30 października br. na pokładzie żaglowca „Dar Młodzieży” odbyła się konferencja prasowa, podsumowująca miniony sezon statków szkoleniowych Akademii Morskiej w Gdyni, ale i nie tylko, spotkanie z dziennikarzami miało na celu również omówienie planów na sezon nadchodzący. Konferencja pod przewodnictwem prorektora d/s morskich AM kpt. ż. w. Henryka Śniegockiego, przybliżyła temat przyszłorocznego, zaplanowanego na maj 2018 roku rejsu dookoła świata, dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

REJS NIEPODLEGŁOŚCI 2018/2019

Dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania niepodległości „Dar Młodzieży” wyruszy w podróż dookoła świata. Projekt zyskał rządowy patronat, organizatorem jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Akademia Morska w Gdyni oraz Salezjański Wolontariat Misyjny – Młodzi Światu.

Planowany start do wielkiej podróży – maj 2018 roku. Zarys planowanej trasy – przez Lizbonę, Kanary, porty Afryki, po przejściu Przylądka Dobrej Nadziei wyjście na Ocean Indyjski, porty Dalekiego Wchodu (m.in. Singapur, Szanghaj, Osaka), po trawersie Pacyfiku porty zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej (m.in. Vancouver, San Francisco, Los Angeles), wreszcie kulminacja podróży w Panamie, gdzie „Dar Młodzieży” uświetni Światowe Dni Młodzieży z udziałem papieża Franciszka (styczeń 2019). Ostatnim planowanym portem w Ameryce jest Nowy Jork skąd powrót do Europy. Planowane zakończenie podróży – marzec 2019. Trasa może podlegać jeszcze korekcie.

Zaplanowano 6 zmian załóg szkolnych – obok studentów Akademii Morskiej, w każdym etapie uczestniczyć będą grupy młodzieży – finalistów ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez Salezjański Wolontariat Misyjny.

Jak dodał tu prorektor Henryk Śniegocki, w związku z planowanym tak długim rejsem – wiele prac będzie przyspieszonych przed wypłynięciem: „Taki rejs wymaga świetnego przygotowania statku. Aby uzyskać niezbędne certyfikaty PRS – z uwagi na nowe przepisy musimy wymienić oczyszczalnię ścieków, a jest to operacja kosztowna. Musimy zadbać o oczyszczalnię wód balastowych (obecnie nie wolno wypompowywać balastów za burtę bez ich oczyszczenia). Szykuje się nowe wyposażenie mostka nawigacyjnego – będą najnowsze urządzenia. Tej zimy statek musi odnowić klasę. Przed nami przegląd całego statku i remont. Sama oczyszczalnia ścieków to koszt w granicach 80 tys. Euro, podobnie z oczyszczalnią wód balastowych.” Pojawiła się też kwestia wizyty papieskiej na burcie żaglowca podczas Światowych Dni Młodzieży. Prorektor mówił o rozmowach z nuncjuszem papieskim w Panamie, pochodzącym z Gdańska arcybiskupem Mirosławem Adamskim – powstała nadzieja na odwiedziny statku przez papieża Franciszka w Panamie. Jak dodał prorektor Śniegocki: „Mamy cichą nadzieję, że dzięki wstawiennictwu takiego mentora papież u nas zagości.

Zapytany, jak ocenia dalszą żywotność eksploatacyjną, prorektor dodał, że prowadzi politykę odtwarzania statku, a nie jego remontowania. Za przykład dał niedawną wymianę lin stalowych na całym statku, gdzie udało się tego dokonać znacznie poniżej dzisiejszych cen stali. Mówił o mostku nawigacyjnym, którego w początkowych latach eksploatacji nie było, o niedawno przebudowanych kubrykach studenckich. Planowana jest też wymiana pokładu po podróży dookoła świata – przed statkiem jest jeszcze spory zapas czasu w eksploatacji. Na swoje odtwarzanie żaglowiec dostaje z budżetu ok. 40% potrzebnych pieniędzy – resztę musi zarobić (szkolenia, wizyty okolicznościowe, wpływy z odpłatnych rejsów itp.).

Podsumowanie sezonu 2017 statków szkoleniowych Akademii Morskiej w Gdyni

 „DAR MŁODZIEŻY”

  • Kampania morska trwała 9 miesięcy – od 4 lutego do 31 października

Żaglowiec odbył w tym czasie 11 podróży szkoleniowych, głównie po wodach Bałtyku z jednym dłuższym wyjściem do portów Francji i Hiszpanii.

