21 listopada 2019 w DCT Gdańsk uruchomiono pierwsze stałe połączenie kolejowe Euro China Train. Pociąg regularnie przyjeżdżać będzie z Xi’an w Chinach poprzez terminal lądowy Adampol Małaszewicze do morskiego terminalu kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk.

Przybycie pociągu otwiera zupełnie nowy rozdział w kontekście transportu intermodalnego i koncepcji „One Belt, One Road”, która zakłada stworzenie szybkiego i pewnego połączenia Chin z resztą świata. Polska od samego początku powstania inicjatywy była jej ważną i integralną częścią. Uroczystość jest zwieńczeniem wielomiesięcznych rozmów prowadzonych przez polskie władze i spółki: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Adampol oraz DCT Gdańsk, zaangażowanych w rozwój tej inicjatywy.
Pierwszy pociąg został uroczyście powitany przez przedstawicieli władz Polski oraz innych krajów. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej reprezentował Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu. Wiceminister podziękował przedstawicielom spółek za wkład w rozwój transportu intermodalnego i podkreślił wysoką dynamikę rozwoju Portu Gdańsk w ostatnich latach.

Minister Witkowski zapewniał, że z obranej drogi rozwoju portów rząd RP nie odejdzie, i że: „przed nami jeszcze inne gigantyczne inwestycje, które będziemy rozwijać z pożytkiem dla transportu, społeczności lokalnej i dla naszych międzynarodowych partnerów”. Jak też dodał do obecnych na sali przedstawicieli krajów potencjalnie zainteresowanych współpracą transportową Kazachstanu i Republiki Korei – „będziemy zabiegali, abyście czuli się w Polsce, jak u siebie w domu”
Ambasador Republiki Korei w Polsce Sun Mira
Prezes Glovis Europe GmbH Chan Jul Park

Czas przejazdu kolejowego towarów z Chin do terminalu w Małaszewiczach, jednego z największych terminali kolejowych o znaczeniu międzynarodowym w Polsce, trwa od 9 do 10 dni. Czas podróży z Małaszewicz do Gdańska to jedynie 1 lub 2 dni, a możliwe jest skrócenie całego tranzytu nawet do 10 dni. Przyjazd kolejnego pociągu z Chin planowany jest na grudzień, a regularne transporty cotygodniowe na tej trasie ruszą już od stycznia 2020.

Nowe połączenie kolejowe z Chin bezpośrednio do Portu Gdańsk jest alternatywą dla portów zachodnioeuropejskich, która znacząco skraca czas dostawy kontenerów na rynki Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Widzimy w tym szansę na wykorzystanie naszej mocno rozwiniętej siatki połączeń i infrastruktury przeładunkowej – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., obecny na wydarzeniu. Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie przyśpieszyć transport towarów z Chin nawet o 5 dni. Należy pamiętać również o mniejszej ilości operacji na kontenerze, co przekłada się na mniejsze koszty. Od dziś Port Gdańsk może zaoferować szybszą, tańszą i konkurencyjną wobec obecnie funkcjonujących rozwiązań usługę.

Kontenery przeładowywane będą na DCT Gdańsk, największym terminalu kontenerowym na Bałtyku. Od tego roku DCT wchodzi w skład grupy PSA – jednego z czołowych światowych operatorów terminali kontenerowych.

Od 2010 roku DCT Gdańsk obsługuje bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem, umożliwiając Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego; między Europą a Azją. Zapewnia również sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Azją. Dziś jesteśmy świadkami uruchomienia stałego połączenia kolejowego między Chinami a Gdańskiem i cieszymy się, że możemy być częścią tego serwisu. To wartość dodana dla portu, rozszerzony wachlarz możliwości dla klientów. To dowód, że transport morski oraz lądowy mogą rozwijać się i współistnieć w harmonii, umacniając tym samym pozycję Portu Gdańsk i terminalu DCT jako Północnej Bramy dla najszybciej rozwijającego się regionu w Europie. – komentuje Cameron Thorpe, Prezes Zarządu DCT Gdańsk.

Firma Adampol, zaangażowana w utworzenie serwisu Euro China Train, od 20 lat prowadzi działalność w zakresie międzynarodowego i krajowego transportu samochodów osobowych, dostawczych i półciężarowych. Firma posiada do dyspozycji kilka tysięcy autotransporterów oraz kilkaset specjalistycznych wagonów.

Firma Adampol ma już wieloletnie doświadczenie w przeładunkach pociągów z Chin na swoim terminalu na granicy polsko-białoruskiej. Każdego dnia przez Małaszewicze przejeżdża 19 pociągów ze wszystkich najważniejszych chińskich terminali lądowych. Połączenie między terminalem lądowym Adampol Małaszewicze a terminalem morskim DCT Gdańsk otwiera wiele szlaków transportowych, które będą konkurencyjne w stosunku do istniejących, np. te prowadzące z Chin przez Hamburg i Duisburg do Wielkiej Brytanii czy Skandynawii mogą zostać zastąpione i w rezultacie przyspieszone aż do 5 dni. Alternatywne szlaki transportowe, które tworzy jeszcze bardziej umocni pozycję portu Gdańsk w Europie. – dodaje Elena Łukanowa, Prezes Zarządu Adampol S.A.

Elena Łukanowa – prezes Adampol S.A., jak mówiła: W listopadzie roku 1990, siedzący obok mnie Adam Bargielski postanowił założyć naszą spółkę. W listopadzie tegoż roku jako urodzona w Moskwie przybyłam do Polski – nie miałam pojęcia co to jest logistyka, ale okazało się, że wspólnie zbudowaliśmy to, co spowodowało do nas niesamowite zaufanie klientów – sama wizja nic nie znaczy, jeżeli jej nie zrealizujemy. Zdajemy sobie sprawę, że dynamika połączeń Chin z Polską i Europą w ostatnim dziesięcioleciu wzrosła stukrotnie. (…) Cieszymy się bardzo, że wspólnie z naszymi partnerami Portem Gdańsk i DCT stworzymy coś, co otwiera (również w listopadzie) nową, przewidywalną, niedrogą i pewną drogę łączności
Łukasz Szutenberg Business Development Manager w Adampol S.A. – mówił m.in. o różnicach cen przewozu kontenera statkiem i koleją (o 2 tys. USD drożej), jednak większa częstotliwość, a także znaczne skrócenie drogi do dalszych portów w Szwecji i Anglii – powoduje coraz większe zainteresowanie kontrahentów
Po części oficjalnej miało miejsce powitanie pierwszego transportu

Tekst: materiały prasowe ZMPG S.A.

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski