17 lutego o godz. 20:00 rozpoczęły się testy jednostki P310 w suchym doku. Hybrydowy prom typu „double-ended ferry” stanowi realizację CRIST S.A. dla fińskiego armatora – Finferries. Pływająca pomiędzy Nauvo a Parainen jednostka, ma służyć do transportu 90 pojazdów i maksymalnie 372 osób. Uroczyste przekazanie promu planowane jest na kwiecień 2017 r.

CSPI6761
Znany nam już z niejednej publikacji prasowej prom ekologiczny (poczytaj też tu – kliknij) o napędzie hybrydowym diesel-elektrycznym (zaplanowano jedynie awaryjne wykorzystania silnika diesla) – tuż przed rozpoczęciem zalewania doku wodą

Wodowanie statku w suchym doku, jest jednym z ostatnich etapów prac nad ekologiczną jednostką dla Finferries. To istotny moment w budowie promu, który jako jeden z nielicznych w Europie posiada napęd hybrydowy (diesel-elektryczny):

Przed nami ostatnie dwa miesiące prac wykończeniowych na P310. Ich zwieńczeniem będzie uroczyste przekazanie jednostki fińskiemu armatorowi w kwietniu 2017 r. Dzięki realizacji projektów tego typu, stocznia Crist buduje swoją markę na wymagającym, fińskim rynku – mówi Zdzisław Bahyrycz, Crist S.A.

CSPI6765
Obok promu budowanego dla Finów, na doku – częściowo wyposażony kadłub drugiego z trawlerów zamówionych przez Islandzką firmę Samherji dla Deutsche Fishfang Union (DFFU) w norweskiej stoczni Kleven’s Myklebust Verft yard (CRIST S.A. jest tu podwykonawcą)
CSPI6798
Spotkany przeze mnie na doku Georg Skjong – kierownik budowy tej jednostki z ramienia DFFU – twardo wytrzymał (z nieznacznym tylko poruszeniem) 30 sekundowe naświetlanie obrazu… :)

Prom o rozmiarach 96 m długości i ponad 15 m szerokości będzie obsługiwany przez zaledwie trzyosobową załogę. Podczas trudnych warunków pogodowych, jednostka może być opcjonalnie napędzana trzema wysokoprężnymi i ekologicznymi silnikami dieslowo-elektrycznymi.

CSPI6816
Woda od kilkunastu już minut zalewa dok

Statek zostanie wyposażony w zespół baterii o żywotności min. 10 lat. Ładowanie akumulatorów będzie odbywało się każdorazowo podczas załadunku i rozładunku, a czas do tego potrzebny wyniesie zaledwie 7 min.

Dane techniczne: 

  • Długość: 96,35 m
  • Szerokość: 15,2 m
  • Wysokość: 5 m
  • Zanurzenie: 3,5 m

Notacja klasy: DNV +1A1, R3, Car Ferry B, ICE 1B, PET, E0, Battery Power

Tekst: materiały prasowe CRIST S.A.

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski

I jeszcze tylko rzut oka do portu w Gdyni… :)

Previous

O tym jak drobne epizody tworzą wielką historię...

Next

Żeglowanie na ekranie

Zobacz również