Stocznia Crist S.A. wchodzi w kolejnym etap prac nad budową promu pasażersko-samochodowego dla islandzkiego armatora – 19 lipca br. odbyło się położenie stępki. Jednostka ma obsługiwać wymagające kursy pomiędzy islandzkimi wyspami Landeyjahöfn i Vestmannaeyjar.

Prom, o stoczniowym numerze budowy NB70, obsługiwać będzie trasę pomiędzy Landeyjahöfn, a Vestmannaeyjar – położonymi 9 kilometrów od południa Islandii wyspami. Przepłynięcie 9 kilometrowej trasy będzie zajmować około 15-20 minut. Vestmannaeyjar znane jest jako urokliwe, powulkaniczne miejsce wycieczek oraz ze słynnego zdjęcia samotnego domu położonego nieopodal urwiska.

Nowoczesna konstrukcja NB 70 pozwala na operowanie w bardzo trudnych warunkach morskich – południowe wody Islandii zdominowane są przez długie fale oceaniczne oraz krótkie fale lokalne wywołane przez wiatr. Zimą nie rozpieszczają również warunki pogodowe – niskie temperatury oraz ulewne deszcze nie stanowią jednak wyzwania dla promu wyprodukowanego w stoczni CRIST S.A. Statek będzie wyposażony w hybrydowy system napędu głównego.

Po Elektrze dla Finów oraz uczestnictwie w projekcie Color Hybrid dla Norwegów, to kolejny prom hybrydowy, który powstaje w naszej stoczni. Mamy nadzieję na podtrzymanie tego trendu w przyszłości i wzmocnienie naszej pozycji na rynku europejskim, jako producent innowacyjnych jednostek pasażerskich – podsumowuje Tomasz Wrzask, PR Manager Crist S.A.

Prom obsługiwany będzie przez dziesięcioosobową załogę, pomieści także od 390 pasażerów w sezonie zimowym do 540 pasażerów w sezonie letnim. Różnica wynika z posiadanego zewnętrznego tarasu niemożliwego zazwyczaj do wykorzystania w zimie.

Całość prac projektowych, od dokumentacji klasyfikacyjnej po dokumentację roboczą powstaje w Polsce i jest kontraktową odpowiedzialnością CRIST S.A. Zamawiającym jest Vegagerðin – Islandzki Urząd Transportu Drogowego. Zarządza on blisko 13 000 km dróg krajowych Islandii.

Wśród typowych zadań urzędu, takich jak planowanie, projektowanie czy też utrzymanie dróg, Vegagerðin zajmuje się także nadzorowaniem firm świadczących usługi transportu promowego.

Podstawowe dane jednostki:

Planowy termin realizacji: połowa 2018

Długość jednostki: 69,38 m

Szerokość jednostki: 15,10 m

Maksymalna pojemność: 540 pasażerów + 10 załogi

Tomasz Wrzask, PR & Marketing Manager