Z dumą informujemy, że właśnie wystartował nowy turystyczno-żeglarski projekt unijny, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej „Południowy Bałtyk 2014-2020”. Jego liderem jest MOSiR w Gdańsku.

Projekt o nazwie „Baltic Pass – Maritime Heritage Tours”, ma m. in. odkrywać, definiować i oferować korzystanie z uroków Bałtyku i jego dziedzictwa morskiego. W tym przedsięwzięciu partnerują nam Niemcy (Hanseatic City of Rostock), Dania (Roskilde Business College), Szwecja (Simrishamn’s Scouts) i Litwa (Klaipeda University), a także partnerzy stowarzyszeni m. in. z Polski. Niedawno odbyło się spotkanie inauguracyjne, tzw. „Kick off Meeting”, a w dniu 25.01.2017 r. dyrektor MOSiR w Gdańsku Leszek Paszkowski podpisał z Ministerstwem Rozwoju umowę o dofinansowanie.

PNTF-177_m

To kolejny projekt wspierany przez Unię Europejską, który realizujemy czerpiąc z bogatej tradycji morskich naszego miasta, wykorzystując nasze doświadczeni i atuty związane z położeniem Gdańska. Jednym z głównych założeń projektu jest wykorzystanie jachtu „Generał Zaruski” jako jednostki, na którym europejska młodzież będzie uczyła się żeglarskiego rzemiosła. Jestem przekonany, że realizacja projektu przyczyni się do popularyzacji turystyki żeglarskiej w obrębie południowego Bałtyku, a uczestniczący w nim nasz żaglowiec będzie wspaniałym „ambasadorem” dla Gdańska podkreśla Leszek Paszkowski.

Wartość projektu to 1.252.403,80 euro, z czego dofinansowanie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to 1.018.621,23 euro. Partnerzy z Polski, Litwy i Niemiec objęci są 85 % dofinansowaniem, Dania i Szwecja 75%. Projekt zaczął swoje przygotowania pod koniec 2016 roku, a zakończy się w październiku 2019.

– Celem projektu jest stworzenie nowego produktu turystycznego w oparciu o wykorzystanie morskich tradycji i dziedzictwa regionu Południowego Bałtyku. Efektem szerokiej współpracy międzynarodowych środowisk żeglarskich, tour operatorów i innych podmiotów będzie katalog tras żeglarskich obsługiwanych przez tradycyjne żaglowce. Poszczególne propozycje tras będą zróżnicowane pod kątem docelowych grup odbiorców, długości rejsu czy liczby odwiedzanych atrakcji. W ramach projektu zaplanowano szereg konsultacji i spotkań dotyczących opracowywanej oferty rejsowej, rejsy testowe oraz badania ewaluacyjne. Powstały produkt będzie szeroko promowany zarówno lokalnie przez poszczególnych partnerów, jak i na arenie międzynarodowej w ramach kampanii promocyjnej przewidzianej na lata 2018/2019 – dodaje Aneta Polsakiewicz, kierownik projektu z MOSiR.

Oprócz produktu docelowego, już sam roboczy przebieg projektu, będzie angażował żywe dowody dziedzictwa morskiego Bałtyku, jakimi są piękne żaglowce w czynnej morskiej służbie, wśród nich m.in. „Generał Zaruski”, litewski „Brabander” czy szwedzki „Sarpen”.

Źródło: MOSiR Gdańsk