Porty zagraniczne: Antwerpia, Le Havre, Cadiz, Turku, Kłajpeda, Rostock;

Porty polskie: Gdynia, Świnoujście, Szczecin

Liczba praktykantów:

Akademie Morskie:

Gdynia – 768 studentów

Szczecin – 127 studentów

Średnie szkoły morskie:

Zachodniopomorskie Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej Szczecin – 110 uczniów

Zespół Szkół Morskich Świnoujście – 22 uczniów

Zespół Szkół Morskich Gdańsk – 50 uczniów

Partnerzy zagraniczni:

Szkoła Morska z Antwerpii (Hogere ZeevaartSchool Antwerpen): 107 praktykantów

Załoga żaglowca „El Mellah” (Marynarka Wojenna Algierii) 131 praktykantów

Razem w sezonie 2017 – 1315 studentów oraz uczniów.

  • Sezon był nietypowy ze względu na realizację kontraktu, przewidującego kompleksowe wyszkolenie załogi, zbudowanego w Remontowa Shipbuilding, żaglowca dla Marynarki Wojennej Algierii. Przez 2 miesiące (maj, czerwiec) algierscy oficerowie i marynarze przechodzili szkolenie na „Darze Młodzieży”.
  • Studenci Hogere Zeevaart School z Antwerpii od 10 już lat odbywają miesięczne praktyki morskie na „Darze Młodzieży”. W sumie prawie 1300 studentów i wychowawców uczestniczyło dotąd w rejsach szkoleniowych na „Darze Młodzieży”. Praktyki na „Darze Młodzieży” – co podkreślają przedstawiciele kadry dydaktycznej belgijskiej uczelni – są dla nich ważnym elementem programu kształcenia zawodowego i szeroko pojętej edukacji morskiej.
  • Żaglowiec uczestniczył w zlotach żaglowców, organizowanych przez Sail Training International w Turku, Kłajpedzie i Szczecinie oraz tradycyjnym festiwalu morskim Hanse Sail w Rostocku.
  • W Gdyni, 4 lipca, uroczyście obchodzono 35 „urodziny” „Daru Młodzieży” (zajrzyj tu – kliknij).

Dzięki uprzejmości organizatorów, można było zapoznać się z wnętrzami żaglowca, aż po jego tunel wału śruby – z czego oczywiście skorzystałem z zapałem

Plac Kaszubski

Jeden z przerobionych kubryków (znaczy zamieszkałych obecnie przez studentów)

Dwuosobowa kabina armatorska

W tym miejscu pracuje się nad „pozytywnym myśleniem” niemalże 200 osób na żaglowcu

Pomimo wielokrotnych wizyt na żaglowcu, nigdy wcześniej nie miałem okazji zobaczyć jego siłowni

Pierwszy oficer „Daru Młodzieży” kpt. ż. w. Tomasz Maracewicz, znany nam również z dowodzenia „Zawiszą Czarnym” i swojej działalności w Centrum Wychowania Morskiego ZHP

Mostek nawigacyjny

„DAR MŁODZIEŻY” – 35 LAT SŁUŻBY POD BIAŁO-CZERWONĄ

W Gdyni, przy Nabrzeżu Pomorskim, 4 lipca 1982 roku, po raz pierwszy podniesiono biało-czerwoną banderę na nowym żaglowcu szkolnym „Dar Młodzieży”. Od pierwszej wielkiej podróży – rejsu na zlot żaglowców Osaka World Sail w 1983 roku, „Dar Młodzieży” jest stałym uczestnikiem światowych spotkań pod żaglami. Wśród wielu spektakularnych podróży wymienić warto wyprawę do Kanady na zlot żaglowców „Quebec 84”, dla uczczenia 450 rocznicy pionierskiej wyprawy Jacquesa Cartiera. Udział w wielkim zlocie „Columbus Regatta 1992” z okazji 500-lecia odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba czy powtórną wizytę w gościnnej japońskiej Osace w 1997 roku.

„Dar Młodzieży” odbył także w latach 1987-1988 podróż dookoła świata z opłynięciem Przylądka Horn. Była to wyprawa na wielki zlot z okazji 200-lecia osadnictwa europejskiego na kontynencie australijskim. Podczas 274 dni rejsu zostawił za rufą 36 352 mil morskich.

„Dar Młodzieży” to statek sukcesywnie modernizowany – prawdziwe pływające laboratorium edukacyjne.

