W 88. rocznicę podniesienia bandery wystawa osiągnięć Zygmunta Chorenia i msza na „Darze Pomorza”
13 lipca br., dokładnie w 88. rocznicę podniesienia bandery na żaglowcu „Dar Pomorza” (dzisiaj pod pieczołowitą opieką Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku) otwarto wystawę poświęconą działalności i dorobkowi zawodowemu najbardziej znanego w Polsce i w świecie projektanta żaglowców Zygmunta Chorenia.
Wystawę czasową „Żaglowce Zygmunta Chorenia” otwierał dyrektor NMM dr inż. Jerzy Litwin. Jak mówił, nasz kraj może poszczycić się ogromnym doświadczeniem zarówno w eksploatacji, jak projektowaniu i budowie żaglowców, a ogromna w tym zasługa właśnie Zygmunta Chorenia. Dyrektor przypominał też o przypadających na ten rok bardzo ważnych rocznicach, oprócz 100-lecia odzyskania niepodległości, wspomniał też o 450. rocznicy powstania Komisji Morskiej Zygmunta Augusta, jako pierwszego polskiego ministerstwa żeglugi. Jak powiedział „Witając tu dzisiaj wszystkich Państwa na pokładzie tego statku możemy z dumą powiedzieć, że dorobek Zygmunta Chorenia, prezentowany na tej niezbyt dużej powierzchni prezentuje się jednak imponująco – możemy być dumni, że jest wśród nas tak wspaniała osoba, projektant i konstruktor”.
Zygmunt Choreń mówił o swoim zainteresowaniu żaglowcami i skąd ono się wzięło – po odkryciu na rodzinnym strychu starego czasopisma „Morze” z pięknym zdjęciem „Daru Pomorza”, jeszcze z okresu zbierania na jego zakup pieniędzy; a także po wielu lekturach książek opowiadających o morskich przygodach i żeglowaniu. Najnowszym projektem pana Zygmunta jest budowany w Splicie w Chorwacji statek „Flying Clipper”, o 15 m dłuższy od wcześniejszego „Royal Clipper”, największy z dotychczasowych – powinien być gotowy do pierwszego rejsu z początkiem przyszłego roku. (Zobacz artykuł o Zygmuncie Choreniu i jego wielkiej zawodowej pasji – kliknij).
Podczas wernisażu głos zabierali też profesor kpt. ż. w. Daniel Duda, wręczając też medale dla Narodowego Muzeum Morskiego; kapitan ż. w. Leszek Górecki; kapitan ż. w. Marek Marzec, który miał możliwość dowodzenia żaglowcem „Royal Clipper”, wypowiedział się także st. mechanik Lechosław Bar – jak wiemy jeden z głównych propagatorów i inicjatorów budowy pierwszego, zaprojektowanego przez Zygmunta Chorenia dla Polski żaglowca „Dar Młodzieży”, w swojej wypowiedzi podkreślając szczególne zasługi profesora Daniela Dudy dla jego powstania. Jak się wyraził „to właśnie profesor Duda przez pół roku, bez przerwy, spędzał czas w pociągach i samochodach do Warszawy, wydeptywał wszystkie ścieżki, przekonując o potrzebie budowy żaglowca. Pan Profesor te ścieżki wydeptał i dzięki tej wytrwałości, umiejętności przekonywania i zjednywania ludzi do budowy tego statku doszło, i wielki tu ukłon w kierunku Profesora!” Wcześniej w ręce Zygmunta Chorenia trafił świeżo wydany przez nasze Fundacje album „Dar Młodzieży – 35 lat” (Oczywiście można go nabyć tu – kliknij).
Zwieńczeniem spotkania, a po nim jeszcze rozmów kuluarowych, była msza święta związana z pamięcią o 88. rocznicy podniesienia polskiej bandery na żaglowcu „Dar Pomorza”, poprzedzona słowem wstępnym dyrektora Jerzego Litwina. Mszę poprowadził duszpasterz ludzi morza ks. Edward Pracz, który podczas kazania przypomniał o 51 latach służby Białej Fregaty dla Polski i jej bandery.
Tekst i zdjęcia: Cezary Spigarski