W sobotę 17.03 na terenie stoczni CRIST S.A. odbyła ceremonia położenia stępki na jednostkę NB 312 „National Geographic Endurance”. NB 312, to wielofunkcyjny, polarny statek pasażerski z innowacyjnym kadłubem X-BOW przeznaczony dla norweskiego armatora.

Sobotnie wydarzenie to kolejny krok w budowie jednego z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie – NB 312. Długa na blisko 125, a szeroka na ponad 20 metrów jednostka będzie mogła pływać w trudnych warunkach polarnych, jednocześnie zabierając na pokład w luksusowych warunkach ponad 100 pasażerów.

Cieszymy się, że bierzemy dział w budowie tak innowacyjnego statku jakim jest NB 312. To kolejny projekt z ciągle rozwijającego się rynku jednostek pasażerskich, który zostanie zrealizowany w stoczni CRIST – mówi Tomasz Wrzask, PR & Marketing Manager, CRIST S.A.

Co istotne jednostka zostanie wyposażona kadłub z linii X-BOW znany dotychczas z jednostek przeznaczonych dla branży offshore. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzanie fal o kadłub przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji.  Kształt i zamknięty charakter X-BOW ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów.

Samo poruszanie się jednostki w warunkach polarnych również zostanie ułatwione. Statek będzie w stanie działać szybciej i sprawniej w niesprzyjających warunkach na morzu, z krótszym czasem spędzonym na podróży przez najbardziej niebezpieczne obszary morskie. Co istotne dzięki zastosowaniu opatentowanego kadłuba X-BOW jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu codziennych kosztów operacyjnych.

W ceremonii wzięli udział: Gunvor Ulstein, prezes Ulstein Group oraz Sven Linblad, prezes Lindblad Expeditions. Stocznię CRIST reprezentowali panowie Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, współwłaściciele CRIST S.A.. W części wyposażona jednostka jest budowana w stoczni CRIST, a ostatnie prace wykończeniowe będą realizowanie w norweskiej stoczni Ulstein. Odbiorca finalnym statku jest Lindblad Expeditions, a statek będzie pływał pod nazwą „National Geographic Endurance”.

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe CRIST S.A.