Zbliżają się do finiszu prace zmierzające do otwarcia ostatniej części (IV etapu) tzw. „Trasy Słowackiego”, łączącej gdański Port Lotniczy z Portem Morskim – inwestycji wartej w całości blisko półtora miliarda złotych. Budowa najciekawszej, budzącej wiele emocji, części tej ogromnej inwestycji – znanej jako „Tunel pod Martwą Wisłą” właśnie dobiega końca. Z tej okazji zorganizowana została konferencja prasowa w dniu 6 kwietnia br., umiejscowiona w niepokazywanym dotąd miejscu – będącym właściwie sercem tunelu – Centrum Zarządzania Tunelem.

CSPI6388

Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Sp. z o.o., Ryszard Trykosko. „Przy budowie przejść poprzecznych, a jest ich siedem, natrafiliśmy na warstwice gruntowe, czyli: piaski, namuły, żwiry, gliny. Mrożenie tych warstw musiało nastąpić aby przebić się między dwoma tunelami. Mimo, że mieliśmy badania geologiczne, mrożenie zamiast kilku, trwało nawet dwanaście i czternaście tygodni. Przy siedmiu budowanych przejściach, spowodowało to opóźnienia, ale nie mieliśmy odwagi ryzykować. Zdecydowaliśmy wydłużyć czas, aby zrobić to bezpiecznie i zgodnie z technologią. Dzisiaj tunel jest suchy, nie przecieka i to był główny cel (…). Wydłużenie czasu nie miało wpływu na finansowanie budowy. Zgodnie z kontraktem podpisanym w 2011 roku, budżet został utrzymany – za budowę tego etapu – ronda wraz z tunelem – wartość kontraktu wynosiła 885 mln. złotych brutto i w takiej cenie zostanie on zakończony.”

CSPI6390

Bijące serce tunelu – jeden z paneli Centrum Zarządzania Tunelem, obserwacja i monitoring wszystkich możliwych miejsc

Jak powiedział prezes Ryszard Trykosko, otwierając spotkanie: „Jesteśmy na finiszu tego maratonu, który trwa od jesieni 2011 roku. W październiku podpisaliśmy umowę, a roboty ruszyły wiosną 2012 roku. Liczymy na zakończenie całości już za kilka dni. Na dzisiaj mamy następującą sytuację – wszystkie prace zostały zakończone. Obecnie pracują 64 zespoły, dokonujące odbiorów poszczególnych tematów (przykładowo – jezdnie, technologie, zarządzanie, elektrykę itp.). Po nawiązaniu współpracy z Instytutem Techniki Budowlanej w Warszawie, odbył niezależny, przez ten Instytut przeprowadzony test, sprawdzający scenariusz pożarowy obowiązujący w tunelu. W wyniku tej kontroli mamy ekspertyzę techniczną.” Tu prezes przytoczył, jego zdaniem bardzo ważne jedno stwierdzenie: „Zakład Badań Ogniowych Instytutu Techniki Budowlanej stwierdza, że badany system wentylacji pożarowej oraz powiązane z nim elementy automatyki pożarowej funkcjonują skutecznie i zgodnie z przyjętym scenariuszem pożarowym.” Po uzyskaniu tej pozytywnej ekspertyzy możliwe stało się przystąpienie do procedur odbiorowych przez jednostki zewnętrzne – Nadzór Budowlany, Straż Pożarną, Sanepid oraz Wydział Ochrony Środowiska. Prezes Trykosko powiedział, że liczy na pozytywne wyniki wszystkich tych procedur sprawdzających. Wyjaśnił też szerzej przyczyny przedłużenia o rok prac w tunelu, z uwagi na ogłoszenie upadłości przez jednego z wykonawców (znanej firmy Hydrobudowa – dop. red.) oraz wspomniane już wcześniej, kłopoty z budową przejść poprzecznych. Ponownie podkreślił, że termin wykonania nie ma żadnego wpływu na wartość kontraktu. Termin zakończenia dla hiszpańskiej firmy OHL przypada na 21 kwietnia br. i do tego dnia firma ta powinna przedłożyć (aby uniknąć kar) – świadectwo dopuszczenia obiektu do użytkowania. Jak powiedział: „na dzień dzisiejszy jest to bardzo realne, a nawet myślimy, że może być wcześniej.

O możliwościach technicznych Centrum Zarządzania Tunelem mówił koordynator ds. wyposażenia tunelu Krzysztof Łutowicz. Po wszystkich odbiorach tunel zostanie przekazany do Zarządu Dróg i Zieleni.

Na konferencji zapowiedziano wielkie otwarcie tunelu dla mieszkańców, planowane na sobotę 23 kwietnia br. Od godziny 9.00 ruszy po raz pierwszy i zarazem ostatni przejazd rowerzystów przez tunel, o godz. 11.00 wystartują biegacze, natomiast wszyscy chętni mieszkańcy będą mogli przejść (suchą nogą oczywiście) o godz. 13.00, uczestnicząc w barwnej paradzie – ok. 30 metrów pod ziemią (znaczy w najniższym możliwym dla ruchu miejscu) i pod płynącą nad nimi rzeką Wisłą :)

Jeden z budynków technicznych

Jeden z budynków technicznych

CSPI6505

Miejsce, które pokazano po raz pierwszy – tunel techniczny, biegnący pod tunelem głównym

CSPI6575

Tak właśnie wygląda jedno z siedmiu przejść pomiędzy dwoma, dwupasmowymi tunelami drogowymi

CSPI6525

Prezes GIK Sp. z o. o. Ryszard Trykosko, jeszcze bez strachu przed nadjeżdżającymi samochodami… :)

CSPI6599

Nieco spóźniony, z uwagi na przedłużone wcześniej spotkanie, Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, tu w rozmowie z rzecznik prasową GIK-u Magdaleną Skorupka-Kaczmarek

Na 22 kwietnia br. zostało też zapowiedziane w AmberExpo kolejne sympozjum dotyczące tunelu, tym razem mające podsumować te kilka ostatnich lat wysiłku budowlanego.

Tekst i zdjęcia: Cezary Spigarski

Zajrzyj też tu:

I Sympozjum – kliknij

II Sympozjum – kliknij

Pierwszy rozruch TBM Damroka – kliknij

Wszystko o tunelu – kliknij