Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. i Krajowa Spółka Cukrowa S.A. podpisały umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową, przeznaczoną do obsługi transportów cukru. Nowy obiekt powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie Nabrzeża Wiślanego, co umożliwi wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

W ramach inwestycji Krajowa Spółka Cukrowa na terenach wydzierżawionych od ZMPG wybuduje terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w skład którego wchodzić będzie silos o pojemności 50.000 ton, pakownia cukru oraz magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności ok. 10.000 ton. Inwestycja obejmie także budowę infrastruktury logistycznej wraz z niezbędnym zapleczem magazynowym.

Jednym z największych strategicznych atutów Portu Gdańsk jest jego uniwersalność. W przeciwieństwie do naszych licznych, mocno wyspecjalizowanych konkurentów z regionu Morza Bałtyckiego, dajemy operatorom możliwość obsługiwania szerokiego wachlarza typów ładunków. W 2017 roku przez Port Gdańsk przeszło już – wyłączając paliwa, węgiel czy zboża – blisko 3 miliony ton ładunków masowych. Dzięki nowemu terminalowi cukrowemu bardzo szybko poprawimy te statystyki – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Budowa pierwszego terminala cukrowego w Polsce daje nam możliwość sprzedaży eksportowej w trakcie kampanii na poziomie ok. 75.000 ton cukru, dzięki czemu ograniczymy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, a silos w Porcie będzie efektywnie wykorzystywany. Wszystkie te aspekty przekładają się na redukcję kosztów handlingowych, transportowych, magazynowych, materiałowych i siły roboczej, a na końcu strat ilościowych cukru przy przemieszczaniu pomiędzy cukrownią – magazynem zewnętrznym – Portem. Inwestycja umożliwi KSC S.A realizację wysyłek eksportowych poza UE przez Port na poziomie ok. 300 tys. ton cukru rocznie – mówi Henryk Wnorowski, Prezes Zarządu KSC S.A.

Nowy terminal cukrowy Krajowej Spółki Cukrowej S.A. umożliwi rozładunek cukru dostarczanego w kontenerach kolejowych oraz auto-silosami. Przylegająca do niego nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych.

Na terenie inwestycji przewidziano parking dla 37 samochodów ciężarowych, zaprojektowany w taki sposób, aby wyeliminować krzyżowanie się dróg samochodów ciężarowych i osobowych. W jego sąsiedztwie znajdzie się także depot kontenerowy, umożliwiający składowanie blisko 130 kontenerów. Rozbudowę oraz modernizację przejdą też odpowiednie elementy infrastruktury kolejowej, potrzebne do realizacji transportów za pośrednictwem terminalu.

 

Kontakt dla mediów:

Agata Kupracz, Rzecznik Prasowy, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

(+48) 605 640 012, agata.kupracz@portgdansk.pl

Sandra Malinowska, Rzecznik Prasowy, Krajowa Spółka Cukrowa S.A.

(+48) 695 551 434, sandra.malinowska@polski-cukier.pl

 

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku, będącym kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. Spółka utworzona została w 1998 r. i działa na podstawie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz Kodeksu spółek handlowych.

Do głównych zadań ZMPG należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Spółka odpowiedzialna jest także za prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu, co związane jest z modernizacją istniejącej już infrastruktury i pozyskiwaniem nowych nieruchomości na potrzeby rozwoju.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej.

W porcie wewnętrznym znajdują się: terminal kontenerowy, baza i terminal dla promów pasażerskich oraz statków ro-ro, bazy przeładunku samochodów osobowych i owoców cytrusowych, baza do obsługi siarki oraz innych ładunków masowych, baza przeładunku fosforytów. W porcie zewnętrznym znajdują się natomiast specjalistyczne bazy przeładunku surowców energetycznych: paliw płynnych, węgla oraz gazu płynnego. W tej części zlokalizowany jest również nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.

 

Krajowa Spółka Cukrowa S.A. (KSC S.A.) jest największym w Polsce i ósmym, co do wielkości, producentem cukru w Europie. W skład koncernu wchodzi 7 cukrowni (Dobrzelin, Kluczewo, Krasnystaw, Kruszwica, Malbork, Nakło, Werbkowice) zlokalizowanych na terenie pięciu województw oraz zakład przetwórstwa owocowo-warzywnego „Polskie Przetwory” z siedzibą we Włocławku.

Podstawowy przedmiot działalności Krajowej Spółki Cukrowej S.A. stanowi produkcja i sprzedaż cukru, handel wyrobami powstałymi w trakcie jego wytwarzania oraz przetwórstwo owocowo-warzywne.

Odbiorcami produktów Spółki sprzedawanych pod marką „Polski Cukier” są zarówno uznane firmy polskie, jak i renomowane koncerny międzynarodowe. Budowana przez lata Grupa Kapitałowa Krajowej Spółki Cukrowej S.A. działa dzisiaj w pięciu sektorach rynku rolno-spożywczego. Podstawowym sektorem Grupy pozostaje przemysł cukrowniczy. Cztery kolejne to przemysł cukierniczy, przemysł przetwórstwa owocowo-warzywnego, przemysł zbożowo-młynarski oraz przemysł ziemniaczany. Do Grupy Kapitałowej KSC S.A. należą dzisiaj poza KSC S.A. 4 produkcyjne spółki zależne:

  • Przedsiębiorstwo Zbożowo-Młynarskie „PZZ” w Stoisławiu S.A.,
  • Fabryka Cukierków „Pszczółka” Sp. z o.o.,
  • Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno Sp. z o.o.,
  • Î.C.S. Moldova Zahăr S.R.L. z siedzibą w Republice Mołdawii.