W dniu 6 lutego w sali Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyło się seminarium PORTY MORSKIE W POLITYCE GOSPODARCZEJ POLSKI. Uczestniczyli w nim przedstawiciele administracji, portów i terminali oraz nauki. Termin seminarium skorelowany został z 97. Rocznicą zaślubin Polski z morzem oraz 95. Rocznicą Portu Gdynia, a także 60. Rocznicą Polskiego Towarzystwa Nautologicznego. Organizatorem był Polski Klaster Morski oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia we współpracy z Krajową Izbą Gospodarki Morskiej. Zaproszonych gości i uczestników seminarium powitali Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, przewodniczący Rady KIGM oraz Marek Grzybowski, prezes zarządu Polskiego Klastra Morskiego.
Seminarium zorganizowano bowiem warunki funkcjonowania portów morskich zmieniły się w ostatnim okresie radykalnie. Globalizacja gospodarki światowej, procesy integracyjne w światowym handlu i transporcie, ciągły rozwój na wielką skalę konteneryzacji, multimodalizmu oraz logistyki zmieniają rolę i znaczenie portów morskich. Nowym czynnikiem jest wzrost konkurencji między portami morskimi w wyniku działań protekcjonistycznych, a w Europie pod wpływem działań regulacyjnych (SECA) oraz dezintegracyjnych (Brexit), zakłócających strategię zrównoważonego rozwoju.
Poprawa konkurencyjności polskich portów na bałtyckim i europejskim rynku usług portowych to priorytet Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – podkreślił Wojciech Zdanowicz, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej MGMiŻŚ.
Działania infrastrukturalne na rzecz poprawy dostępu do portów w Pomorskiem i Zachodniopomorskiem szeroko omówił Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
O konieczności spójnego działania na rzecz portów mówili posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz poseł Marcin Horała. Wszelkie wsparcie w działaniach na rzecz rozwoju portu deklarował wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. Odwołując się do rozwoju portu w Rotterdamie, prof. Andrzej Grzelakowski wskazywał, że porty mogą działać w różnych układach własnościowych ale o ich pozycji konkurencyjnej decydować będzie mocne usytuowanie w systemie infrastrukturalnym państwa.
Na silną pozycję terminalu LNG i portu promowego w Świnoujściu zwrócił uwagę Zbigniew Chachuła z Rady Interesantów Portu Szczecin, zaznaczając że poprawy wymaga dostęp do portu w Szczecinie, zarówno od strony morza jak i lądu. Trzeba ustalić właściwą hierarchię inwestycji, tak by uwzględniać potrzeby operatorów działających w porcie. Konieczność ścisłej współpracy portów z najbliższym zapleczem podkreślił Maciej Krzesiński, prezes Fundacji Centrum Technologii Morskich. Swoje miejsce w rozwoju gospodarczym kraju mają również małe porty zauważył Arkadiusz Zgliński, dyrektor Portu Morskiego w Elblągu, wiceprzewodniczący Związku Małych Portów Morskich. Małe porty mogą odegrać istotną rolę w rozwoju współpracy przygranicznej – mówi prof. Tadeusz Palmowski.
Należałoby koordynować politykę inwestycyjną w portach oraz konsekwentnie realizować obowiązki miast zapisane w „Ustawie portowej” – mówił redaktor Maciej Borkowski.
Prawo nie powinno odnosić się do bieżących rozwiązań ale wspierać kreowanie przyszłych działań wzmacniających konkurencyjność portów – zauważył sędzia Witold Kuczorski, wiceprzewodniczący zarządu Polskiego Towarzystwa Nautologicznego. W dyskusji krytykowano również zmiany prawa odnoszącego się do struktury rad nadzorczych i gorsze warunki obsługi kontrahentów terminali portowych.
Poseł Horała uzasadniał zmiany w prawie koniecznością zwiększenia reprezentacji właścicielskiej, co ma ułatwić dalszy rozwój portów. Podsumowując dyskusję prezes Meller stwierdził, że istnieje konieczność podjęcia wielu inwestycji w samych portach, które poprawią konkurencyjność polskich portów.
Debata w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, będzie kontynuowana w środowisku Polskiego Klastra Morskiego, Krajowej Izby Gospodarki Morskiej oraz Polskiego Towarzystwa Nautologicznego. Wszystkich zainteresowanych wniesieniem prosimy o przesyłanie sugestii tematów dyskusji i opracowań na adres: klaster@klastermorski.com.pl.
Proponujemy wypowiedzi na następujące tematy:
- Polskie porty w TEN-T, Europie Środkowej i Wschodniej
- Porty wobec Brexit i amerykańskiego protekcjonizmu
- Miejsce portów morskich w gospodarce narodowej
- Miejsce portów w gospodarce regionalnej
- Jak Pomorskie i Zachodniopomorskie oraz inne województwa korzystają z portów?
- Porty polskie jako miejsce kreowania wartości dodanej
- Polskie porty morskie w gospodarce innowacyjnej
- Biznes portowy w zrównoważonym rozwoju
- Public Affairs portów – na ile jest skuteczne?
- Kooperacja portów na rynkach docelowych – marketing razem czy osobno?
Źródło: http://klastermorski.com.pl
Zdjęcia: Cezary Spigarski