MSC Paris o 102 761 ton nośności i pojemności 8 204 TEU to jeden z najdłuższych kontenerowców, jakie kiedykolwiek odwiedziły Port Gdynia. Jednostka o wymiarach: 334,07 m długości oraz 42,8 m szerokości zacumowała w środę wieczorem (25 kwietnia br.) przy nabrzeżu Helskim I w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. MSC Paris przebywać będzie w Porcie Gdynia przez dwie doby, gdyż tyle czasu trwać będzie przeładowanie 6 tysięcy TEU.

Zawijanie tak dużych jednostek to sygnał potwierdzający zasadność nowej inwestycji Portu Gdynia jaką jest przebudowa portowej obrotnicy nr 2 – komentuje Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Trwająca właśnie przebudowa portowej obrotnicy pozwoli na obsługę w gdyńskich terminalach kontenerowych statków o długości ponad 400 metrów – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Kolejnym etapem będzie powiększenie głębokości toru podejściowego oraz poszczególnych basenów portowych do 15,5 metra. Nowa obrotnica umożliwi zawijanie do gdyńskiego portu statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z portami azjatyckimi i, mam nadzieję amerykańskimi. Wykorzystamy szanse jakie daje nam rynek i w konsekwencji zwiększymy ilości przeładowanych kontenerów – dodaje prezes Meller.

W 2017 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam 21 225 t ładunków, a dynamika wzrostu przeładunków sięgnęła 8,6%. 710 698 TEU stanowiły kontenery, w porównaniu do 2016 r. przeładowano o 40% więcej węgla i koksu i prawie o 40% więcej ropy i ropopochodnych. Zwiększył się również średni tonaż masowców zawijających do Portu Gdynia. W ubiegłym roku wpłynęło tam 3 540 statków – największy wzrost zanotowano wśród promów i kontenerowców. W 2016 r. było to 3 501 jednostek.

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe ZMPG-a S.A., Tadeusz Urbaniak