Największy terminal kontenerowy w Polsce i na Bałtyku – DCT Gdańsk przeładował 9 milionów TEU (kontenerów o długości 20 stóp) od początku swego istnienia. Osiągnięcie takiego wyniku w ciągu dziesięciu lat działalności operacyjnej jest świadectwem bezustannego, dynamicznego rozwoju terminalu.

Z tej okazji Zarząd DCT Gdańsk S.A., mając zaszczyt gościć Ministra Inwestycji i Rozwoju Pana Jerzego Kwiecińskiego, składa podziękowania wszystkim pracownikom, klientom, partnerom i kontrahentom oraz służbom państwowym, bez których ten sukces nie byłby możliwy.

Dalszy rozwój terminalu kontenerowego DCT Gdańsk jest kluczowy nie tylko dla regionu, ale również dla całej gospodarki Polski oraz polskich przedsiębiorców coraz wydatniej zwiększających potencjał międzynarodowej wymiany gospodarczej.

Z okazji przeładowania 9 mln. kontenera 28 maja br. zorganizowano pod burtą statku „Munkebo Maersk” konferencję prasową. Przemawia prezes DCT Gdańsk SA Cameron Thorpe

– Terminal DCT, który dziś widzimy, jest produktem ciągłych inwestycji rok po roku, po to, aby stworzyć prawdziwą bramę na świat dla Polski. Inwestycje zagraniczne, takie jak te, wymagają stabilnych i przejrzystych ram prawnych w perspektywie długofalowej. Chciałbym podziękować pracownikom DCT Gdańsk za ich ciężką pracę, a także naszym klientom za wsparcie w rozwijaniu DCT jako hub’u światowego handlu – mówi Cameron Thorpe, Prezes Zarządu DCT Gdańsk S.A.

– Dzięki budowie DCT Gdańsk dziesięć lat temu i inwestycji w ciągły rozwój terminalu, Polska może już skutecznie konkurować z największymi portami w Europie, z korzyścią dla budżetu państwa. Przeładowując 1,6M TEU w roku 2017, DCT wypracowało sobie pozycję nr 16 wśród terminali kontenerowych w Europie. Obecna dynamika wzrostu, która kwartał do kwartału przekracza 40% pozwala wierzyć, że ta pozycja zostanie, co najmniej utrzymana.  Będzie to miało wpływ na wzrost wpływów z ceł, VAT oraz akcyzy do budżetu państwa. Dodam, że w pierwszym kwartale 2018 roku było to już 2,1 miliarda złotych – komentuje Adam Żołnowski, Wiceprezes Zarządu DCT Gdańska S.A.

Za chwilę, po kilku słowach od wiceprezesa Adama Żołnowskiego oraz przemówieniu ministra Jerzego Kwiecińskiego wybrani przedstawiciele Działu Operacyjnego i Działu Utrzymania Ruchu DCT, dzięki którym osiągnięcie takiego przeładunku nie byłoby możliwe, złożą swoje podpisy na ruszającym w świat kontenerze

Jak powiedział minister Jerzy Kwieciński: „Gospodarka morska jest bardzo ważna dla naszego kraju i jego gospodarki, a transport morski jest kluczowym elementem transportu światowego. 80 procent wszelkiego rodzajów towarów na świecie jest przewożonych drogą morską. (…) Cieszy nas, że ten port, Państwa terminal, tak się rozwija. Liczymy na to, że Państwa ten kawałek portu będzie się dalej powiększał – mam na myśli Wasz udział w transporcie morskim, szczególnie tu, na Bałtyku (…)

Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych. Obecnie terminal DCT jest w trakcie realizacji kolejnej inwestycji o nazwie T2b, która zakłada doposażenie istniejącego głębokowodnego nabrzeża przeładunkowego T2 w dodatkowy sprzęt, zwiększenie placów składowych, automatyzację kompleksu bramowego dla samochodów ciężarowych oraz znaczące podniesienie intermodalnej zdolności operacyjnej na kolei.

Tekst: DCT Gdańsk S.A.

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski