31 marca Stocznia Remontowa Nauta S.A. zwodowała kolejny, częściowo wyposażony,  statek rybacki dla duńskiego klienta Karstensens Skibsvaerft AS. M/V AINE będzie operował na wodach Morza Północnego.

AINE jest jednym z mniejszych statków, jakie Nauta zbudowała dla Karstenesens Skibsvaerft AS. Jednostka ma 56,5 m długości, 12,5 m szerokości, a jej zanurzenie  wynosi 4,8 m. Finalnym operatorem statku będzie Aine Fishing Company Ltd – armator z Irlandii.

Procedurę rozpoczęcia ceremonii wodowania rozpoczął dyrektor Zakładu Nowych Budów w Gdańsku Sławomir Łubiński

Podobnie jak pozostałe jednostki tego typu, trawler AINE będzie wyposażony w zbiorniki do przewożenia żywych ryb oraz nowoczesne rozwiązania rybołówcze i elektroniczne. Trawler będzie mógł osiągnąć maksymalną prędkość 15 węzłów. Statki trałowe typu pelagic to jednostki łowiące za pomocą włoka przyciąganego do burty wraz ze złowionymi rybami. Dla lepszego poszukiwania ryb statki tego typu są wyposażone w rożnego rodzaju urządzenia elektroniczne, takie jak sonary, echosondy lub szperacze, które znajdują ławice ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość i ustalają optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci.

Kilka słów wygłosił wiceprezes zarządu SR NAUTA S.A. Jerzy Konieczny. Jak powiedział, zwracając się do gości i stoczniowców: „Cieszę się niezmiernie, że dziś jesteście z nami i od razu pozwolę sobie podziękować za Waszą obecność. Dzisiejsze, drugie już w tym roku wodowanie, pokazuje, że Zakład Nowych Budów nie spoczywa na laurach, ale cały czas zwiększa swój potencjał. Za moment nastąpi ta ważna chwila, pokazująca ogrom pracy wykwalifikowanego zespołu ludzi. Pracowników, którzy wkładają całe serce we wszystko co robią. Wierzę w to, że jednostka AIME, która za chwilę zostanie zwodowana spełni oczekiwania armatora”. Wyraził też swoje podziękowanie dla Stoczni Karstensens za lokowanie zleceń w stoczni NAUTA, dobrym słowem nagrodził także dyrekcję ZNB

AINE jest dziewiątym statkiem zwodowanym w Naucie dla Karstensens Skibsvaerft AS. Łącznie klient zamówił w gdyńskiej stoczni 17 jednostek, będą one dostarczane zgodnie z przyjętym harmonogramem do końca 2018 r.

Oprócz zleceń od duńskiego klienta Nauta realizuje także budowę w pełni wyposażonego trawlera m/v OCEAN STAR dla szkockiego armatora  Mewstead (Fraserburgh) LLP. Ważnym obszarem działalności Zakładu Nowych Budów w Gdańsku jest również budowa statków specjalistycznych i naukowo-badawczych.

* * *

Stocznia Remontowa Nauta może poszczycić się dziewięćdziesięcioletnią obecnością na rynku oraz uznaniem armatorów i firm z branży morskiej. Wykonuje zarówno standardowe prace remontowe na statkach różnych typów i rozmiarów, jak też skomplikowane konwersje i przebudowy jednostek pływających. Trzy lata temu Stocznia Nauta powróciła na rynek nowych budów i wyspecjalizowała się w budowie średniej wielkości statków rybackich, specjalistycznych i badawczych. Współpracując z Marynarką Wojenną RP, Stocznia Nauta wykonuje także remonty i modernizacje okrętów wojennych. Stocznia Remontowa Nauta posiada rozległe zaplecze techniczne – zakład przy ulicy Czechosłowackiej w Gdyni z dostępem do dwóch suchych doków pozwala obsługiwać nawet największe statki, wpływające na Bałtyk, a infrastruktura Zakładu Nowych Budów w Gdańsku dostosowana jest do budowy nowoczesnych jednostek.

Karstensens Skibsvaert AS to duńska stocznia, specjalizująca się w budowie i wyposażaniu różnego rodzaju statków. Oprócz sejnerów i trawlerów rybackich buduje także niewielkie promy pasażerskie i okręty specjalne dla duńskiej marynarki wojennej. Od trzech lat firma jest stałym klientem stoczni Nauta.

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe SR NAUTA S.A., Jarosław Staluszka

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski