XIX Międzynarodowe Targi Morskie BALTEXPO 2017 zgromadziły ponad 280 wystawców z 19 krajów. Trwały od 11 do 13 września br.

Przybyłych na otwarcie gości witała prezes Zarządu Targów Warszawskich, organizatora targów Baltexpo, Grażyna Ewa Karłowska

Podczas oficjalnego ich rozpoczęcia najpierw odczytany został list od Prezydenta RP Andrzeja Dudy. W jego imieniu, słowa zwrócone do uczestników i gości targów odczytał Piotr Soyka, członek Narodowej Rady Rozwoju, prezes Grupy Kapitałowej Remontowa Holding (treść listu – kliknij tu).

Głos zabrał Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk, podkreślał dlaczego powołano do życia to właśnie ministerstwo, jaką rolę ma spełniać – budować silną gospodarkę morską, budować żeglugę śródlądową, odbudować i rozbudować przemysł stoczniowy. Jak się wyraził stocznie są podstawą dobrego, prawidłowego rozwoju gospodarki morskiej. Mówił o nowym projekcie „Zielone Stocznie” – zakładającym nowoczesny i czysty recykling statków. Nawiązał też do kolejnego projektu „Morski Fundusz Inwestycyjny”, którego zadaniem będzie budowa stabilnej gospodarki finansowej w zakresie inwestycji żeglugowych i stoczniowych. Ministerstwo planuje też wydatek sięgający 6,5 miliardów złotych na rozwój polskich portów.

Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk mówiła o roli, którą spełnia Komisja w interesujących ją sprawach związanych z gospodarką morską i wzajemnej współpracy jej podmiotów, ale także o ważnej roli odgrywanej przez edukację w tym zakresie

O oczekiwaniach dobrej współpracy między Polską i Katarem mówił Minister Transportu i Komunikacji tego kraju – Jassim Saif Ahmed Al-Sulaiti. Na zakończenie ceremonii otwarcia targów podpisano umowę o współpracy między portem w Gdańsku i portami Kataru – poczytaj więcej tu – kliknij.

Również wystąpienie Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka przebiegło w tonie wielkiego znaczenia dla regionu firm z obszaru gospodarki morskiej, które, co szczególnie podkreślił w ostatnich 8 latach wygenerowały dodatkowych 10 tys. miejsc pracy.

Jak co roku przyznano specjalne wyróżnienia w postaci „Złotych Kotwic Baltexpo”. Do tablicy przywoływał Jerzy Lewandowski, Sekretarz Generalny Krajowej Izby Gospodarki Morskiej. I tak, w kategorii „Produkt” nagroda przypadła Stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. za serię promów z napędem Dual Fuel: Salish Orca, Salish Eagle, Salish Raven. Nagrodę z rąk ministra Gróbarczyka odbierał prezes Piotr Dowżenko. W kategorii „Usługa” – nagrodzono towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL – za inspekcje dronowe. Nagrodę odbierał prezes DNV GL Polska Sp. z o. o. Inacio Golebski. Zaś w kategorii „Osobowość Roku Rynku Gospodarki Morskiej” nagrodzono kapitana ż. w. inż. Zbigniewa Sulatyckiego – za podejmowane od lat intensywne działania na rzecz integracji różnych środowisk dla budowy silnej gospodarki morskiej w Polsce. Specjalnym wyróżnieniem nagrodzono Politechnikę Gdańską, jej Wydział Mechaniczny, za prace nad projektem dwuzadaniowego pojazdu podwodnego typu UUV/AUV Stealth, do celów patrolowych związanych z ochroną infrastruktury krytycznej. Wyróżnienie odbierał prof. Mirosław Gerigk.

Tradycyjnym „wybiciem szklanek”, otwierającym każdą edycję targów, zajął się tego roku minister Marek Gróbarczyk

Po uroczystości rozpoczęcia i tradycyjnym przejściu najważniejszych gości po terenie targów, odwiedzeniu wystawców zaczęły się trzy dni, w ciągu których doszło również do podpisania ciekawych, ale i oczekiwanych umów, miało też miejsce kilka konferencji – zajrzyj tu – kliknij.

Długo oczekiwanym w gospodarce morskiej wydarzeniem, stało się podpisanie umowy na przebudowę obrotnicy w gdyńskim porcie. Bardzo ważna inwestycja, zakładająca m.in. wyburzenie części Nabrzeża Gościnnego, zmierzająca do zapewnienia obsługi w Porcie Gdynia statków o długości 400 metrów – zaczyna jawić się rozpoczęciem prac. Kontrakt został podpisany z firmą PORR Polska Infrastructure S.A. Swoje podpisy złożyli tu prezes zarządu Piotr Kledzik (pierwsze zdjęcie – drugi z lewej) i dyrektor ds. technicznych Krzysztof Rzeźnikiewicz (pierwsze zdjęcie – pierwszy z lewej), natomiast ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. prezes Adam Meller i wiceprezes Grzegorz Dyrmo (drugie zdjęcie – pierwszy z prawej).

