W dniu 2 maja do Portu Gdańsk zawinął statek HHL Fremantle, na pokładzie którego do Gdańska dotarły pierwsze suwnice STS do nowo budowanego nabrzeża T2 terminalu DCT. Kolejne przybędą do Portu Gdańsk około 12 maja br. oraz w sierpniu.

foto_zmpg_sa_5673

Docelowo nowe nabrzeże terminalu wyposażone będzie w 5 nowoczesnych suwnic przystosowanych do obsługi największych na świecie statków kontenerowych. Każda z nich umożliwiać będzie przeładunek do 25 rzędów kontenerów, co docelowo dawać będzie możliwość obsługi nawet tych statków, które w tej chwili znajdują się na etapie dopiero projektowym. Dla porównania, statki klasy Triple-E zawijające dziś do terminalu DCT zaprojektowane zostały na 23 rzędy kontenerów licząc od burty do burty statku.

Budowa nowego nabrzeża zapoczątkowana została zaledwie kilkanaście miesięcy temu – w styczniu 2015 roku. Wówczas inwestor przekazał wykonawcy robót – firmie N.V. BESIX plac budowy, a już w tej chwili zaawansowanie prac określane jest na poziomie 65%. Przewiduje się, że całość prac inwestycyjnych zakończy się w drugiej połowie tego roku. Wówczas spodziewać się można pierwszych zawinięć kolejnych gigantów kontenerowych do terminalu DCT.

W chwili obecnej terminal DCT uznawany jest za największy pod względem przeładunków terminal kontenerowy Morza Bałtyckiego. Po zakończeniu trwającej inwestycji, roczna zdolność przeładunkowa terminalu ulegnie podwojeniu do 3 mln TEU, co zarazem uczyni terminal DCT nie tylko największym na Bałtyku pod względem realizowanych przeładunków, ale także pod względem projektowych mocy przeładunkowych.

Źródło: www.portgdansk.pl

Zdjęcia:G. Mierkiewicz