W poniedziałek, 8 października 2018 roku o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. odbyła się uroczystość chrztu oraz wodowania holownika H-11 budowanego dla Marynarki Wojennej RP. Matką Chrzestną jednostki została pani Honorata Hyżyk.

Dwa pędniki azymutalne pozwolą na wykonywanie bardzo skomplikowanych manewrów
Podczas ceremonii obecny był Inspektor Marynarki Wojennej kontradmirał Jarosław Ziemiański, który przed rozpoczęciem uroczystości przyjął meldunek od dowódcy Kompanii Reprezentacyjnej MW
Chwilę później rozpoczęła się część oficjalna, gdzie gości przywitał prezes Remontowa Shipbuilding S.A. Piotr Dowżenko. Przemawiał Inspektor MW kontradm. Jarosław Ziemiański, a certyfikat gotowości do wodowania przekazał na ręce prezesa RS S.A. Janusz Dilling, Dyrektor Pionu Nadzorów Przemysłowych w Polskim Rejestrze Statków
Krótkie nabożeństwo odprawił arcybiskup metropolita gdański Sławoj Leszek Głódź, po czym przystąpił do poświęcenia okrętu, aby za chwilę samego nadania imienia i rozbicia tradycyjnej butelki szampana o kadłub okrętu dokonała jego matka chrzestna Honorata Hyżyk

Ta podwójna uroczystość jest następstwem podpisanej w czerwcu 2017 roku umowy na budowę sześciu holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej. Realizacja pierwszej z serii jednostki przebiega harmonijnie oraz zgodnie z planem, a jej przekazanie Zamawiającemu nastąpi w 2019 roku.

Podczas uroczystości oczywiście obecny Piotr Soyka, prezes REMONTOWA HOLDING S.A. (na zdjęciu z lewej)

Samo wodowanie, należne mniejszym jednostkom i mniej efektowne niż zejście bezpośrednie z pochylni bocznej, przeprowadzono przy pomocy dźwigu pływającego

Holowniki przeznaczone są między innymi do:

  • zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach,
  • wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną,
  • wsparcia akcji ratowniczych,
  • transportu osób i zaopatrzenia,
  • neutralizacji zanieczyszczeń,
  • podejmowania z wody torped.
Główny projektant jednostki Andrzej Lerch, znany również jako autor książek poświęconych architekturze statków

Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. i uciągu 35 t.

Tekst: materiały prasowe Remontowa Holding S.A.

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski

Poprzedni

67. Błękitna Wstęga Zatoki Gdańskiej: Jacek Noetzel z kolejnym zwycięstwem

Następny

Rusza tegoroczna edycja Akademii Przemysłów Morskich

Zobacz również