Terminal kontenerowy DCT Gdańsk rozpoczął współpracę z nowoutworzonym sojuszem topowych linii żeglugowych o nazwie Ocean Alliance, w którego skład wchodzą CMA CGM Group, COSCO SHIPPING, OOCL oraz EVERGREEN.

Na tę okoliczność zwołano krótką konferencję prasową w dniu 17 maja br. Jako pierwszy głos zabrał Cameron Thorpe, Prezes Zarządu DCT Gdańsk. „Jesteśmy bardzo dumni, że możemy ogłosić zwinięcie pierwszej regularnej jednostki serwisu The Ocean Alliance tu w DCT. (…) Ogłoszono powstanie Ocean Alliance, na który składają się grupa CMA CGM Group, EVERGREEN, COSCO SHIPPING i OOCL w ikwetniu roku 2016, pełną działalność rozpoczęto w kwietniu tego roku. Grupa gromadzi cztery spośród dziesięciu największych linii shipingowych na świecie. Jesteśmy bardzo dumni w DCT z wyboru naszego terminalu, aby umożliwić bezpośrednie połączenie z polskim rynkiem i używać nas jako platformy do dalszych bałtyckich połączeń.” Prezes podkreślił też, że cumujący przy kei statek „Arctic Ocean” należy do największych kontenerowców operujących w świecie, zabierając na pokład niemalże 19 tys. TEU i jest częścią serwisu dostarczania towarów bezpośrednio z Azji do Polski co tydzień

Bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski będzie docelowo realizowane przy użyciu największych jednostek we flocie armatorów z grupy Ocean Alliance o pojemności od 19000 TEU do 21 000 TEU (kontenerów 20-stopowych). Przykładem takiego statku jest właśnie CSCL Arctic Ocean o pojemności ok. 19 000 TEU (kontenerów 20-stopowych), który 17 maja br. zacumowany był przy nabrzeżu T2 w DCT Gdańsk i należy do armatora COSCO SHIPPING.

Bohdan Kozaczuk, Zastępca Dyrektora Zarządu Cosco Shipping Lines (Poland) Sp. z o. o. „Dzisiejsze zawinięcie jednego z największych statków kontenerowych na świecie nazwałbym wydarzeniem historycznym dla naszej firmy. (…) Port Gdańsk jest dla nas bardzo ważnym, strategicznym portem z punktu widzenia Cosco Shipping Lines.” Powiedział, że z racji pełnienia roli hubu na Bałtyku przez DCT, uruchomiono specjalnie nowy serwis dowozowy o nazwie RFS, który z Gdańska zawijał będzie do Sankt Petersburga, Kotki i Rotterdamu. Podkreślił, że nowy serwis łączący Gdańsk z Szanghajem jest obecnie najszybszy, oferuje najlepszy „transit time” – czas tego połączenia wynosi 38 dni.

Największe pływające jednostki będą regularnie co tydzień przypływać do DCT Gdańsk, przywożąc towary bezpośrednio z Azji do Polski, a ich trasa wygląda następująco: Shanghai, Ningbo, Xiamen, Yantian, Singapore, Felixstowe, Rotterdam, Gdańsk.

Alina Mach, Dyrektor Krajowy OOCL Polska Sp. z o. o. Mówiła o wcześniejszej współpracy z DCT w ramach innego aliansu w sierpniu 2015 oraz w 2016 roku. Dziękowała zarządowi DCT za zawsze profesjonalną obsługę statków. „Dzięki temu jesteśmy w stanie zaoferować swoim klientom w Polsce jeszcze lepsze produkty, szczególnie przez szybszy czas transportu z Azji do Polski (przykładowo z Singapuru połączenie wyniesie 25 dni)”. Mówiła też o zamiarze wprowadzenia 6 największych tej firmy kontenerowców, 21 tys. TEU, które sukcesywnie wprowadzane będą do końca pierwszego kwartału 2018 r. Pierwszy statek tej wielkości (OOCL Hong Kong) ma wpłynąć na DCT 27 czerwca br. Dyrektor dodała też ciekawą informację: „W celu dalszego wzmocnienia polskiego przemysłu żeglugowego oraz polskich portów badamy możliwości przeniesienia do Polski połączeń przeładunkowych z portów Hamburg i Rotterdam”

Jesteśmy bardzo dumni, że członkowie sojuszu Ocean Alliance wybrali nasz terminal, aby zapewnić bezpośrednie połączenie z polskim rynkiem, a także użyć DCT jako platformy do zaoferowania dalszych przewozów na Bałtyk oraz szybsze połączenia z zapleczem lądowym” – komentuje Cameron Thorpe, Prezes Zarządu DCT Gdańsk.

