Już jutro, 10 września br., w samo południe, żeglarze-samotnicy wystartują w regatach Bitwa o Gotland, pięciusetmilowym wyścigu non-stop dookoła Gotlandii.

Dziś od rana w porcie startu, Marinie Delphia w Górkach Zachodnich, trwały ostatnie przygotowania oraz przeglądy techniczne jachtów. Zawodnicy meldujowali się w biurze regat, odbierali pakiety startowe, dogrywali ostatnie szczegóły. Do godziny 14.00 połowa jachtów znajdujących się w marinie przeszła już pomyślnie kontrolę techniczną.

Bitwa ewoluuje, z każdym rokiem wymagania dotyczące wyposażenia są trochę rozszerzone, ale to nikogo nie dziwi” – mówi sędzia główny regat, Tomasz Konnak. „Wszyscy zawodnicy są do kontroli przygotowani, a jachty sprawdzane zaraz po przybyciu do portu. Od tego roku są już realne możliwości składania protestów technicznych, co jest rewolucją i dopięciem ostatniego ogniwa rzetelnej rywalizacji” – dodaje.

Z lewej Tomasz Konnak podczas wieczornej odprawy, obok Maciej Krzesiński – miał jechać na swojej „Mary Lou”, ale, jak mi powiedział, dalej ma problemy z jej sprawnością techniczną i nie chce ryzykować – te regaty to nie tylko sprawdzian chartu ducha, to również wyzwanie dla rozsądku

Od godziny 15.00 zawodnicy mogą korzystać z indywidualnych konsultacji z najbardziej doświadczonymi żeglarzami zaangażowanymi w organizację Bitwy o Gotland – Jarkiem Kaczorowskim, Radkiem Kowalczykiem, Krystianem Szypką oraz Jackiem Zielińskim. Doświadczenie tych żeglarzy z regat Mini Transat i OSTAR, a także z postępowania w sytuacjach kryzysowych na wodzie czy zarządzania snem w samotnej żegludze są warte przekazania.

Ostatecznym terminem, kiedy zawodnicy muszą dziś stawić się w porcie i tym samym potwierdzić swój udział w regatach, jest godzina 17.00. Zaraz potem rozpocznie się szkolenie SAR, obowiązkowe dla wszystkich startujących. W tym roku będzie obejmowało akcje poszukiwawczo-ratownicze z wykorzystaniem helikoptera, a poprowadzi je ratownik doświadczony w prowadzeniu tego rodzaju operacji. (Niestety z przyczyn niezależnych od organizatorów przedstawiciel SAR nie pojawił się w marinie i do tego szkolenia dzisiaj nie doszło – dop. red.)

Tu Krystian Szypka zapowiedział „występy” przedstawicielki firmy Kyäni, jednego ze sponsorów regat, która to przybliżyła zalety wysokoenergetycznych substytutów żywnościowych, bardzo pomocnych w ekstremalnych warunkach, a w takich właśnie mogą znaleźć się uczestnicy regat

Nowość – czyli po raz drugi w Bitwie o Gotland, własnoręcznie przez uczestników przygotowane totemy bitewne – konkurs na najlepszy trwa w Internecie i zostanie rozstrzygnięty na zakończenie regat

Po to m.in. jadą – z lewej nagroda przechodnia – kontur wyspy, wokół której całe to zamieszanie (jak mówi Krystian Szypka, wręczany z dużą dozą zaufania do zwycięzców, że jednak po roku zwrócą organizatorom…) oraz nagroda dla najlepszego uczestnika w rywalizacji Open

Aleksandra B. Emche – jedyna tego roku samotniczka

No tak, dlaczego beze mnie… :(

W tegorocznych regatach na jachcie „Opole” wystartuje Maciej Szubski (z lewej), co sprawiło jedynie pozorny uśmiech zadowolenia u Andrzeja Kopytko (znaczy, jak mi z pewną nutą smutku powiedział – nie ma już czasu urlopowego). A skąd się ten Maciej wziął? Ano z powietrza… Co wcale nie oznacza, że w nie wyleciał na jakiejś minie – okazuje się, że oprócz kapitana jachtowego jest również kapitanem pilotem. Wygląda, że podczas tych regat będzie również czytał prognozy z chmur :)

Na godzinę 19.30 zaplanowano odprawę przedstartową zawodników, w trakcie której omówione zostaną procedury bezpieczeństwa i komunikacji oraz prognoza pogody na start.

No właśnie – tutaj Krystian Szypka, używając barwnego, powszechnie zrozumiałego języka, położył szczególny nacisk na bezpieczeństwo i prawidłowe zachowania na morzu. Morzu, które zapowiada się niełatwą żeglugą i kapryśną, sztormową aurą, gdzie nie ma miejsca na brawurę i lekceważenie nawet najmniejszych objawów zagrożenia, czy to kondycyjnego, sprzętowego, czy też ze strony samego Bałtyku – będącego nie tylko akwenem trudnym pod względem warunków na morzu, ale także bardzo zagęszczonym poruszającymi się tu statkami

Ostatnim punktem dzisiejszego programu będzie projekcja legendarnego filmu „The Wind” zorganizowana przez Jacht Film o godzinie 21.00 specjalnie dla uczestników Bitwy, gości oraz wszystkich, którzy znajdą się dziś wieczorem w Marinie Delphia.

Wieczorem, cisza przed… startem :)

Jutro o godzinie 10.00 odbędzie się przedstartowa konferencja prasowa, od godziny 11.00 jachty będą wypływać z portu, a sygnał startowy rozlegnie się o godzinie 1200.

Sponsorem strategicznym Bitwy o Gotland – Delphia Challenge 2017 – jest firma Delphia Yachts. Pozostali sponsorzy to: Teknos-Oliva, Raymarine, Work Service, Kompas, Henri Lloyd Polska. Organizatorzy regat: Ocean Team Sailing School oraz Maristo.pl.

Milka Jung

Zdjęcia: Marek Wilczek, M. Bartosik, Cezary Spigarski (również do zdjęć komentarz)

Dodatkowych informacji udziela Krystian Szypka, tel. 501 664 314

http://bitwaogotland.pl/

https://www.facebook.com/pages/Bitwa-o-Gotland/142665052544461