Wysokie wzrosty przeładunków w marcu br. odnotowały porty w Szczecinie i Świnoujściu. Łączne obroty portowe w tym okresie wyniosły 2.402,0 tys. ton i były wyższe o 15,7% w stosunku do analogicznego miesiąca roku poprzedniego.

Na taki wynik wpływ miał m.in. znaczący wzrost przeładunków ropy i jej przetworów (o 210,9%), wynikający nie tylko z dostaw LNG z Kataru, ale również dzięki cyklicznym dostawom oleju napędowego do Holandii i Szwecji oraz imporcie tego surowca z portów rosyjskich.

Drobnica, która dominuje w strukturze przeładunków portów, wykazuje stałą tendencję wzrostową, głównie dzięki aktywności Terminala Promowego w Świnoujściu, gdzie odnotowano 12,2%  wzrost wyników działalności. Łączne obroty drobnicą wyniosły w marcu br. 1.152,7 tys. ton.

Znaczący (31,1%) wzrost przeładunków odnotowano w grupie ruda. Wzrost przeładunku tych towarów to efekt obsłużenia sześciu większych statków, z rudą pochodzącą z Brazylii, Liberii, RPA i Norwegii.

Nie najgorsze wyniki osiągnięto w trudnym ostatnio obszarze obrotów w grupie towarowej węgiel.  Jednostkowym dostawom koksu do Indii i importowi węgla z USA towarzyszyło ożywienie ruchu barkowego z węglem do Niemiec, co przełożyło się na obroty na poziomie 204,8 tys. ton.

Przeładunki zboża spadły o 6,6% ale odnotowano zwiększoną aktywność w eksporcie, głównie pszenicy, do krajów afrykańskich. Po wielu latach braku aktywności przywrócono eksport tego towaru na Kubę. Stosunkowo mniej przeładowano śruty sojowej. Łączne obroty w grupie zboża wyniosły w marcu br. 172,9 tys. ton.

W grupie inne masowe, zauważalny był wzrost przeładunków nawozów rolniczych. Łączne obroty wszystkich towarów w tej grupie wyniosły 276,0 tys. ton i były niższe o 12,7% w stosunku do marca 2016 r.

Ogółem, po pierwszym kwartale 2017 r. łączne przeładunki są wyższe o 9,0% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego i wynoszą 6.411,7 tys. ton. Na tak dobry wynik wpływ miał głównie  wzrost przeładunków drobnicy (głównie promowej), ropy i gazu LNG oraz zbóż.

Monika Woźniak-Lewandowska