31 marca Stocznia Remontowa Nauta S.A. zwodowała kolejny, częściowo wyposażony, statek rybacki dla duńskiego klienta Karstensens Skibsvaerft AS. M/V AINE będzie operował na wodach Morza Północnego.
AINE jest jednym z mniejszych statków, jakie Nauta zbudowała dla Karstenesens Skibsvaerft AS. Jednostka ma 56,5 m długości, 12,5 m szerokości, a jej zanurzenie wynosi 4,8 m. Finalnym operatorem statku będzie Aine Fishing Company Ltd – armator z Irlandii.

Podobnie jak pozostałe jednostki tego typu, trawler AINE będzie wyposażony w zbiorniki do przewożenia żywych ryb oraz nowoczesne rozwiązania rybołówcze i elektroniczne. Trawler będzie mógł osiągnąć maksymalną prędkość 15 węzłów. Statki trałowe typu pelagic to jednostki łowiące za pomocą włoka przyciąganego do burty wraz ze złowionymi rybami. Dla lepszego poszukiwania ryb statki tego typu są wyposażone w rożnego rodzaju urządzenia elektroniczne, takie jak sonary, echosondy lub szperacze, które znajdują ławice ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość i ustalają optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci.

AINE jest dziewiątym statkiem zwodowanym w Naucie dla Karstensens Skibsvaerft AS. Łącznie klient zamówił w gdyńskiej stoczni 17 jednostek, będą one dostarczane zgodnie z przyjętym harmonogramem do końca 2018 r.
Oprócz zleceń od duńskiego klienta Nauta realizuje także budowę w pełni wyposażonego trawlera m/v OCEAN STAR dla szkockiego armatora Mewstead (Fraserburgh) LLP. Ważnym obszarem działalności Zakładu Nowych Budów w Gdańsku jest również budowa statków specjalistycznych i naukowo-badawczych.
* * *
Stocznia Remontowa Nauta może poszczycić się dziewięćdziesięcioletnią obecnością na rynku oraz uznaniem armatorów i firm z branży morskiej. Wykonuje zarówno standardowe prace remontowe na statkach różnych typów i rozmiarów, jak też skomplikowane konwersje i przebudowy jednostek pływających. Trzy lata temu Stocznia Nauta powróciła na rynek nowych budów i wyspecjalizowała się w budowie średniej wielkości statków rybackich, specjalistycznych i badawczych. Współpracując z Marynarką Wojenną RP, Stocznia Nauta wykonuje także remonty i modernizacje okrętów wojennych. Stocznia Remontowa Nauta posiada rozległe zaplecze techniczne – zakład przy ulicy Czechosłowackiej w Gdyni z dostępem do dwóch suchych doków pozwala obsługiwać nawet największe statki, wpływające na Bałtyk, a infrastruktura Zakładu Nowych Budów w Gdańsku dostosowana jest do budowy nowoczesnych jednostek.
Karstensens Skibsvaert AS to duńska stocznia, specjalizująca się w budowie i wyposażaniu różnego rodzaju statków. Oprócz sejnerów i trawlerów rybackich buduje także niewielkie promy pasażerskie i okręty specjalne dla duńskiej marynarki wojennej. Od trzech lat firma jest stałym klientem stoczni Nauta.
Tekst i zdjęcia: materiały prasowe SR NAUTA S.A., Jarosław Staluszka
Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski