Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podsumował przeładunki w 2017 roku. Według wstępnych danych Port Gdańsk osiągnął bezprecedensowy rekord – w ciągu ostatniego roku przeładował ponad 4% więcej towarów niż planowano.

Według prognoz ostatni rok w ZMPG miał zakończyć się wynikiem 38,9 mln ton. Wstępne dane pokazują, że rezultat ten jest jednak o 4,3% wyższy, co oznacza, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeładowano ok. 40,6 mln ton. To o niemal 9% więcej niż w roku 2016.

Jak mówił prezes, Łukasz Greinke, jeszcze w październiku 2017 roku w porcie przeładowano 32 mln ton ładunków i nikt nawet nie przypuszczał, że koniec roku zamknie się tak wysokim wynikiem. IV kwartał przyniósł rekordy przeładunków we wszystkich grupach towarowych. największy wpływ na ten stan rzeczy miały przeładunki kontenerów i nowych samochodów (w porównaniu z rokiem 2016 – ponad 400% wzrost). Jak powiedział prezes Zarządu MPG S.A. – „Będziemy realizować taką politykę w przyszłości, bardzo szybko odpowiadać na potrzeby rynku. Kiedy przychodzi do nas kontrahent, który ma określony pomysł – będziemy robić wszystko, aby jego wolumen był przeładowywany u nas w porcie, będziemy „przychylać nieba” klientom, którzy pozwalają nam zarabiać. Rozbudowujemy place składowe – blisko 5 ha kolejnych terenów, które utwardzamy na terenach dzisiejszych nieużytków.” Prezes Greinke podkreślał też znaczenie 22 procentowego wzrostu przeładunków kontenerów na DCT – w największym terminalu kontenerowym na Bałtyku. Starania portu idą w kierunku stania się największym portem przeładowującym kontenery na Bałtyku (dzisiaj, wobec posiadania kilku terminali i sumowania ich wyników prym wiedzie port w St Petersburgu). Zobacz też prezentację z przeładunkami roku ubiegłego – kliknij – jak widać, przeładunki portu gdańskiego systematycznie rosną od roku 2011. Prezes zapowiedział też dużo nowych wieści inwestycyjnych na najbliższej konferencji, planowanej na luty br.

To historyczny rekord. Port Gdańsk jeszcze nigdy nie przeładował takiej liczby towarów. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania należą się naszym operatorom, ponieważ to oni wypracowali tę zawrotną cyfrę. Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 roku, w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Rok 2017 obfitował w rekordy zarówno miesięczne, jak i kwartalne. Pierwsze półrocze zamknęło się z wynikiem 18,6 mln ton. W końcówce roku Port zanotował niespotykane dotąd przeładunki. W samym grudniu w Porcie Gdańsk przeładowano około 4,3 mln ton.

Rekordowe wyniki Portu Gdańsk to dowód na to, że w końcu obszar gospodarki morskiej ma swojego gospodarza, jakim jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Cieszy to tym bardziej, że przez wiele lat obszar ten był traktowany przez naszych poprzedników po macoszemu. Rezultaty Portu w przeładunku udowadniają, że gospodarka morska ma potencjał rozwojowy. Polska była, jest i będzie nad morzem, dlatego rozwój gospodarczy naszego kraju musi być oparty także o Bałtyk i polskie porty. Polski rząd doskonale to rozumie i zamierza wykorzystać ten potencjał – mówi Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Dominująca w strukturze przeładunkowej drobnica w roku 2017 po raz pierwszy uzyskała wynik 18 mln ton, czyli o 24% więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy Ro-Ro, w tym samochodów handlowych. W ciągu ubiegłego roku przez Port Gdańsk przetransportowano 73 207 sztuk aut, co daje wynik aż o 412% lepszy niż w 2016 roku.

W roku 2017 wyjątkowo wysoki był także wolumen kontenerów w Porcie Gdańsk – osiągnął nienotowany do tej pory wynik 16 413 971 ton (1 580 505 TEU), przewyższając rezultat z 2016 roku o 22%. Dzięki temu Port Gdańsk umocnił swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku.

Gdański port uzyskał również bardzo wysoki wynik w przeładunku paliw płynnych. W 2017 roku było to 13 157 582 ton paliw, czyli o 2,7% więcej niż w 2016 roku.

Dominującą grupą przeładunkową w Porcie Gdańsk jest drobnica (44,5% ogółu przeładunków), drugą stanowią paliwa (32,4%), trzecią węgiel (12,5%). W przeładunku węgla Port również zanotował wzrost na poziomie 0,05%, zamykając rok z wynikiem 5 083 349 ton.

Agata Kupracz

Rzecznik Prasowy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Zdjęcia: materiały prasowe ZMPG S.A., Kacper Kowalski, Cezary Spigarski (również komentarz)