W czwartek, 10 października 2019 roku o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. odbyła się uroczystość położenia stępki niszczyciela min ORP „Mewa” oraz chrztu i wodowania niszczyciela min ORP „Albatros”. Matką Chrzestną została Krystyna Patz, żona wiceadmirała Jerzego Patza, który był dowódcą poprzedniej jednostki.

Ta potrójna uroczystość była następstwem umowy na dostawę dwóch nowoczesnych niszczycieli min wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego, podpisanej z Inspektoratem Uzbrojenia w grudniu 2017 roku w Ministerstwie Obrony Narodowej w Warszawie.

Meldunek o gotowości do przeprowadzenia ceremonii chrztu i wodowania przyjął od kierownika budowy prezes RS S.A. Marcin Ryngwelski

Okręty budowane są przez konsorcjum firm ze stocznią Remontowa Shipbuilding S.A. z grupy Remontowa Holding jako liderem. Pozostałe spółki konsorcjum to OBR Centrum Techniki Morskiej SA (OBR CTM) oraz PGZ Stocznia Wojenna z Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Certyfikat potwierdzający gotowość okrętu do wodowania prezentował przedstawiciel Polskiego Rejestru Statków S.A. (firmy prowadzącej nadzór klasyfikacyjny nad budową jednostki) Janusz Dilling – Zastępca Dyrektora Okrętowego, Szef Służby Nadzoru Okrętów Wojennych PRS

Podobnie jak w przypadku prototypu – ORP KORMORAN przekazanego do służby w listopadzie 2017 – kadłuby kolejnych niszczycieli min budowane są ze stali amagnetycznej zapewniającej niską charakterystykę pól fizycznych okrętów.

Odczytanie listu od Prezydenta RP Andrzeja Dudy
Zastępca Inspektora Marynarki Wojennej – kontradmirał Krzysztof Zdonek

Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiegają w specjalnej hali wyposażonej w systemy monitoringu i specjalistyczne urządzenia filtrujące oraz kontrolujące m.in. czystość, i temperaturę powietrza, a także zapobiegające przedostawaniu się do środka opiłków żelaza i innych zanieczyszczeń z zewnątrz.

Za chwilę poświęcenie okrętu przez opiekunów duchowych Marynarki Wojennej

Okręty typu „Kormoran II” przeznaczone są do zwalczania i poszukiwania min morskich, rozpoznania torów wodnych, przeprowadzania jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawiania min, zdalnego sterowania samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz prowadzenia akcji ratowniczych.

Matka Chrzestna – Krystyna Patz

Niszczyciele min projektu 258 „Kormoran II” to jedne z najnowocześniejszych okrętów tego typu w Europie, zaprojektowane przez polskie biuro Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding.

Grupa kapitałowa Remontowa Holding to największa polska grupa stoczniowa i jedna z największych w Europie, specjalizująca się w projektowaniu, budowach, remontach, przebudowach i wyposażaniu jednostek pływających, zatrudniająca bezpośrednio ponad 4 tysiące pracowników oraz 4 tysiące kooperantów. W jej składzie działa: biuro projektowe, dwie największe w Polsce stocznie (budowa średnio 10 kompletnie wyposażonych statków i okrętów oraz remonty 200 jednostek pływających rocznie), jak również kilkunastu producentów i dostawców systemów i urządzeń okrętowych.

Główne parametry okrętów:

1. Wyporność – 830 t

2. Długość całkowita – 58,50 m

3. Szerokość maksymalna – 10,30 m

4. Wysokość do pokładu dziobówki – 6,40 m

5. Wysokość do pokładu głównego na rufie – 4,70 m

Tekst: materiały prasowe Remontowa Shipbuilding S.A.

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski

Previous

Polskie rolnictwo zwiększa potencjał eksportu zbóż

Next

Trzy lata kształcenia zawodowego pod patronatem Stoczni Remontowej NAUTA SA

Zobacz również