W ciągu minionych 35 lat służby pod biało-czerwoną banderą „Dar Młodzieży” odbył 220 podróży, przepłynął prawie 580 tysięcy mil morskich, 750 razy zawijał do portów całego świata. Na pokładzie fregaty przeszkoliło się ponad 19 000 uczniów i studentów szkół morskich polskich i zagranicznych.

„HORYZONT II”

  • „Horyzont II” tegoroczny sezon praktyk morskich rozpoczął z końcem lutego.

Szkoleniem morskim objęto:

Akademia Morska w Gdyni: 181 studentów

Zespół Szkół Morskich Świnoujście: 40 uczniów

Zespół Szkół Morskich Gdańsk: 35 uczniów

Razem sezon 2017: 256 studentów oraz uczniów.

Statek realizuje praktyki manewrowe i radarowe dla studentów AMG i uczniów średnich szkół morskich, w bałtyckich rejsach oraz dwie ok. 4-tygodniowe podróże do Arktyki – efekt wieloletniej współpracy z Instytutem Geofizyki PAN. W każdej, obok naukowców z polskich instytutów badawczych, płynie 20 studentów Wydziału Elektrycznego AMG, w ramach praktyk morskich. We wrześniu 2017 „Horyzont II” wyruszył na Spitsbergen po raz czterdziesty.

Statek szkoleniowo-badawczy „Horyzont II” od momentu wejścia do służby w 2000 roku, regularnie wykorzystywany jest przez Polską Akademię Nauk do utrzymywania komunikacji z Polską Stacją Polarną na Spitsbergenie oraz realizacji międzynarodowych programów badawczych. Są to często pionierskie wyprawy – w słabo poznane rejony archipelagu Svalbard, także udział w międzynarodowych naukowych warsztatach terenowych. Statek stanowi integralny element polskiej obecności w Arktyce, a Akademia Morska jest członkiem Konsorcjum Polarnego.

  • W sezonie 2017 „Horyzont II” uczestniczył także w nowatorskim, międzynarodowym, bałtyckim projekcie turystycznym JOHANN.

PROJEKT JOHANN…

… czyli Joint Development of Small Cruise Ship Tourism Heritage Products in the Southern Baltic Sea Region to międzynarodowy projekt. To oryginalny projekt realizowany w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk. Jest ukierunkowany na rozwój segmentu usług turystycznych z wykorzystaniem małych statków wycieczkowych, połączony z dostosowaniem małych portów Południowego Bałtyku, uczestniczących w projekcie, do przyjmowania turystów podróżujących tego typu jednostkami.

Liderem projektu jest miasto Rostock, a pozostałymi partnerami: niemieckie miasta Wismar i Stralsund, szwedzkie – Karlskrona i Kalmar, Korporacja Rozwoju Regionalnego Przedpomorza (Economic Development Corporation Vorpommern, Niemcy) oraz firma Media Dizajn ze Szczecina.

Głównym zadaniem Akademii w projekcie jest opracowanie zasad eksploatacji i optymalnego zarządzania portami w kontekście obsługi ruchu turystycznego z wykorzystaniem niewielkich statków wycieczkowych przede wszystkim pod kątem problemów żeglugowych.

Sierpniowa podróż pilotażowa statku szkoleniowo-badawczego AMG „Horyzont II” zrealizowana została na trasie: Wismar, Rostock, Stralsund, Sassnitz, Szczecin, Karlskrona, Kalmar i zakończyła się w Gdyni.

Uczestnicy rejsu – studenci i pracownicy Akademii Morskiej w Gdyni oraz specjaliści reprezentujący wszystkie porty partnerskie dokonywali analizy SWOT odwiedzanych miejsc, dzięki czemu powstaną strategie rozwoju dla każdego z nich. Specjaliści z Akademii Morskiej badali i analizowali głównie problemy nautyczne – m.in. warunki manewrowe, wchodzenia/wychodzenia z portu, nabrzeża, głębokości, wymagania dla ruchu i postoju statków. Projekt JOHANN rozpisany jest na 3 lata.

  • W latach 2000 – 2017 „Horyzont II” odbył 138 podróży szkoleniowych w tym 40 na Spitsbergen i 1 do Antarktyki, przebył prawie 231 tys. Mm, przeszkolił prawie 4000 studentów.

Ogółem w sezonie 2017 praktyki morskie na statkach szkoleniowych „Dar Młodzieży” i „Horyzont II” przeszło 1571 studentów oraz uczniów.

