7 marca 2019 roku o godzinie 13.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. odbyła się uroczystość położenia stępki drugiego z serii statku wielozadaniowego B 618/2.

Pamiątkowe medale tuż przed wspawaniem

Kontrakt na budowę dwóch wielozadaniowych jednostek pływających dla Urzędów Morskich w Gdyni i Szczecinie podpisany został przed rokiem – 5 marca 2018 roku.

Pierwsza jednostka, której stępkę położyliśmy przed trzema miesiącami jest aktualnie w fazie składania i montażu kadłuba.

Prezes Remontowa Shipbuilding S.A., Marcin Ryngwelski: „To już trzecia uroczystość w naszej stoczni w ostatnim miesiącu (…) Bardzo cieszy nas fakt, że w ostatnich latach znacznie powiększyło się wykonanie dla polskich armatorów, aktualnie budujemy dla nich 12 jednostek. Kontrakt na budowy statków wielozadaniowych dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni podpisany został przed rokiem, w marcu 2018 r. Minione 12 miesięcy wykorzystaliśmy na przygotowanie i rozpoczęcie budowy obu jednostek. (…) Realizacja tego kontraktu jest dla nas bardzo ważna z wielu powodów. Jednym z nich jest fakt, iż w całości stanowią one dorobek polskiej myśli technicznej.”

Budowane statki przeznaczone są między innymi do utrzymania i aktualizacji oznakowania nawigacyjnego szlaków morskich i śródlądowych dróg wodnych, a więc głównie do transportu, obsługi, wymiany oraz kontroli pław (boi), również w warunkach zalodzenia akwenów. Specjalna konstrukcja jednostek umożliwi pełnienie ich podstawowych funkcji – lodołamaczy pełnomorskich.

Zenon Kozłowski, z-ca Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. Oznakowania Nawigacyjnego, wyraził swoje zadowolenie, że prace przebiegają zgodnie z planem, że statki będą oddane w terminie, i jak dotąd nie ma żadnych zagrożeń jego niedotrzymania. Wyraził pewność, że hasło widoczne na reklamach, informujące o realizacji programu „Nostri Maris” (Nasze Morze), będzie realizowane przez oba statki.

W przypadku wystąpienia katastrofy morskiej, statki będą mogły wspomagać i prowadzić ważne dla bezpieczeństwa na morzu działania ratownictwa morskiego (SAR), przeciw-pożarowe i ratownictwa technicznego, takie, jak holowanie jednostek pływających, zwalczanie rozlewów olejowych, gaszenie pożarów i podejmowanie rozbitków.

Jan Młotkowski, z-ca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Oznakowania Nawigacyjnego: „Jestem bardzo zadowolony, że dzisiaj mamy drugie położenie stępki, co oznacza, że już mamy czym się dzielić, jeśli chodzi o dwa urzędy. Jestem wdzięczny stoczni za tak sprawnie przebiegającą organizację obu budów.”

Dodatkowo, obie jednostki wyposażone będą również w urządzenia niezbędne do realizacji zadań hydrograficznych.

Moment wspawania medali
Prezes Marcin Ryngwelski wręczał też pamiątkowe medale najważniejszym gościom

Statki budowane z finansowym wsparciem Unii Europejskiej przekazane będą Armatorowi w 2020 roku i zastąpią wysłużone, 35-letnie obecnie statki eksploatowane dotąd przez Urząd Morski w Szczecinie i Urząd Morski w Gdyni.

Moment wspólnego podpisania zaświadczenia o przeprowadzeniu niezbędnych przeglądów w zakresie konstrukcji sekcji dennej D4, potwierdzającego położenie stępki i gotowość do prowadzenia dalszych etapów budowy i wyposażania statku wielozadaniowego B618/2. Od lewej: prezes Polskiego Rejestru Statków Andrzej Madejski, dyrektor Zenon Kozłowski i prezes Marcin Ryngwelski

Obie jednostki budowane są według projektu wykonanego przez należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków. Serdecznie zapraszamy dziennikarzy do wzięcia udziału w uroczystości.

Tekst: materiały prasowe Remontowa Shipbuilding S.A.

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski

Położenie stępki pierwszego statku wielozadaniowego B 618/1 – poczytaj tu – kliknij

Previous

Pracownicy z Korei Północnej byli zatrudniani również w Europie

Next

Wyjątkowy, trzytygodniowy rejs po Europie na pokładzie żaglowca "Generał Zaruski"

Zobacz również