W poniedziałek, 8 lipca 2019 roku o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. odbyła się uroczystość chrztu oraz wodowania holownika H-2 budowanego dla Marynarki Wojennej RP.

Meldunek od dowódcy Kompanii Honorowej Marynarki Wojennej RP przyjmował obecny na uroczystości zastępca Inspektora Marynarki Wojennej – kontradmirał Krzysztof Zdonek
Złożeniem meldunku Prezesowi Zarządu Remontowa Shipbuilding S.A. Marcinowi Ryngwelskiemu składał kierownik budowy Rafał Dobrowolski
Certyfikat potwierdzający gotowość okrętu do wodowania przekazał prezesowi Ryngwelskiemu przedstawiciel Polskiego Rejestru Statków S.A. (firmy prowadzącej nadzór klasyfikacyjny nad budową jednostki) Janusz Dilling – Zastępca Dyrektora Okrętowego, Szef Służby Nadzoru Okrętów Wojennych PRS
Jeszcze przywitanie gości, krótkie przemówienie prezesa Marcina Ryngwelskiego, chwilę później rozpoczęcie uroczystości chrztu, poprzedzonej poświęceniem jednostki

Matką Chrzestną jednostki została Magdalena Śniadecka, Dyrektor Szkoły Podstawowej im. wiceadmirała Józefa UNRUGA w Laskach Wielkich.

Ta podwójna uroczystość jest następstwem podpisanej w czerwcu 2017 roku umowy na budowę sześciu holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej. Pięć z nich jest w trakcie budowy na różnych etapach zaawansowania prac. Dwie pierwsze jednostki, które otrzymały imiona „Bolko” i „Gniewko” są już wyposażane. Budowa szóstej jednostki rozpocznie się 9.07.2019 r. Wodowany w poniedziałek holownik H-2 otrzyma imię „Mieszko”.

Holowniki przeznaczone są między innymi do:

  • zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach,
  • wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną,
  • wsparcia akcji ratowniczych,
  • transportu osób i zaopatrzenia,
  • neutralizacji zanieczyszczeń,
  • podejmowania z wody torped.
Wodowanie przy pomocy dźwigu pływającego zostało zapowiedziane na godzinę 14-stą, niestety awaryjnie nie mogłem tego doczekać … :(

Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. i uciągu 35 t.

Tekst: Aleksandra Tesmer

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski

Zobacz jak sprawy się miały z holownikiem H-11 „Bolko” – kliknij

Zobacz jak sprawy się miały z holownikiem H-1 „Gniewko” – kliknij

Previous

Baltic Sail 2019 Finał XX Szant pod Żurawiem

Next

Regaty samotników w JKM GRYF

Zobacz również