20 grudnia 2019 r. w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej „Nauta” S.A. w Gdańsku odbyło się wodowanie statku rybackiego zbudowanego na zlecenie duńskiej stoczni Karstensens Skibsvaerft AS. Jednostka m/v Tor-ön jest ostatnią, którą zbudowano w gdańskim Zakładzie Nauty.

Trawler o wymiarach 49,99 m x 13,20 m powstał na pochylni B-1. Będzie wyposażony w zbiorniki RSW o pojemności 1250 m3, przeznaczone do przewozu żywych ryb. M/v Tor-ön wyposażony będzie także w silnik Wartsila 8L32, oraz w nowoczesne rozwiązania funkcjonalne (rybołówcze) oraz elektroniczne.

Po zakończeniu prac na jednostce, Stocznia Remontowa Nauta S.A. definitywnie zamknie Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Na rynku nowych budów Nauta funkcjonowała siedem lat, otwierając dedykowany wydział na terenach gdańskich pochylni. W tym czasie pozyskała kontrakty na budowę  30 nowych jednostek, w tym dwa w pełni wyposażone statki naukowo-badawcze dla uniwersytetów z Goeteborga i Gdańska, jedną w pełni wyposażoną jednostkę rybacką oraz jeden okręt rozpoznania elektronicznego. Pozostałe statki to częściowo wyposażone trawlery oraz jednostki typu offshore.

Powracający z wodowania dyrektor Zakładu Nowych Budów, Sławomir Łubiński: „No cóż, ostatni statek, zbudowaliśmy tu 30. Z jednej strony radość z wodowania, a z drugiej wielki smutek, że to już ostatni. Załoga przez te lata bardzo się wyspecjalizowała, armatorzy byli bardzo zadowoleni, decyzje zapadły takie, które nas zabolały, ale trudno, podporządkujemy się do tego, co trzeba, żeby tylko się działo dobrze.” A ludzie? jak odpowiedział dyrektor: „Część tylko została, reszta się już rozeszła, miewaliśmy tu do tysiąca zatrudnionych, bardzo niewielu trafiło do gdyńskiej części Nauty – często decydują dojazdy i miejsce zamieszkania. Życzymy Naucie dalszego, dobrego działania w remontach statków.

Tekst: materiały prasowe SR Nauta S.A.

Zdjęcia: Jarosław Staluszka i Cezary Spigarski (również komentarz)