Jak powiedział mi po podpisaniu umowy prezes Adam Meller, prace mają ruszyć z początkiem kolejnego, wrześniowego tygodnia. Rozpoczną się od prac pogłębiarskich (planuje się pogłębić baseny portowe do 16 metrów). Z uwagi na próby budowanego w Stoczni Marynarki Wojennej patrolowca ORP Ślązak – wyburzenie Nabrzeża Gościnnego planowane jest na początek listopada br. „Podpisaliśmy. Z niecierpliwością czekaliśmy na ten moment i w przyszłym tygodniu startujemy. Same prace wyburzeniowe pirsów rozpoczną się na początku listopada. Pani Syndyk Stoczni Marynarki Wojennej, zagwarantowała sobie, że do końca października będą prowadzone próby okrętu na uwięzi, przy pirsie nr 1, przy którym znajduje się stanowisko prób. Stąd nasz ukłon w kierunku stoczni – będziemy wyburzać wszystko, za wyjątkiem tego stanowiska. Zaczynamy od poszukiwania ferromagnetyków, wstępnych prac pogłębiarskich i organizacji samego placu budowy. Miesiąc czasu to nie jest długi okres, wtedy wejdziemy z pracami wyburzeniowymi, aby już w marcu przyszłego roku obrotnica mogła funkcjonować. Jednocześnie przygotowujemy prace zmierzające do pogłębienia kanałów portowych.

Trzeba dodać, że Port Gdynia zaprezentował podczas tegorocznych targów już oficjalną, bardzo perspektywiczną w czasie wizję nowego tzw. „Portu zewnętrznego”. Koncepcja ta zakłada, że do roku 2030 powinien powstać nowy terminal głębokowodny, będący przedłużeniem Nabrzeży Śląskiego i Szwedzkiego. Port jednakże celuje w kilka jego przeznaczeń. W związku z pracami pogłębiarskimi toru podejściowego – będą mogły tu zawijać największe kontenerowce (tu mówi się o dążeniu do przeładunku 3,5 miliona TEU (!!) rocznie). Planuje się również zaplecze magazynowe, ale i możliwość zawijania statków pasażerskich odwiedzających Gdynię. Jednak zanim rzeczywiste prace się rozpoczną – port będzie poszukiwał partnera zewnętrznego dla współfinansowania tej inwestycji.

Jak widać na wizualizacji projektu Port Gdynia 2030 – szykuje się wielka potęga
Pod rękę z Urzędami Morskimi… Od lewej: dyrektor UM w Słupsku Włodzimierz Kotuniak, posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk i dyrektor UM w Gdyni Wiesław Piotrzkowski

Pierwszego dnia targów podpisano też list intencyjny, zmierzający do utworzenia konsorcjum dla potrzeb morskiej energetyki wiatrowej – o czym więcej można dowiedzieć się z wcześniejszej jego zapowiedzi – kliknij tu.

Poniżej trochę migawek z pierwszego dnia targów.

Całkowitym novum tegorocznych targów były warsztaty edukacyjne, zorganizowane przez Młodzieżowe Forum Okrętowe, gdzie swoje prezentacje miały wybrane firmy zgrupowane w Forum Okrętowym (tym dla bardziej zaawansowanej wiekiem młodzieży). Nietypowo, ale i widowiskowo zainaugurowano rozpoczęcie warsztatów. Tu niezwykłe talenty ujawnił dyrektor Biura Forum Okrętowego Jerzy Czuczman, prezentując bardzo zaawansowane umiejętności wokalno-taneczne. Warsztaty dedykowano nie tylko szukającym przyszłego zatrudnienia w gospodarce morskiej studentom, ale także uczniom szkół średnich i zawodowych.

Kosmiczna ciekawostka targów – dokumentująca współpracę Politechniki Wrocławskiej z Europejską Agencją Kosmiczną antena ARISS – 42. Dwie takie anteny, zaprojektowane pod okiem głównego projektanta dr. hab. inż. Pawła Kabacika, zamontowano na module Laboratorium Kosmicznego Columbus – poczytaj więcej tu – kliknij. Na zdjęciu poniżej, prezentujący również związane z morzem produkcje Politechniki Wrocławskiej dr. inż. Arkadiusz Byndas

Migawki dnia drugiego poniżej.

Na targach Baltexpo swoją obecność zaznaczyła też znana nam firma, niegdyś na wielką skalę poławiająca ryby na Bałtyku – Szkuner z Władysławowa. Jednak z racji, że praktycznie pozostało jej dzisiaj pięć jednostek łowczych, firma jest coraz szerzej znana ze swojej działalności stoczniowej, zasadniczo dywersyfikującej jej obecny charakter. W latach rybołówczej świetności firma Szkuner posiadała ponad 70 kutrów, które remontowała w swojej przyzakładowej stoczni. Dzisiaj, o czym zresztą mówił podczas jednej z prezentacji w Młodzieżowym Forum Okrętowym jej dyrektor Marcin Ryngwelski, przybliżając historię i dzień dzisiejszy firmy – stocznia nabiera charakteru napędzającego dynamikę rozwoju tej firmy, a mając bardzo ciekawy potencjał remontowy – przyciąga coraz więcej armatorów mniejszych jednostek, nie tylko z okolic Bałtyku.

Na zdjęciu z lewej projektant statków Jan Babicz, będący również autorem bardzo ciekawych anglojęzycznych opracowań książkowych z tematyki okrętowej, prezentuje jedno ze swoich dzieł. W środku Marcin Ryngwelski i z prawej prezes Szkunera Michał Hernik
Trzeci, poświęcony edukacji dzień targów – panel „Obecne i przyszłe wyzwania z zakresie kształcenia kadr dla przemysłów morskich i możliwości ich realizacji. Jaki model kształcenia?” – poczytaj więcej tu – kliknij

Tekst i zdjęcia: Cezary Spigarski

P.S.

Dodam, że o naszym uczestnictwie w Targach Baltexpo 2017 kilka słów w swoim materiale zamieścił Włodzimierz Amerskizajrzyj tu – kliknij :)

 

Previous

DCT Gdańsk obsługuje sprzęt wojskowy 2. Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej 1. Dywizji Piechoty z Fort Riley w Kansas

Next

Szkolnictwo zawodowe na BALTEXPO 2017

Zobacz również