? Na pewno dzisiaj nie znajdziemy odpowiedzi na to pytanie. Ale wychodzi, że jaki by gdzieś koncept nie powstał – CRIST poradzi sobie doskonale z przygotowaniem i budową nowego, wyspecjalizowanego „narzędzia”, jako firma znana z podejmowania każdej rękawicy.

CSPI4700

W każdym razie przybyło sporo zaproszonych gości, a wszystkim pokłonił się witając serdecznie jeden z właścicieli Firmy Crist S.A. – Krzysztof Kulczycki. Ale, jak powiedział, „będę mówił krótko, a resztą zajmie się prezes Ewa Kruchelska.” Jednak przedstawił obecnym reprezentującego francuską firmę Vinci Construction Patrick’a Kadri – Dyrektora Zarządzającego tej firmy.

Zaraz potem do akcji wkroczyła prezes Ewa Kruchelska, witając wszystkich w imieniu swojej firmy. Posłużyła się na wstępie cytatem z Oskara Wilde’a „W życiu chodzi o to by być trochę niemożliwym” – jak powiedziała: „(…) gdy patrzymy na barkę, którą dzisiaj przekazujemy, przypominamy sobie, jak wiele mądrości tkwi w tym słowie. Warto pozostawić sobie choć trochę miejsca na marzenia, nawet te pozornie nierealne. Jednostka, którą tu zbudowaliśmy będzie wykonywać zadania, które kiedyś wydawały się zupełnie niemożliwe…” Prezes użyła też ciekawego porównania ilości zużytej stali do budowy jednostki (wykonanej w 400 dni), równej wadze 1360 dorosłych słoni…

CSPI4808

Skoro o zwierzętach mowa, ciekawym wyjaśnieniem użytej, jak wcześniej podałem zdrobniałej nazwy nowej jednostki, zajął się właśnie dyrektor Patrick Kadri. Powiedział, że w języku kreolskim (używanym na wyspie La Reunion) nazwa Zourite oznacza niewielką ośmiorniczkę, poruszającą się przy pomocy ośmiu nóg – i na zasadzie analogii (znaczy do ośmiu nóg właśnie) – nazwą tą obdarzono tę niekoniecznie niewielką konstrukcję… :) Mówił też o znaczeniu dla podpisania kontraktu, jakim była oferta nie do przebicia dla konkurencyjnych stoczni, złożona przez Stocznię Crist – zaproponowany został 16. miesięczny termin wykonania budowy, a jak czas pokazał – jeszcze znacznie skrócony.

CSPI4899

Managing Director Vinci Construction Patrick Kadri

Na pamiątkę uroczystości wręczone zostały miniaturowe modele żaglowców, wykonane z bursztynu (co wcale nie oznacza, że następne jednostki budowane w Stoczni Crist będą z tego surowca…), w ręce przedstawiciela dowództwa jednostki trafił pamiątkowy dzwon okrętowy i koniecznie należało wspólnie się utrwalić.CSPI4946

Końcowym momentem uroczystości była jeszcze formalna zmiana bandery, przebiegająca w takt rozlegających się z głośników hymnów narodowych.

CSPI5017

A później wszystkich podjęto znakomitym i treściwym poczęstunkiem, ubarwionym smakowo równie pysznym okolicznościowym tortem.

CSPI5067Oczywiście znalazłem też trochę czasu, aby pokręcić się swoim zwyczajem, zaglądając to tu, to tam. A co mogłem – zabrałem w postaci obrazu, aby i z Wami móc się tym podzielić. Trzeba tu zaznaczyć, że dość ciekawym i na statkach mało spotykanym rozwiązaniem jest umieszczenie siłowni oraz jej Centrali Manewrowo-Kontrolnej na pokładzie głównym.

DSC_0141_1987_CezarySpigarski_Januszewski

Cezary Spigarski

Zdjęcia: Tomasz Bolt, Piotr Januszewski i Cezary Spigarski

UWAGA: w świąteczny poniedziałek, 28 marca br. „Zourite” załadowano na gdyńskiej redzie na specjalistyczną jednostkę do przewozu ładunków wielkogabarytowych (Heavy Load Carrier) „Hawk” – zobacz tu – kliknij

Zobacz też, jak to widział zaprzyjaźniony z nami Piotr Januszewski.

DSC_0312_1987_Gdynia_Crist_BarkaNB105_Januszewski_s