W piątek, 26 lipca 2019 roku o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. odbyło się wodowanie statku wielozadaniowego B 618/1. Jest to pierwsza z dwóch, jednostka zamówiona przez Urząd Morski w Szczecinie. Po zakończeniu budowy statek eksploatowany będzie przez Urząd Morski w Gdyni.

Jednostki zastąpią zbudowane w naszej Stoczni statki hydrograficzne „Zodiak” i „Planeta”, przekazane do eksploatacji w 1982 roku. Nowe statki posiadać będą lepsze parametry i możliwości. Będą wykorzystywane m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, do wykonywania pomiarów hydrograficznych z obróbką i opracowywaniem pomiarów, do holowania i lodołamania oraz jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim, gaszeniu pożarów i zwalczaniu rozlewów olejowych.

Matka chrzestna pierwszego „Zodiaka” Oleńka Majewska i Robert Witkowski z gdyńskiego Urzędu Morskiego. Statek zwodowano w sierpniu 1981 roku. Poniżej kilka zdjęć z tego dnia oraz kilka przedstawiających bardzo rzadki widok, kiedy to podczas powrotu w Rejsu Niepodległości w asyście żaglowca „Dar Młodzieży” w marcu br. płynęły dwie bliźniacze jednostki Urzędów Morskich z Gdyni i Szczecina, właśnie „Zodiak” i stacjonująca na co dzień w Szczecinie „Planeta”

Statki o długości 60 m, szerokości 12,8 m i zanurzeniu 3,5 m będą osiągać prędkość 13 w. Jednostki będą posiadały spalinowo – elektryczny system napędu pozwalający na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu różnorodnych funkcji.

Prezes Remontowa Shipbuilding S.A., Marcin Ryngwelski witając przybyłych gości i mówiąc o 1021 wodowaniu w tej stoczni, dziękował wszystkim, którzy do tego momentu doprowadzili swoim wysiłkiem twórczym i wykonawczym. Podkreślał też zasługi właściciela całego holdingu stoczniowego Piotra Soyki dla jego obecnego i planowanego dalej rozwoju

Obie jednostki budowane są według projektu wykonanego przez należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków. Statki wejdą do eksploatacji w połowie 2020 roku.

Statek był pierwotnie planowany dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. Jak powiedział Zenon Kozłowski, z-ca Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. Oznakowania Nawigacyjnego – z racji i dla upamiętnienia 100-lecia Polskiej Administracji Morskiej przypadającego w roku 2020 – Urząd Morski w Gdyni powinien mieć zdecydowane pierwszeństwo w planowanym na rok przyszły wejściu statku do eksploatacji
Z kolei dyrektor gdyńskiego Urzędu Morskiego Wiesław Piotrzkowski, przypominając swoją morską karierę w Polskich Liniach Oceanicznych, mówił (z taką radością, że wreszcie), że dla marynarza przeciętny wiek statku to 20-25 lat – a tu Urzędy Morskie czekały niemal ich czterdzieści, zanim pomału dochodzi w nich do wymiany floty. Chwilę później odbyło się jeszcze krótkie nabożeństwo prowadzone przez duszpasterza ludzi morza ks. Edwarda Pracza wraz z pokropieniem święconą wodą, ale też trzeba było szybko zdążyć zająć upatrzoną pozycję do wykonania tej najważniejszej części dzisiejszego przekazu

Inwestycja w 85 procentach jest dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Tekst: Aleksandra Tesmer, Manager ds. Promocji i Reklamy

Zdjęcia: z archiwum Oleńki Majewskiej (dzięki uprzejmości Roberta Witkowskiego z Urzędu Morskiego w Gdyni), Cezary Spigarski (również komentarz)

(Poczytaj też tu – kliknij oraz tu – kliknij)

Previous

Wiatr i Woda 2019 na Wodzie w Gdyni trochę migawek i projekt FLOAT

Next

Start regat SummerHeat DOUBLE

Zobacz również