W terminalu DCT Gdańsk zakończono wbijanie ściany szczelnej budowanego od stycznia 2015 r. nabrzeża T2. Oznacza to zamknięcie części morskiej prac i rozpoczęcie prac budowlanych na naziemnej części nabrzeża. W między czasie położono instalacje elektryczne, wodne i sanitarne, trwa także przygotowywanie podłoża pod szyny dźwigów nabrzeżowych.
– Zgodnie z harmonogramem planujemy, że prace budowlane zakończą się w II połowie 2016 r., na koniec sierpnia – mówi Michał Biernacki, kierownik projektu budowy nowego nabrzeża. – Nowy terminal powinien zacząć działać do końca 2016 roku. Po zakończeniu budowy musimy jeszcze zmontować i zainstalować sprzęt.
Dzięki drugiemu nabrzeżu, DCT podwoi swoje zdolności przeładunkowe do 3 mln kontenerów 20 stopowych rocznie, co pozwoli mu wejść do ścisłej czołówki największych terminali w Europie.

Zanim umożliwiono zobaczenie postępu prac od strony wody, na krótkim spotkaniu przyjął dziennikarzy Prezes Zarządu DCT Gdańsk S.A. Maciek Kwiatkowski. Po raz pierwszy w historii (od czerwca 2007 roku) DCT Gdańsk S.A. odnotował spadek przeładunku kontenerów, co prezes skomentował drastycznym załamaniem gospodarczym Rosji, odczuwalnym również u nas, w związku ze zmniejszeniem się tzw. „transshipmentu” – przeładunku kontenerów w tranzycie, przewożonych dla firm rosyjskich. Dodał też, że terminal oczekuje zwiększenia aktywności (aktualnie jedynym armatorem wykorzystującym ładunki „transshipmentowe” jest Maersk) w grupie Alians G6 (tj. APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha (NYK) oraz Orient Overseas Container Line), która w sierpniu br. postanowiła wprowadzić swoje serwisy na Bałtyk.
Odnosząc się do budowy drugiej części Terminala (T2) powiedział: „Nie wzięlibyśmy się do tak potężnego dzieła, wymagającego nakładów w granicach 200 mln. Euro, nie będąc przekonanym, że jest rynek i realna możliwość wypełnienia tej nowej struktury wolumenem (kontenerów) i to wypełnienia go szybko…” Jak dodał, DCT obecnie ma wiele zapytań z linii żeglugowych, obecnie nie współpracujących z terminalem, dotyczących możliwości cumowania i przeładunku wielkich, oceanicznych kontenerowców. Na dzisiaj możliwości takie ograniczone są do jednego nabrzeża, co ma zasadniczo zmienić trwająca właśnie budowa kolejnego.

A tu kilka fotek z placu budowy i końcowych prac związanych z palowaniem. Na zdjęciach widoczna zmiana zagłębienia wbijanego pala w czasie kilkunastu minut (średnio postęp takich prac, w zależności od rodzaju gruntu, wynosi kilka centymetrów na minutę)
***
DCT jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Terminal DCT, zlokalizowany w samym sercu Morza Bałtyckiego – w Porcie Gdańskim, jest najbardziej wysuniętym na wschód terminalem w grupie głębokowodnych portów północno-europejskich między Gdańskiem i Le Havre.
Terminal obsługuje polski import, eksport, tranzyt oraz tranzyt morski. Dzięki dobremu dostępowi ze strony morza zapewnionemu przez kanał podejściowy o głębokości 17 m oraz do 16,5 m wzdłuż nabrzeża, braku zalodzenia oraz doskonałym możliwościom operacyjnym, DCT jest naturalnym hubem dla obrotu ładunków skonteneryzowanych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę realizowanym przez polski rząd i miasto Gdańsk, terminal DCT jest bardzo dobrze połączony z miejscami zlokalizowanymi w głębi lądu oraz jest prawdziwą bramą do Europy Środkowo-Wschodniej.
Jadwiga Grabowska (www.dctgdansk.com)
Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski
Poniżej, jak kształtowały się przeładunki w pełnych latach eksploatacji DCT:
2008 TEU | |||||
Q1 2008 | Q2 2008 | Q3 2008 | Q4 2008 | Total | |
16 287 | 26 216 | 29 493 | 34 473 | 106 469 | |
2009 TEU | |||||
Q1 2009 | Q2 2009 | Q3 2009 | Q4 2009 | Total | |
40 934 | 38 736 | 38 105 | 44 532 | 162 307 | |
2010 TEU | |||||
Q1 2010 | Q2 2010 | Q3 2010 | Q4 2010 | Total | |
76 403 | 96 876 | 118 355 | 160 096 | 451 730 | |
2011 TEU | |||||
Q1 2011 | Q2 2011 | Q3 2011 | Q4 2011 | Total | |
135 791 | 153 853 | 179 788 | 165 439 | 634 871 | |
2012 TEU | |||||
Q1 2012 | Q2 2012 | Q3 2012 | Q4 2012 | Total | |
173 455 | 220 979 | 251 911 | 250 617 | 896 962 | |
2013 TEU | |||||
Q1 2013 | Q2 2013 | Q3 2013 | Q4 2013 | Total | |
288 091 | 282 794 | 286 058 | 293 944 | 1 150 887 | |
2014 TEU | |||||
Q1 2014 | Q2 2014 | Q3 2014 | Q4 2014 | Total | |
308 539 | 301 225 | 304 368 | 274 248 | 1 188 380 | |
2015 TEU | |||||
Q1 2015 | Q2 2015 | Q3 2015 | Q4 2015 | Total | |
269 453 | 227 033 | 286 722 | 196 425 | 979 633 | do końca listopada 2015! |