28 czerwca br. zapisze się kolejnym rekordem wielkości zawijającego do gdańskiego DCT (Deepwater Container Terminal) statku do przewozu kontenerów. Obecne jest efektem porozumienia pod nazwą Ocean Alliance, zawartego na najbliższe 10 lat w kwietniu roku 2016 pomiędzy armatorami: CMA CGM Group, EVERGREEN, COSCO SHIPPING i OOCL, którego pierwszą oznaką w Gdańsku było zawinięcie OOCL „Tianjin” 9 maja br., a kolejne, wtedy rekordowe – statku o możliwościach przewozowych ok. 19 000 TEU – 17 maja br. – kontenerowca CSCL „Arctic Ocean”. Wczorajsze wejście kolosa ustanowiło nowy rekord. W samo południe na redzie portu pojawił się OOCL „Hong Kong”, imponujący swoimi możliwościami załadowania na pokład 21 413 TEU! Ten statek to świeżynka produkcyjna, będąca w swej dziewiczej podróży z Dalekiego Wschodu. W tym roku przekazany armatorowi, a wybudowała go koreańska stocznia Samsung Shipbuilding & Heavy Industries Company Limited. Armator – OOCL zapowiada, że do końca roku 2018 wprowadzi na tę linię jeszcze 5 takiej wielkości statków, z których pierwszy – OOCL „Germany” – powinien pojawić się już w październiku 2017 roku.

Tego typu wydarzenie nie mogło pozostać bez echa. Została zwołana konferencja prasowa z udziałem rzadko w takiej ilości goszczących tu dziennikarzy – zainteresowanie było wielkie.

Jako pierwszy głos zabrał głównodowodzący terminalem, Prezes Zarządu DCT Gdańsk Cameron Thorpe. Rozpoczął od powitania przybyłych gości, m.in. Grzegorza Witkowskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Jana Schmahl – dyrektora zarządzającego OOCL na Europę i Alinę Mach – dyrektora zarządzającego OOCL na Polskę, prezesa zarządu Portu Gdańsk Łukasza Greinke, Tomasza Słaboszewskiego dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku. Jak mówił, te 21 413 kontenerów ustawionych jeden na drugim dałoby wieżę o wysokości 50 kilometrów, co daje obraz dzisiejszej skali wymiany towarowej na świecie (a to jest tylko jednorazowe zawinięcie z całego planowanego ich cyklu… dop. red.), w której trzeba być obecnym. Prezes podkreślał też ogromne znaczenie DCT w naszym dynamicznie rozwijającym się gospodarczo regionie. Jak powiedział: „Po oddaniu do użytku terminalu DCT 2, co podwoiło nasze możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU rocznie – jesteśmy jedynym terminalem na Bałtyku, zdolnym do przyjmowania tak wielkich statków.”

Później miały jeszcze miejsce przemówienia okolicznościowe najważniejszych gości:

Ministra Grzegorza Witkowskiego

Dyrektor Zarządzającej OOCL na Polskę Aliny Mach

Tomasza Słaboszewskiego dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku

Prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA Łukasza Greinke

Można też było „zasięgnąć języka” bezpośrednio.

Przyszedł też moment wyczekiwany z pewną niecierpliwością – możliwości zobaczenia kolosa z bliska i wejścia na jego pokład :)

Zawsze kiedy to widzę – imponuje mi sprawność organizacji za- i wyładunku statków na terminalu

Tekst i zdjęcia: Cezary Spigarski

* * *

Szczegóły statku (źródło: OOCL)

OOCL

Orient Overseas Container Line Ltd. (OOCL) z siedzibą w Hong Kongu jest jedną z największych firm na świecie działających w międzynarodowym sektorze transportu kontenerowego, usług logistycznych i eksploatacji terminali kontenerowych. W celu wzmocnienia serwisów, w kwietniu 2016 roku OOCL przystąpił do nowego aliansu armatorów „Ocean Alliance”. Umowa jest podpisana na 5 lat i był to ważny krok w kierunku przywrócenia stabilności oferowanych serwisów transportu oceanicznego. Obecnie OOCL koncentruje się na polskim rynku i dąży do rozwoju serwisów biorąc pod uwagę rozwój polskiej gospodarki i na stały wzrost PKB.

Biuro OOCL w Polsce, OOCL (Poland) z siedzibą w Gdyni od wielu lat jest dobrze znaną firmą wśród armatorów morskich działających na polskim rynku. W przyszłym roku 2018, oddział „OOCL Poland” będzie obchodził 10-rocznicę swojej działalności na polskim rynku.