Port Gdynia jest uniwersalnym portem multimodalnym w europejskiej sieci transportowej TEN- T. Owa przewaga, to między innymi przewaga technologiczna, wynikająca z wprowadzania innowacyjnych zmian, uwzględniających nieodległą przyszłość. Wierzymy, iż należy wychodzić naprzeciw potrzebom rynku, przewidując kierunek rozwoju branży morskiej i jako lider, być inicjatorem zmian i wytyczać trendy wśród europejskich portów morskich, podobnie jak w przypadku systemu AntyDron.
Obecnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. bada wiele odrębnych zagadnień związanych z wykorzystaniem rozwiązań z zakresu autonomiczności o rożnym stopniu. Naszym celem jest utworzenie silnego i skoncentrowanego punktu na mapie Polski, gdzie w drodze współpracy podmiotów zaangażowanych w rozwój sektora jednostek autonomicznych i bezzałogowych, będą podejmowane nowatorskie inicjatywy rozwojowo-badawcze.
Celem przeprowadzenia Manewrów Jednostek Bezzałogowych w Porcie Gdynia jest zbadanie szeroko rozumianych zależności między jednostkami bezzałogowymi oraz innymi elementami infrastruktury portowej, czy jednostkami załogowymi. Z uwagi na konieczność przygotowania się do obsługi tego typu statków w Porcie Gdynia, podejmujemy inicjatywy, które w przyszłości pozwolą nam stworzyć odpowiednią infrastrukturę, a co za tym idzie, sprawnie wejść w nowy etap rozwoju żeglugi morskiej. Będzie to możliwe po uprzednim zbadaniu wielu aspektów z tym związanych.
Manewry / Testy jednostek bezzałogowych w naszym porcie pozwolą poznać kwestie związane z:
– poruszaniem się jednostek bezzałogowych w kanałach portowych
– możliwościami zastosowania systemu RTK z systemami jednostek bezzałogowych
– przygotowaniem danych
wejściowych do nowego systemu IT dla jednostek bezzałogowych
we współpracy z systemem RTK i innymi systemami funkcjonującymi w Porcie
– zależnościami jednostek bezzałogowych podczas wykonywania manewrów
– identyfikacją oraz określeniem warunków brzegowych w aspekcie bezpieczeństwa poruszania się jednostek bezzałogowych względem innych statków oraz infrastruktury portowej
– identyfikacją oraz określeniem warunków brzegowych w aspekcie infrastruktury portowej niezbędnej do obsługi jednostek MASS
– pracą jednostek bezzałogowych przeprowadzających inspekcję wizualną nabrzeży
– pracą jednostek
bezzałogowych dokonujących specjalistycznych pomiarów w tym sondażu dna
za pomocą sondy 3D
– określeniem możliwości
przekazywania informacji między dwoma jednostkami bezzałogowymi
w trakcie wykonywania manewrów.
W drodze analiz oraz posiadanych doświadczeń będziemy mogli wnieść swój wkład do dopiero tworzonych przez IMO oraz MGMiŻŚ przepisów.
Tekst: materiały prasowe ZMPG-a S.A.
Zdjęcia: Tadeusz Urbaniak