Zakład Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta zwodował pierwszy w tym roku statek. 1 marca z pochylni B-3 zjechał na wodę częściowo wyposażony trawler rybacki „Cetus”.

Statek powstał na zamówienie norweskiego kontrahenta – firmy Fitjar Mekaniske Verksted A.S. Finalnym odbiorcą jednostki będzie zajmująca się połowami ryb norweska firma Cetus A.S. Mierząca 65 m długości i 14 m szerokości jednostka jest pierwszym statkiem zwodowanym przez Nautę w tym roku.

Dyrektor Zakładu Nowych Budów Sławomir Łubiński: „W ciągu ostatnich trzech tygodni nie wszystko wyglądało tak, jakbyśmy chcieli, ale wspólnie z armatorem, wspólnie z towarzystwem klasyfikacyjnym, doprowadziliśmy do tego, że dzisiaj mamy przed sobą piękny statek, który za chwilę zostanie zwodowany.” Tutaj padły słowa podziękowania dla wszystkich, dzięki którym do tego doszło. Dodał też, patrząc w przyszłość z optymizmem (ostatnie doniesienia mówią o zakończeniu przez Nautę produkcji w tym miejscu po oddaniu jeszcze trzech zakontraktowanych dotąd statków – dop. red.): „Proszę z perspektywą patrzeć na to, co przed nami. Czeka nas budowa trzech statków. W sumie dla tego armatora będzie to 20 statków. To są statki, które dadzą nam przyszłość tego zakładu. Proszę się nie obawiać o jego istnienie – będzie istniał. W zakładzie będą budowane statki, bo jesteście Wy, jako skonsolidowana załoga. Statki mogą tu być budowane, jest kadłubownia, rurownia, wyposażenie, mamy kooperantów. Jeszcze raz wszystkim serdecznie dziękuję i mam nadzieję, że dalej z tej pochylni kolejne statki będą wodowane.
Przedstawiciel armatora (niekoniecznie z entuzjazmem): „A więc nadszedł ten dzień, czekaliśmy na niego bardzo długo, mam nadzieję, że reszta prac pójdzie sprawnie, abyśmy mogli go zabrać do Norwegii, dokończyć i sprawić, aby jak najszybciej trafił do eksploatacji.

Budowa statków rybackich jest jedną ze specjalności Zakładu Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta. Poza nimi w portfolio Nauty są także jednostki naukowo-badawcze i statki usługowe dla sektora offshore. W ostatnim czasie Stocznia pozyskała także ważny kontrakt na budowę w pełni wyposażonego statku dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej oraz na budowę okrętu ratowniczego dla Marynarki Wojennej RP.

Dane techniczne statku:

Długość całkowita: 65 m

Szerokość: 14 m

Tekst: materiały prasowe Nauta S.A.

Zdjęcia: Jarosław Staluszka i Cezary Spigarski (również komentarz)