16 września w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta w Gdańsku odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego sejnera rybackiego GRATEFUL. Dla stoczni było to czwarte wodowanie w tym roku.

cspi0685

Od wielu, wielu lat, zdaje mi się po raz pierwszy wodowano statek z najwyższego miejsca na pochylni, co trzeba odnotować

Sejner ma 69,95 m długości i 15 m szerokości. Jest siostrzaną jednostką jednego z pierwszych sejnerów zamówionych przez duńskiego klienta – statku Haugagut, który został zwodowany w sierpniu 2014 r. Grateful jest siódmą jednostką wybudowaną na zamówienie Karstensens Skibsvaerft AS. Umowa na budowę tego statku została podpisana niespełna rok temu podczas targów Danfish w Aalborgu.

cspi0809

Ceremonią wodowania kierował dyrektor Zakładu Nowych Budów w Gdańsku Sławomir Łubiński

GRATEFUL podobnie jak inne statki trałowe wyposażony jest w zbiorniki do przewożenia żywych ryb oraz nowoczesny sprzęt elektroniczny i rybołówczy. Jednym z elementów wyposażenia tej jednostki jest ster azymutalny, którego nie było na poprzednim statku z serii.

cspi0826

Kilka słów od wiceprezesa SR NAUTA S.A. Jerzego Koniecznego. Jak powiedział: „Dziś wodujemy częściowo wyposażony sejner rybacki – ze względu na jego imię, wierzę w to, że na wodach będzie się prezentował z wdziękiem, przyciągając do nas kolejnych klientów.” Oczywiście padły też słowa uznania i podziękowania dla wszystkich, dzięki którym terminowo wykonano ten statek. Przemawiający chwilę później przedstawiciel Stoczni Kartenstens podkreślał tradycje i związki łączące Jego Rodzinę z rybołówstwem

W Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta w Gdańsku trwają obecnie prace przy budowie siedmiu nowych statków, w tym dwóch w pełni wyposażonych. Harmonogram dostaw nowych statków zaplanowany jest do końca 2017 r. Specjalnością Stoczni w segmencie nowych budów są nowoczesne jednostki rybackie oraz statki naukowo-badawcze i do obsługi instalacji offshore.

cspi0860

I ta oczekiwana chwila – przyszedł czas na zwodowanie jednostki, która bezpiecznie „przejechała” przez całą pochylnię :)

W trakcie ostatnich trzech lat Zakład Nowych Budów Stoczni Nauta osiągnął silną pozycję na europejskim rynku budowy statków rybackich i naukowo-badawczych. Klienci cenią stocznię przede wszystkim ze względu na doskonałą organizację pracy oraz wysoką jakość.

Tekst: materiał prasowe SR NAUTA S.A.

Zdjęcia: Jarosław Staluszka, Cezary Spigarski (i komentarz)

* * *

Stocznia Remontowa Nauta może poszczycić się dziewięćdziesięcioletnią obecnością na rynku oraz uznaniem armatorów i firm z branży morskiej. Wykonuje zarówno standardowe prace remontowe na statkach różnych typów i rozmiarów, jak też skomplikowane konwersje i przebudowy jednostek pływających. Trzy lata temu Stocznia Nauta powróciła na rynek nowych budów i wyspecjalizowała się w budowie średniej wielkości statków rybackich, specjalistycznych i badawczych. Współpracując z Marynarką Wojenną RP, Stocznia Nauta wykonuje także remonty i modernizacje okrętów wojennych. Stocznia Remontowa Nauta posiada rozległe zaplecze techniczne – zakład przy ulicy Czechosłowackiej w Gdyni z dostępem do dwóch suchych doków pozwala obsługiwać nawet największe statki, wpływające na Bałtyk, a infrastruktura Zakładu Nowych Budów w Gdańsku dostosowana jest do budowy nowoczesnych jednostek.