Samopodnośna barka Zourite budująca drogę nad brzegiem morza, dok pływający pozwalający na powiększenie powierzchni Księstwa Monako – to kontrakty które w ostatnim czasie realizuje stocznia CRIST dla francuskich klientów Vinci i Bouyugues. Teraz do tej listy trzeba dołączyć STX France, światowego potentata w budowie statków pasażerskich. Crist zbuduje bloki dwóch ponad 300 metrowych wycieczkowców dla tej firmy.

CRIST to działająca od 1990 roku stocznia początkowo założona jako spółka dwóch inżynierów, a od 2010 roku jako prężnie rozwijająca się spółka akcyjna. Specjalizuje się m.in. w budowie statków, konstrukcjach offshore oraz konstrukcjach stalowych. Obecnie istotnym elementem portfolio firmy są kontrakty z francuskimi armatorami z branży budowlanej – Vinci i Boyugues.

Do tej pory zrealizowaliśmy zamówienie na jednostkę do stawiania nawodnych obiektów budowlanych wokół wyspy La Reunion, kończymy również budowę doku pływającego, pozwalającego na powiększenie powierzchni Księstwa Monako – mówi Ewa Kruchelska, prezes CRIST S.A.

CRIST planuje kontynuować współpracę dotyczącą budowy kolejnych jednostek do stawiania mostów, czy autostrad, ale wzmacniając pozycję na rynku francuskim, zaczyna wchodzić w kolejny stoczniowy biznes, czyli kooperację przy budowie dużych statków pasażerskich. Trójmiejska stocznia podpisała kontrakty z firmą STX France, światowym potentatem w tej dziedzinie, na konstrukcję modułów dla dwóch ponad 300 metrowych wycieczkowców. Budowane jednostki z serii Meraviglia mogą zabrać na pokład ponad 5700 pasażerów i 1500 członków załogi. Całkowita wartość każdego statku szacowana jest na półtora miliarda euro.

Przedmiotem dwóch kontraktów jest m.in. w pełni wyposażony blok pływający o długości 125 m. Masa tylko tego fragmentu to blisko 6000 ton, co pokazuje skalę wielkości tych projektów – mówi Tomasz Wrzask, PR & Marketing Manager, CRIST S.A.

STX France, to stocznia zlokalizowana w Saint Nazaire, czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruizer, mająca w swoim portfolio m.in. France, Queen Mary 2, Oasis of the Seas i Allure of the Seas. CRIST liczy na stałą współpracę z francuską stocznią.

Mamy nadzieję, że po pierwszych sukcesach, otrzymamy kolejne zamówienia. Nasi partnerzy otrzymali wieloletnie kontrakty na wykonanie serii cruiserów, więc i CRIST miałby w tym okresie zapewnione zlecenia – szacuje Ewa Kruchelska.

Tomasz Wrzask – PR & Marketing Manager