PROJEKT „EL MELLAH”

Trójmasztowy „El Mellah” to największy żaglowiec zbudowany w Polsce. Jeden z największych w światowej flocie żaglowców szkolnych.

Umieszczenie w Polsce zamówienia to w znacznej mierze efekt wysokiej oceny oferty szkoleniowej, opracowanej w Akademii Morskiej w Gdyni i Studium Doskonalenia Kadr AMG przez zespół pod kierunkiem prorektora ds. morskich, dr hab. inż. kpt. ż. w. Henryka Śniegockiego. Docenione zostało wieloletnie doświadczenie uczelni w szkoleniu kadr morskich pod żaglami, realizowany model szkolenia oraz „Dar Młodzieży” jako sprawdzona platforma szkoleniowa.

Od wiosny 2017 szkoleniem objęto oficerów, podoficerów i marynarzy Marynarki Wojennej Algierii – przeszli cykl szkoleń teoretycznych w pracowniach i laboratoriach Akademii Morskiej oraz Studium Doskonalenia Kadr AMG. Szkolenie w Akademii Morskiej przeszło także 12 członków przyszłej lądowej ekipy konserwacyjnej nowego żaglowca.

W maju i czerwcu przeszli szkolenie praktyczne na „Darze Młodzieży” pod kierunkiem stałej załogi naszej fregaty oraz specjalnie zaangażowanych instruktorów.

Następnie przeszli praktyczne szkolenie na nowym żaglowcu. W założeniu, algierscy praktykanci, na wszystkich stanowiskach, stopniowo przejmują od polskich instruktorów i członków załóg, całość obsługi nowej fregaty. Na wszystkich etapach szkolenia praktycznego uczestniczyli studenci Akademii Morskiej – podzieleni na wachtach z algierskimi kolegami, stanowili dla nich wsparcie, jako znający specyfikę służby na „Darze” z wcześniejszej praktyki. Po wyczerpaniu programu szkoleniowego, „El Mellah” z algierską załogą, popłynie do kraju.

To jeden z najbardziej efektownych i prestiżowych projektów realizowanych przez AMG.

 

„ODBUDOWA FLOTY POD POLSKĄ BANDERĄ”

Sformułowana przez Konwent Morski na IV posiedzeniu, 7 października w Akademii Morskiej, idea reaktywacji polskiej bandery podjęta została także przez Prezydenta RP. Kompletowany jest zespół analityczny, którego zadaniem będzie szczegółowa diagnoza stanu prawnego oraz uwarunkowań finansowych, która umożliwi strategię działań, których celem jest ponowne wprowadzenie Polski na mapę aktywnych podmiotów światowej żeglugi. W pracach uczestniczy Prorektor AMG Henryk Śniegocki.

Prorektor Henryk Śniegocki zapytany odnośnie tej reaktywacji, a pytając przypomniałem czasy końcówki lat 80-tych ubiegłego wieku, gdzie mając wykłady podczas moich studiów na WSM, z jednym z wielkich propagatorów II Rejestru Statków pod polską banderą (zmarłym w marcu 2016 r.) prof. Zygmuntem Sójką – na czym dzisiaj taka reaktywacja ma polegać, czy myśli się o powrocie do tej koncepcji i jaki jest stan prac na dzisiaj? „W ramach Konwentu Morskiego padła idea, żeby zrobić krótkie opracowanie, które by pokazało jak wrócić do polskiej bandery, żeby armatorzy chcieli rejestrować statki pod polską banderą. Kierowałem pracami nad tym opracowaniem (na bazie opinii armatorów, związków zawodowych i administracji morskiej). Powrót armatorów pod polską banderę musi umożliwić rachunek ekonomiczny. Nasze opracowanie trafiło do wicepremiera i wielu ważnych rąk. Podczas naszej niedawnej wizyty w Warszawie, okazało się, że również zainteresowanym inicjatywą ustawodawczą jest Prezydent RP. Wspólnie z nim doszliśmy do wniosku, że trzeba powołać grupę, która wskaże co trzeba zmienić i należy to policzyć – dzisiaj jesteśmy na etapie montowania takiej grupy. I nie będzie to praca ciągnąca się miesiącami – chcemy to zrobić szybko.” Muszę dodać, że z wielką ciekawością będę oczekiwał efektu tych prac.

Tekst: materiały prasowe Akademii Morskiej, Cezary Spigarski

Zdjęcia: Cezary Spigarski