Roman Łysik, Generalny Dyrektor CMA CGM Polska Sp. z o. o. „Armator, którego reprezentuję rozpoczął regularne połączenia z portów dalekowschodnich do Gdańska.” Dyrektor przypomniał, że kiedy był na otwarciu terminalu DCT, słyszał wiele głosów niedowierzania i sceptycyzmu – braku wiary w powodzenie tego przedsięwzięcia – „Ogromne brawa dla DCT, podziękowania za przygotowanie gruntu do rozpoczęcia zawinięć naszych statków.” Podkreślił zadowolenie swoich klientów z krótkiego czasu dostaw. Grupa CMA CGM funkcjonuje w Polsce od początku lat 90-tych., początkowo pod nazwą CMA, a 5 lat później, po przejęciu narodowego armatora, już jako CMA CGM. „Nasza grupa zatrudnia w Polsce ok. 100 pracowników i naszą ambicją jest obsłużenie minimum 200 tys. TEU na runku polskim.”

W ramach nowego, regularnego połączenia wyżej opisywanego sojuszu oceanicznego, pod koniec czerwca 2017 roku DCT Gdańsk spodziewa się największego statku kontenerowego na świecie należącego do armatora OOCL, o nazwie OOCL Hong Kong i pojemności ponad 21 000 TEU (kontenerów 20-stopowych).

CSCL ARCTIC OCEAN

Statek pływa w barwach czwartego na świecie pod względem tonażu armatora kontenerowego –  COSCO Shipping Lines.

Zawinięcie giganta związane jest z rozpoczęciem działalności największego aliansu armatorów kontenerowych  The Ocean Alliance oferującego m.in. bezpośrednie, szybkie połączenie Portu Gdańsk z Portami Dalekiego Wschodu tj: Shanghai, Xiamen, Yantian, Singapore. Statek zawinie w Europie również do portów Felixstowe, Wilhelmshaven i Rotterdam. Serwis ten będzie obsługiwany przez 11 statków, w tym 5 siostrzanych jednostek armatora COSCO: CSCL GLOBE, CSCL Pacific Ocean, CSCL Indian Ocean, CSCL Atlantic Ocean i wchodzący dziś do Gdańska CSCL Arctic Ocean.

Atrakcją dnia była możliwość złożenia wizyty na statku i przyjrzenia się operacji za- i wyładowczych kontenerów z poziomu kapitańskiego mostku

Zbudowany w 2015 roku CSCL Arctic Ocean ma 399,67 metra długości i 58,6 metra szerokości, dla porównania Pałac Kultury i Nauki w Warszawie ma 237 metrów wysokości. Zanurzenie statku to 15,9 metra. Przy swych kolosalnych wymiarach, statek ten zużywa o 20% mniej paliwa niż statek o pojemności 10 tysięcy TEU dzięki czemu jest ekologiczny.

Najważniejszym jednak faktem jest to, że statek ten może pomieścić 18 982 TEU (czyli. kontenerów dwudziestostopowych), co stawia go wraz z siostrzanymi statkami w ścisłej światowej czołówce statków jeśli chodzi o możliwości załadunkowe. Długość kontenerów, które może pomieścić CSCL Arctic Ocean ustawionych jeden za drugim, można porównać do długości trasy między Warszawą a Łodzią, bądź trzynastu wysokości Mount Everest.

Podczas spotkania prezesa DCT z kapitanem statku została mu przekazana pamiątkowa tablica właśnie nawiązanej współpracy

Dokładne dane statku poniżej:

Długość LOA: 399,67 metra

Szerokość: 58,6 metra

Wysokość: 69 metrów

Zanurzenie: 16 metrów

TEU : 18 982 TEU

Tekst: materiały prasowe DCT

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski

No właśnie – nie mogłem się oprzeć… :)