Ponad 24 mln ton towarów obsłużył w 2016 r. zespół portów Szczecin-Świnoujście. Oznacza to wzrost o 4,1 proc. w porównaniu do 2015 r.

Wśród przeładunków prym wiodą paliwa, zboża oraz drobnica. I tak, roczna ilość przeładowanych paliw zamknęła się wartością 2 302,2 tys. ton, czyli więcej o 32,4 proc. w porównaniu do 2015 r. Zbóż obsłużono 2 046,8 tys. ton, tj. więcej o 17,4 proc. aniżeli dwa lata temu. Z kolei przeładunki drobnicy wzrosły o 9,9 proc. kończąc rok wartością 12 349,3 tys. ton. W tej grupie towarowej na uwagę zasługuje drobnica promowa, która wobec roku 2015 wzrosła o 7,8 proc. zamykając rok 2016 na poziomie 8 709,1 tys. ton.

Zapoznaj się z prezentacją wyników w pdf – klinkij

Na ten znakomity wynik złożyły się uruchomienie terminali LNG w Świnoujściu oraz zbożowego w elewatorze „Ewa” w Szczecinie działającego pod nazwą Szczecin Bulk Terminal. Jeśli chodzi o drobnicę promową, ta notuje stały blisko dziesięcioprocentowy roczny wzrost. Wynika to z faktu, iż Terminal Promowy w Świnoujściu to lider połączeń ze Szwecją. Dziennie w obu kierunkach kursuje 11 promów, w tym 6 do Ystad i 5 do Trelleborga.

Niestety w minionym roku utrzymał się trend spadkowy, jeśli chodzi o przeładunki węgla, rudy i innych masowych. I tak, węgla przeładowano mniej o prawie 6 proc. zamykając rok 2016 wartością 2 903,9 tys. ton. Rudy było mniej o 16 proc. osiągając poziom 1 557,1 tys. ton. Jeśli chodzi o inne masowe, tutaj w minionym roku osiągnięto wolumen 2 919,5 tys. ton, tj. mniej o 15 proc. wobec roku 2015.

Jeśli chodzi o kontenery, tych było o 3,5 proc. więcej w 2016 aniżeli dwa lata temu. Ta grupa towarowa zamknęła rok na poziomie 90 869,0 TEU.

Podsumowując, w minionym 2016 rok na nabrzeżach należących do Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście obsłużono 24 113,0 tys. ton.

Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w 2017 roku, osiągając na koniec roku wartość 25 mln ton. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które Zarząd nie ma wpływu, a które przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej.

Warto także dodać, iż zarówno Zarządu Portu, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Należą do nich zaplanowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty miliarda złotych. Należy też pamiętać o Odrzańskiej Drodze Wodnej, której użeglownienie to także dodatkowa masa towarowa, która mogłaby być obsłużona w naszych portach.

Monika Woźniak-Lewandowska

Zdjęcie: materiały prasowe ZMPSiŚ SA