Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia
W momentach kiedy historia tworzy się na naszych oczach, szczególne znaczenie mają symbole, zwłaszcza te, które wprost stanowią o naszej tożsamości. Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz zaproszonymi gośćmi przypominał o jednym z najsłynniejszych polskich transatlantyków MS Piłsudski.
Koncepcja kamienia węgielnego w postaci kotwicy będącej repliką tej, która była na burcie MS Piłsudskiego, przypomina, że wybudowanie Portu Gdynia i rozwój handlu morskiego należały do strategicznych celów odradzającej się II Rzeczpospolitej. Symbolem stała się także odznaka Pierwszej Brygady Piłsudskiego, która znajdowała się na dziobie transatlantyka, a uwieczniona na kamieniu węgielnym. Do jego wnętrza trafił akt erekcyjny, dzisiejsze wydanie prasy codziennej, kolekcjonerska 5 złotowa moneta wydana przez NBP z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości oraz nośnik pamięci elektronicznej z wystawą PORT GDYNIA- SZTANDAROWA INWESTYCJA POLSKI NIEPODLEGŁEJ, autorstwa artysty, Tadeusza Urbaniaka.
Jedną z wizytówek tamtych czasów był Dworzec Morski przy nabrzeżu Francuskim, do którego cumował flagowy statek polskiej floty pasażerskiej – symbol nowoczesności, wizji i odwagi. W obszarze ruchu pasażerskiego budowa publicznego terminalu promowego w Gdyni jest pierwszą od tego czasu tak dużą inwestycją, stanowiącą kolejny kamień milowy w rozwoju miasta i kraju.
Inwestycja przyczyni się do przyjmowania większej liczby promów oraz ułatwi manewrowanie promów o długości 240 metrów. Skróci się czas związany z zawinięciem statku do portu (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut).
Nowa lokalizacja terminalu – przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala to również korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej, to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.
– Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T – komentuje Adam Meller– Prezes ZMPG S.A.
Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w gdyńskim porcie. Prace obejmują między innymi budowę terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m3 i magazynu 7 tys. m3, przebudowę nabrzeży o długości około 600 metrów, a także budowę placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m2 . Ponadto DORACO wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych oraz inne prace infrastrukturalne. Do realizacji zadania zaplanowano użycie blisko 2000 ton stali, a także 20 tys. m³ betonu.
– Prace na budowie terminalu postępują zgodnie z harmonogramem – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO – Aktualnie osiągnęliśmy poziom stropu nad parterem budynku terminalu, wcześniej obiekt został posadowiony na palach – do tego celu wykorzystaliśmy 182 pale o łącznej długości ponad 2000 metrów bieżących. W ten sam sposób przygotowaliśmy podłoże pod fundamenty budynku magazynu. Równolegle realizowane są sieci sanitarne, elektryczne i teletechniczne na placu, a także układanie pierwszych torów kolejowych. Trwają także prace hydrotechniczne – między innymi betonowanie rur stalowych. W najbliższym czasie czeka nas montaż ściągów i zasypywanie platformy pod rampę ro-ro.
Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok. 290 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116.837.137,67 PLN.
Tekst: materiały prasowe ZMPG-a
Zdjęcia: Tadeusz Urbaniak, Cezary Spigarski (również komentarz powyższy i poniższy)
P.S. (dop. red.)
Należy w tym miejscu wspomnieć też o zaangażowaniu firmy Doraco w kształcenie przyszłych kadr inżynieryjnych w hydrotechnice. Jak pamiętamy, jakiś czas temu, doszło do podpisania porozumienia z Politechniką Gdańską w sprawie otwarcia nowego kierunku kształcenia na studiach drugiego stopnia – powołano międzywydziałowy kierunek Inżynieria morska i brzegowa – zajrzyj tu – kliknij. Aby stało się zadość zapotrzebowaniu na wiedzę fachową w tej dziedzinie Doraco, mogę to śmiało powiedzieć, współfinansowało powstanie najnowszego opracowania w tej dziedzinie (wydania VI) – wydanej właśnie przez naszą fundację książki autorstwa nieżyjącego już Bolesława Mazurkiewicza i kontynuującego jego pracę Franciszka Wiśniewskiego – „Morskie budowle hydrotechniczne. Zalecenia do projektowania, wykonywania i utrzymania” . Z myślą o studentach tego nowego kierunku Doraco swoją wersję tej książki przygotowało z myślą o jej wręczaniu przyszłym adeptom sztuki hydrotechnicznej.
Książka (wydana z uwzględnieniem najnowszych przepisów i całkowicie na czasie) w wersji przeznaczonej do sprzedaży, a z kolei współfinansowana przez szereg firm związanych z gospodarką morską i budownictwem hydrotechnicznym, tu znaczącą rolę odegrał m.in. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. – jest do nabycia w naszej księgarni – kliknij :)