… czyli jak w obiektywie Tadeusza Urbaniaka wyglądał dzisiejszy, 5 lutego br., załadunek katamaranu „Obsession” na statek „Statengracht”, cumujący przy Nabrzeżu Francuskim w gdyńskim porcie.

„Obsession” to luksusowy jacht, zwodowany z końcem 2015 roku w stoczni jachtowej Sunreef Yachts. Jak podaje wytwórca: „Nagrodzona w 2015 r. statuetką „Asia Pacific Boating Awards” w kategorii najlepszy jacht żaglowy powyżej 15 m linia Sunreef 74 jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne jednostki, łączące w sobie maksimum komfortu, wysokie osiągi i nowoczesne rozwiązania technologiczne.” Jacht obecnie jest w drodze do swoich właścicieli na Karaibach.

A cóż to za statek? Statki tej serii (B587-IV) są jednostkami wielozadaniowymi. Posiada specjalnie skonstruowane boczne furty ładunkowe oraz składane międzypokłady, dzięki temu tworzenie w ładowniach dowolnie rozplanowanych przestrzeni ładunkowych nie stanowi problemu, a na statku mogą jednocześnie być przewożone różne rodzaje ładunków, np. pakiety drewna, bele papieru, kontenery oraz drobnica. Ciekawostką są zamontowane na pokładzie trzy dźwigi (o udźwigu 50 do 120 ton), pozwalające na załadunek i  przewożenie ładunków wielkogabarytowych. Konstrukcja statków umożliwia żeglugę w najtrudniejszych warunkach lodowych.

Akurat ten – „Statengracht”, fotografowany przez Tadeusza Urbaniaka (B587-IV/05) został zbudowany w Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o. o., na zamówienie holenderskiego armatora Spliethoff’s Bevrachtingskantoor B.V. z Amsterdamu. Zamówiono wówczas, w 2003 roku, cztery takie jednostki – ten był pierwszym; następne to: Suomigracht (6), Saimaagracht (7) oraz Sampogracht (8). Stępkę położono 6 października 2003 r., w ręce armatora trafił 15 lipca 2004 r.

Jednak nie był pierwszym tego typu zbudowanym w Szczecinie. Pierwsza czwórka powstała jeszcze w Stoczni Szczecińskiej Porta Holding S.A. Budowano je od grudnia 1999 roku do marca 2001 r. Nazwy tych statków to: Stadiongracht (1), Scheldegracht (2), Sluisgracht (3), Spuigracht (4).

W roku 2000 „Stadiongracht, a w roku 2004 „Suomigracht” ogłoszono werdyktem Royal Institution of Naval Architects (RINA) statkami roku (Significant Ship). Projektantem tej serii statków jest absolwent Politechniki Gdańskiej Marek Nowak (poczytaj więcej tu kliknij).

Ostatni z tych statków, Sampogracht, miałem możliwość odwiedzić 28 lipca 2005 roku, dzień po zdaniu go armatorowi. Nie zobaczyłem wówczas wszystkich ciekawiących mnie miejsc – niestety, w którymś momencie pojawił się na pokładzie pilot, zabrał mi go i wyprowadził ze Szczecina… :) Część zebranego wówczas materiału, pokazuję na zasadzie retrospekcji poniżej. Statki te można też co jakiś czas spotkać w Porcie Gdynia, gdzie ładują na swój pokład nietypowe ładunki. Warto przy tym mieć na uwadze, że są wytworem wyobraźni polskiego projektanta i zbudowała je polska stocznia!

IMG_1647

Wybrane parametry techniczne statku:
Pojemność brutto: 18 200 GT
Pojemność netto: 7 500 NT
Nośność: 23 700 t
Długość: 185,40 m,
Szerokość: 25,30 m,
Silnik główny: Cegielski – Wärtsilä NSD typ 6L64,
moc 12 060 kW – 333 obr/min.,
Prędkość: 19,30 węzła,
Załoga: 23 oficerów i marynarzy + 2

Cezary Spigarski

Zdjęcia: Tadeusz Urbaniak, Cezary Spigarski