NB 56 „Marco Polo” – pływający dok budowany dla francuskiego armatora – to dziecko prestiżowego, międzynarodowego projektu, dzięki któremu w Monako powstanie osiedle apartamentowców – w miejscu, gdzie jeszcze dziś znajduje się zatoka!
Przekazanie doku, to zwieńczenie blisko rocznych prac nad jednostką, która zostanie wykorzystana do zmiany części zatoki Monako w suchy ląd. W ich wyniku powstała innowacyjna jednostka, która umożliwi umiejscowienie kesonów betonowych, pełniących rolę fundamentów dla nowego nabrzeża. Własny napęd pozwoli dokowi na precyzyjne rozmieszczenie elementów konstrukcyjnych na dnie morza.
Pływający dok, to element kontraktu dla firmy Bouygues Travaux Publics, która wraz z partnerami opracowała zabudowę nowej dzielnicy Księstwa Monako. Na powierzchni 60 000 m kw. powstaną m.in. luksusowe apartamenty, promenada i parki. Osiedle ma stać się atrakcją turystyczną, a jego niecodzienne położenie ma przyciągać nowych inwestorów.

Od rana 6 sierpnia 2017 r. zanurzony i gotowy do podjęcia doku, i wyjazdu do Księstwa Monaco, oczekujący na tę operację na gdyńskiej redzie statek typu heavylift „Sun Rise”, godz. 14.39
Na dodatkową uwagę zasługuje fakt, że w czasie budowy doku została wykorzystana wiedza i doświadczenie Polaków. Zadaniem stoczni było zarówno opracowanie projektu, jak i budowa oraz testy nowej jednostki. Pływający dok został wyposażony m.in. w innowacyjny system balastowy i pomiarowy zapewni m.in. ciągłe wypoziomowanie jednostki, bezpieczeństwo w trakcie wykonywanych prac oraz ochronę przed wiatrem, falami i prądami morskimi. Dzięki temu ani dok, ani prefabrykowane na nim fundamenty nowoczesnych apartamentowców nie zostaną uszkodzone.

Kilka minut po 15.00 – przykrość – panujące na redzie warunki pogodowe powodują przesunięcie o dwie godziny operacji załadowania doku. Z prognoz meteo wynika, że w tym czasie powinno się trochę uspokoić. Cóż robić – korzystam z uprzejmości Andrzeja Bełżyńskiego (szefa gdyńskiego WOPR), czas nie pozwala nam na oczekiwanie – musimy wracać
– Dok NB 56, to kolejna realizacja umacniająca pozycję CRIST S.A. na wymagającym, a jednocześnie perspektywicznym francuskim rynku. Cieszymy się, że po NB 105 Zourite, oddajemy kolejną w pełni wyposażoną jednostkę, przeznaczoną na ten rynek – mówi Tomasz Wrzask, PR Manager, CRIST S.A.

Trzy godziny później, patrolujący Zatokę Gdańską Tadeusz Urbaniak ma więcej szczęścia – dok już prawie gotowy do podniesienia
Wymiary główne doku:
– długość: 56,4m;
– szerokość: 49,3 m;
– wysokość: 25,5 m do górnego pokładu;
– powierzchnia robocza pokładu głównego: 56,4×34,72;
– masa netto jednostki: ponad 3000 ton.
Tekst: materiały prasowe CRIST S.A.
Zdjęcia: materiały prasowe CRIST S.A., Tadeusz Urbaniak i Cezary Spigarski (również komentarz)