Palenie pierwszych blach dla szwedzkiego okrętu wywiadowczego w Stoczni Remontowej Nauta SA
W Stoczni Remontowej Nauta SA miało dziś miejsce palenie pierwszych blach dla okrętu wywiadowczego Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Uroczystość, w której także wzięli udział przedstawiciele szwedzkiej grupy zbrojeniowej Saab, która w 2017 r. zleciła budowę okrętu należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej stoczni, stanowi rozpoczęcie etapu produkcji jednostki.
Wykonane zgodnie z harmonogramem projektu rozpoczęcie palenia blach jest ważnym kamieniem milowym przy produkcji budowanego w Polsce i wyposażanego w Szwecji okrętu wywiadowczego dla Svenska Marinien. Stanowi również zwieńczenie wspartego doświadczeniem z zakresu projektowania okrętów biura MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. okresu intensywnej współpracy pomiędzy Saab i Stocznią Remontową Nauta. Postęp dotychczasowych prac uzyskał pozytywną ocenę szwedzkiej agencji zamówień obronnych (FMV), która wcześniej podpisała z Saab odrębną umowę na zaprojektowanie, budowę i dostawę szwedzkiego okrętu wywiadowczego. Podczas, gdy zostanie on zbudowany, zwodowany i jego wstępne próby zostaną wykonane w Polsce, montaż dodatkowego wyposażenia jednostki i prace instalacyjne wykonane zostaną w stoczni Saab w Karlskronie.
Uroczystość pierwszego palenia blach oznacza pomyślne zakończenie etapu projektowego i rozpoczęcie prac produkcyjnych. Kontrakt na budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego, kluczowej jednostki we flocie, jest bardzo ważny dla jego odbiorcy – szwedzkiej marynarki wojennej i wymaga od stoczni wysokiej jakości realizowanych prac. Jesteśmy w stałym kontakcie z Nautą i jesteśmy zadowoleni, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z ustalonym harmonogramem – powiedział Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab w Polsce i krajach bałtyckich.
Zostaliśmy wybrani przez Saab w wyniku procesu selekcji, jako zaufany partner w przemyśle stoczniowym. Podobnie, jak w przypadku strony szwedzkiej, z zadowoleniem odnosimy się do wykonania palenia pierwszych blach. Możemy teraz rozpocząć etap właściwej produkcji okrętu – wyjaśnił Adam Potrykus, wiceprezes zarządu Stoczni Remontowej Nauta SA.
Kontrakt na budowę okrętu wywiadowczego wynika z realizacji postanowień zawartego 2016 r. porozumienia o współpracy przy projektach okrętowych pomiędzy Saab a Polską Grupą Zbrojeniową. Saab stale dąży do poszerzania współpracy z polskim przemysłem, czego dowodem jest m.in. zlecenie spółce Base Group budowy komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26.
Więcej informacji można uzyskać, kontaktując się z:
Łukasz Chudy: Cook Communications
lukasz.chudy@cook-comm.com
Saab Press Centre:
presscentre@saabgroup.com
Zdjęcia: PAP/Roman Jocher